Linuxtråden!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 22 februari 2012.

1. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Varför vägrar pulsemixer att hitta blåtandsdongeln som en utenhet när den enligt blåtandsappen är konfad och klar för ljudöverföring?

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

Har du tittat på Lubuntu? Den ska vara lite mindre bloatad, men bleeding-edge är det nog inte iofs.

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Äh, vafan, jag tar och laddar ner Ubuntu 12.04 LTS. Är mest van med den distron. :)

4. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Lubuntu är extremt sparsmakat och rätt trevligt även om det är ett helvete att försöka göra några inställningar.

5. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag tycker dock Ubuntu är bloat oavsett vad man gör med det. Inget illa om Ubuntu, det är en utmärkt alternativ för nybörjare och dom som bara vill att det ska fungera out of the box.

Om man vill ha det exakt som man själv vill hade jag dock rekommenderat Arch, Gento eller LFS. :)

6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

självklart är det att föredra ett skräddarsytt system men det är ju långt ifrån alla som vill lägga ner tiden på att lära sig såpass mycket oxå :)

plus att i det allra flesta fall är det inte ens värt besväret.

7. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har precis börjat använda Linux (igår), närmare bestämt ubuntu, och har lite noobfrågor:

Förts och främst och viktigast, hur installerar man drivrutiner på ubuntu? Gör de flesta hårdvaruproducenterna drivrutiner till Linux alls? Min skärm ser just nu väldigt konstig ut, det ser ungefär ut som om man tagit en skärmbild i widescreen- format och tryckt den fyrkantig, vilket gör att allt ser utdraget/avlångt ut plus att det är ett svart område på båda sidor om skärmen. Jag har bara kunnat förbättra det lite i inställningarna. Både grafikkortet och skärmen är ganska gamla och jag har i alla fall tänkt uppgradera dem, så om linux- stöd saknas är det inte hela världen.

För det andra, är det möjligt att göra så att den där lilla baren med grejer till vänster alltid syns när man har skrivbordet öppet, men annars, exempelvis när man surfar, bara syns när man drar markören dit?

För det tredje, just nu är den enda hårddisk jag har installerat en 60gb ssd, men jag planerar att sätta in en vanligt hdd också för att få plats med alla dokument och andra filer och sånt som ändå inte är värt att ha på ssd'n. Går det att göra så att allt automatiskt sparas på hdd'n förutom program, där jag får valet "vill du spara till ssd eller hdd?"?

För det fjärde, tydligen ska det gå att programmera in egna genvägar/förkortningar på tangentbordet, och jag undrar hur man i så fall gör det? Jag funderar nämligen på att köpa ett engelskt tangentbord och skulle vilja ha ett snabbare sätt att skriva "å" än att trycka ctrl-alt-143 eller vad det nu är. Ä och ö är ju ändå ganska enkelt menar jag, det är ju bara att trycka " och sedan a eller o.

För det femte, i windows kan man ju tydligen styra vilken processorkärna ett visst program körs på för att kunna utnyttja kärnorna bättre när man har flera program öppna samtidigt, vilket jag antagligen skulle ha nytta av då jag har en cpu med ganska många kärnor. Går detta även att åstadkomma i ubuntu?

Det var nog allt, tack :) .

8. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Under Inställningar så ska det finnas en ikon som heter Ytterligare Drivrutiner eller liknande, kika där. För övrigt konstigt att det inte funkar med dom inbyggda drivarna, det brukar ju fungera att åtminstone ge ett ordentligt desktop fast utan hårdvaruacceleration.

9. Jack Bohlen

Jack Bohlen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

3. Du måste lägga in i fstab att den disken ska monteras i /home.
    https://help.ubuntu.com/community/Fstab
    Kanske lite väl overkill för en nybörjare, annars kan du ju installera om när den nya disken sitter i och partitionera manuelt.

4. Det finns ett program som heter Keyboard shortcuts. Får jag fråga varför du vill ha ett engelskt tangentbord om du ändå behöver åäö?

10. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Oftast brukar Ubuntu hitta dem åt dig och konfigurera automatiskt, ibland får man pilla i inställningarna. Finns även något som kallas för (inte helt säker på namnet) Additional Drivers i inställningarna, bara att kolla.

Råkar det vara så att den inte hittar drivrutinerna får du börja googla runt själv - har du tur utvecklar din hårdvaruproducent drivrutiner till linux, i andra fall får man köra hopkok av andra. Bara att googla :)

Yep, kolla inställningarna!

Japp, då får du koppla in HDD:n och formatera den som en /home/-partition. Kan verka svårt för nybörjare men det är bara att googla runt/fråga ifall du behöver hjälp :)

Finns säkert något sätt, men det snabbaste är ju väl att bara ha ett svenskt tangentbord :P

Rent spontant så låter det som att det skulle krävas en massa pillande, men jag vet faktiskt inte hur det står till på den fronten, är dock pessimistisk :P

11. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

1: Hämtat "Additional Drivers" från programcentralen nu, den hittade inte heller några drivrutiner. Men både skärmen och grafikkortet ska bytas upp inom kort, och så ser jag helt enkelt till att skaffa något då som supportar Linux. Det får se lite konstigt ut i en vecka eller så helt enkelt.

2: Utmärkt, fixat nu :) .

3: Bra, då kollar jag lite närmre på det när jag köpt en till hårddisk.

4. Jag hittar inte programmet Keyboard shortcuts i programcentralen. Alltså, anledningen är att man kan köpa snygga tangentbord på ebay relativt billigt, här exempelvis;
    http://viewitem.eim.ebay.se/LED-Ill...ght-Backlit-Gaming-Keyboard/130789594828/item
    men det är ju då med engelsk layout. Men bara det finns en enkel genväg till å eller möjligheten att skapa en sådan är det inget större problem.

5. Om det inte är möjligt att göra, finns det något annat sätt att optimera för många kärnor?

12. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Linux är ändå ganska optimerat gällande användningen av kärnor, så jag tror inte att du behöver oroa dig om det. Om det dock är redigering av bilder eller filmer är det nog bättre att använda Windows rakt av - utbudet där med allt från adobe är bra mycket bättre.

13. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En till fråga, hur ser det ut på antivirus- fronten? Behöver man antivirus på ubuntu?

14. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Kort och gott: Nej.

15. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad nice :) . Finns det inga eller är antivirus inbyggt i os-et?

16. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det är så pass få som kör linux så "virusutvecklare" vinner mycket mer på att helt enkelt utveckla till Windows, sen har vi att man endast kan ändra på saker med behörighet, vilket måste knappas in med lösenord. Du kan med andra ord känna dig säker :)

17. kandreas87

kandreas87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har precis gett mig på att försöka att installera gentoo (mest för att lära mig). Det gick inte så bra (vilket jag tycker är bra, för då får jag en anledning att lära mig mer om detta.. :))
    1. Installation via liveDVD, gick väldigt smidigt. Allt fungerade i "installationen", däremot fungerade ej keyboard/mus när jag bootade upp systemet via grub. Antog att det var nåt med kernel som strulade. Därav min nästa approach; att prova installera via "minimal cd" och följa guiden på gentoo.org
    2. Installationen gick relativt smärtfritt.. däremot missade jag vilka moduler som behövde laddas för att t.ex. få igång wireless network. Dessutom saknas b.la. iwconfig och wpa_supplicant (som jag använde för att få igång nätverket under installationen). Min tanke är att boota upp med minimal cd och chroota in i systemet och emergea wireless-tools (som skall innehålla iwconfig) och wpa_supplicant för att få in dessa..
    Däremot när det gäller modulerna för att få igång nätverket så är jag osäker. Jag installerade ubuntu igår vid sidan om gentoo för att kolla vilka moduler den laddar. Dessa moduler kan jag ej ladda med hjälp av "modprobe" (den hittar ej de modulerna). Modulen som behövs enligt lspci -k för nätverket är "ath5k". Sedan tror jag även att "ath" och "cfg80211" behövs. Den enda modulen jag hittar som jag kan ladda är cfg80211. Några tankar på hur man skall bete sig för att få hem "ath5k"?
    Medveten om att informationen om mitt system är... bristfällig, men det beror mycket på att det är en bärbar dator som "skänkts" till mig, varpå jag inte har nån koll på systemet i sig. Behöver ni mer information så kompletterar jag gärna.
    Kan passa på att säga att kernel kompilerades med hjälp av "genkernel all". Därav tyckte / trodde jag att den skulle ladda allt som var laddat i minimal cd (där wireless fungerade..)

Tack på förhand, Andreas

EDIT: Löste det genom att kompilera om kerneln manuellt, då stöd för Atheros trådlösa nätverkskort ej stöddes genom "genkernel all". Sedan var det bara att chroota in och emergea paket som behövdes "live".

Last edited: 15 november 2012
  18. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

det behövs inte i samma utsträckning som i tex windows nej men hotet för linux är mycket större idag än det tidigare varit och antivirus är inget dumt att ha men... samtidigt behöver man inte panikslaget skaffa det heller ;)

19. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    De gånger du kan behöva antivirus på linux, de är om din kompis med windows fått sin disk infekterad.
    Då kan du koppla ur den hårddisken och mounta den i Linux och genomsöka den efter virus i linux.

20. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER