Låg volym

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av edhunter, 8 maj 2011.

1. edhunter

edhunter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    Hej Hej

Är sedan lite drygt 24h tillbaka en nybliven nexus s ägare (vilket även blir min första android). Så, frågorna är många men tänkte att jag börjar med den mest akuta:

Eftersom jag använder min telefon som mp3 spelare mer än vad jag använder den som telefon så är ljudet en viktig sak för mig. Det jag slås av är att max volymen är löjligt låg. Har prövat olika hörlurar och olika program (det inbygda,poweramp,winamp och spotify) men inget verkar hjälpa. När jag tänker efter hade sambons ZTE vlade samma problem,fast värre.

Någon son har nåt tips på hur man kan komma tillrätta med detta problemet?

2. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Ett alternativ är att roota och installera en kernel som har voodoo ljud tex netarchys kernel och sen ladda ner Voodoo Control från market där man kan vrida upp maxvolymen för headphone uttaget.

Edit: Voodoo ska ge bättre ljud med, inget jag personligen kan bekräfta då jag inte är audiofil :P

3. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Lås som sagt upp bootloadern snarast så du slipper "göra om" så mycket (du kommer ändå göra det inom någon månad, så varför inte på en gång? :)) och roota när du ändå är på gång.

1. Lås upp och roota: http://jaxov.com/2011/02/how-to-root-android-2-3-3-gingerbread-on-nexus-s/

Nu är det dags att byta ut kernel. Använd som sagt någon som skickar in Voodoo
    2.1 Endast Voodoo: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=876132
    2.2 Netarchy: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=936219 (föredrar denna då den öppnar upp ännu mer möjligheter, BFS rekommenderas)
    2.3 Vilken som helst (Jame Bond mfl) som listar Voodoo ljud (de flesta tar även med Voodoo color, som gör att du kan ändra färgtemperaturen i telefonen (rekommenderas!!!))

Så är det dags att styra upp ljudet
    3.1 Tanka Voodoo control app från market och fixa.
    3.2 Följ tex http://www.bonsaigeek.com/content/guide-getting-most-out-voodoo-sound för att få bättre ljud.
    3.3 Testa lite olika settings från tex http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1002090 för att få bättre färg

Den största förändring jag märker med Voodoo ljud är såklart att det går att höja precis hur mycket som helst. Sedan påverkar inte ljudvolymen själva ljudkvaliteten på samma sätt.
    Ljudet i högtalaren blir dessutom oändligt mkt bättre, liksom inspelningsljudet (otroligt mkt bättre). Extremt bra fix mao.

edhunter gillar detta.
  4. edhunter

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    Aha ok,men finns det inget sätt utan att roota telefonen?

5. edhunter

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    Eller det låter snarare som att jag får sätta mig in lite mer i vad rootande betyder, vill ju inte sabba garantin det föesta jag gör ;-)

6. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Har inte läst om ett enda fall än när någon rootat sin Nexus och inte blivit beviljad garanti, även när man skickat in telefonen rootad och upplåst. Är man orolig för det handlar det om tre minuters jobb för att få den tillbaka i låst läge, utan möjlighet för någon att se att man tidigare rootat. Flasha bara in en stock-rom (tar bort root) och kör kommandot "fastboot oem lock", vilket låser bootloadern

7. edhunter

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    En dum fråga kanske, men att roota en Android telefon är typ som att jailbreaka en iPhone om jag förstår det hela rätt (är/var gammel inbiten iPhone användare)?

Detta innebär även att vid varje android uppdatering så kommer jag behöva göra om rootningen etc?

8. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Om man ska jämnföra med applevärlden så kan rootning liknas med jailbreak ja :)

Finns ett antal guider på xda-developers.com forum i deras Nexus S avdelning

9. Boegas

Boegas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25
    Funkar detta mot låg volym vid samtal?

10. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Nej, Voodoo rör inte ljudvolymen vid samtal.

Ja, men rootning innebär egentligen bara att du "flashar" in en .zip-fil efter uppdateringen som gör att du får obegränsad åtkomst till systemet. Denna zip-fil kan med fördel lämnas kvar på minneskortet, så det tar ~10s att roota efter en officiell uppdatering.
    Innan man rootar första gången måste bootloadern låsas upp och då rensas hela telefonen, men när den väl är upplåst förblir den upplåst.

11. mauswe

mauswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kan det vara så att du använder dig av ett par väldigt krävande lurar? I så fall kan man köpa till en liten hörlursförstärkare som man kan koppla på sladden, den drivs av ett AAA batteri och förstärkaren är inte mycket större än så. Har Nexus S och ett par Koss lurar och kan hålla med dig, kör alltid på näst högsta och ibland på vissa podcasts räcker inte högsta. Mycket dåligt och tråkigt att iPhone är mycket bättre även här!

12. edhunter

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T

Ok, så man måste inte göra som man gör med iPhonen? Dvs. när en uppdatering kommer så får man vänta tills någon har orken att göra en jailbreakad version innan man kan uppdatera.

Förstår jag det rätt så låser man upp bootloadern, flashar in zipfilen. När ex. Android 2.3.5 kommer så uppdaterar jag i vanlig ordning, flashar med samma zipfil (och utan att någon data försvinner) för att få ROOT behörighet? Har jag förståt poängen korrekt :)?

13. edhunter

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    Klurade också på det, har idag ett par Klipsch S4i som jag har sedan min iPhone. Dessa lirar hyfsat med Nexusen, men inte i närheten av vad de gjorde med iPhonen.

Jag har även testat med ett par Sennheiser, Koss Porta Pro och orginallurarna. Förutom bas etc. så skiljer sig inte volymen märkvärt mellan de olika lurarna.

14. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nja tror man måste vänta tills en ny rootad zip med den android versionen kommer ut på tex xda, men tror det brukar handla om timmar efter OTA börjat leta sig ut

15. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Nejdå, inget vänta här inte. Inte för oss med Nexus S. Google släpper källkoden och det är bara att ladda ner, flasha in (uppdatera) samt flasha zip-filen (roota). Uppdateringen som släpps från google har ett speciellt filnamn. Eftersom Nexus S kommer i flera regioner och har olika modellbeteckningar, måste dessa stämma med den modell/version du uppdaterar ifrån och dit du vill. Efter en tid (dygn/vecka) släpps uppgraderingar till alla olika modeller, till/från alla olika versioner. Zip-filen (superuser) kanske dock kan behöva ändras så småningom, men det vet jag inte.

För oss dödliga handlar detta mest om att kolla på Engadget, Swedroid och XDA när en uppgradering släpps. Jag brukar vänta till någon på XDA satt klorna i den och strippat bort recovery, så slipper jag flasha om denna (vilket kräver USB-sladd och ADW --> orka). Jag har nämligen bytt ut vanliga recovery till ClockworkMod Recovery, vilket är dit man kommer när man håller volym upp + power on vid uppstart och väljer Recovery.

Ex. på 2.3.4 som strippats av XDA: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1060192 Där står det också vad det fungerar till om vilka andra egenskaper rom-en har. Från läckt stock-rom till denna XDA-version tog det 3 dygn. Kan vara värt att vänta tycker jag...

16. mauswe

mauswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Man kan ju räkna ut om du behöver det eller inte, kanske det är Ohm värdet du kollar på för att se hur trögdrivna dom är? Gå in i buikt o testa vet ja :)

17. curse

curse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

När jag letade efter något liknande till min ZTE Light såg ett program på market som hette "Volume+" som ska kunna höja max-volymen på alla Gingerbread telefoner. Kan vara ett tips.

Sent from my ZTE Light using Tapatalk!

18. edhunter

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    har börjat lära känna telefonen lite nu och är lite småsugen på att root:a den. Någon som har någon bra beskrivning på en ev. plan B om allt skiter sig :)? (Plan B = hur man återställer telefonen)

19. edhunter

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6T
    Prövade Volume+

va värt ett försök men gav inte så mycket

20. curse

curse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Då är det väl voodoo kernel som gäller, med voodoo control app. Fixar iallafall ljudet på min Galaxy S och det är sagt att den ska finnas till Nexus S.

Sent from my ZTE Light using Tapatalk!