Nu kan jag inte säga varken bu eller bä när det gäller X10an.. Men däremot om Sony Ericsson som företag..
Jag har länge ägt Sony Ericsson telefoner och känner väll att jag aldrig har varit riktigt nöjd, men ändå har jag stannat kvar som kund och köpt bland annat Z800i, K800i, K850i och nu senast en Satio.. Det har funnits ett par saker som jag tyckte om och det höll mig kvar, trots att alla telefoner hade brister som aldrig fixades till... Jag hoppades rejält på Sony Ericsson Satio och försökte förbise saker som att den har resistiv pekskärm och så vidare. Men när jag väl fick telefonen blev jag besviken.. Den levde inte alls upp till mina förväntningar och med tiden upptäckte jag bara mer o mer grejer som inte fungerade. Det hade inte med mitt exemplar att göra utan det fanns många saker som inte var helt färdigutvecklade i mjukvaran. Till exempel fungerade inte klockan som den ska, den uppdaterades inte ordentligt och man missade ofta alarm/kalenderpåminnelser eftersom telefonen vägrade att ringa. Listan med småfel kan göras lång, men det handlar om standardfunktioner som man räknar kallt med att de bara ska fungera. Sony Ericsson verkar heller inte underhålla sina telefoner med nya firmwares utan ser endast framåt och försöker släppa nya mobiler. Det värsta är att dom släpper telefoner för olika syften. Ett bra exempel är Satio för stillbilder och VivaZ för filminspelning. Varför inte kombinera och börja konkurrera med de stora namnen i branschen som iPhone, HTC och Samsung för att nämna några?
Nej, jag kan inte säga nog hur besviken jag är på Sony Ericsson och kommer ALDRIG varken köpa eller rekommendera en telefon ifrån Sony Ericsson i framtiden. Sen att dom fortfarande kör med resistiva skärmar är ett skämt. Det är gjort för att fungera bra med pekpinnar, men inte för fingeranvändning.. Att tekniken bygger på tryck gör att det blir väldigt oprecist och det är väldigt svårt att träffa rätt... Med en kapacitiv skärm som har ett elektriskt fält över skärmen blir pekfunktionen genast bättre anpassad för fingeranvändning. Det är väldigt lätt att träffa "rätt" och man behöver knappt nudda skärmen för att knapptrycket ska registreras. Med det sagt kommer jag aldrig att köpa en telefon med en resistiv skärm igen, det blir kapacitiv och eventuella nya tekniker som gäller.
Varför skriver jag detta då? Jo för att jag vill försöka varna er som funderar på köp så att ni förhoppningsvis inte ska behöva bli lika besvikna som jag blev på mitt mobilköp. Sony Ericsson har tappat otroligt mycket med tiden och verkar inte kunna hantera mjukvara ordentligt längre, vilket är oerhört synd då hårdvaran aldrig har varit ett problem.
Last edited: 17 mars 2010