Swap används när tex ditt interminne börjar ta slut. Som Windows virtuellt minne. Home. Din hemkatalog för alla användare. Dokument musik inställningar mm finns här. Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
Okej så då när jag förbereder disken jag har tänkt så kan det vara bra att göra iordning tre stycken partitioner? en för system, en för det virtuella minnet och en för användarinställningar?
Det finns säkert en del böcker du kan låna på biblioteket (PDF?). Typ grunderna i GNU/Linux vilket är nyttigt att kunna med filsystem och hur hela systemet är uppbyggt. Nyttigt Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
När jag kör installation kommer den fråga vart jag vill ha användarfiler eller fixar man det senare? Plus att det är väl onödigt att ha en separat för det virtuella om den ändå ligger på samma disk? // Mobilt
Du får mycket hjälp i Ubuntus installation. Bara att köra igång Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Det frågas under installationen vart du vill ha allt. Men du kan ju faktiskt skapa en partion och installera allt där bara för att testa som du nu har tänkt. Det fungerar alldeles utmärkt Sen när du fått lite kläm på systemet och hur det fungerar så kan du fixa till separat home o.s.v. för att slippa tänka på att dina personliga filer försvinner vid en ominstallation t.ex.
vad rekommenderar ni för storlek på partitionerna? Jag antar att användarfiler är den som kommer att innehålla mest data?
Jag brukar ha det så här; / - 10-20 GB /swap - 1-1,5*RAM (För hibernation) Har du 4GB så är det bra om swap är på 4-6 GB. /home - Resterande
Alright. Jag använder inte hibernation (stationär) när jag stänger av, så stänger jag verkligen av. Men lämnar lite utrymme där för att köra det virtuella minnet. Formaterar installationen till det filsystem den vill ha eller är det bäst att jag gör det iförväg? Jag antar att ntfs inte fungerar då det bygger på rättigheter osv osv?
Partionerar du själv får du själv välja partitioner. Kör med "ext4 (journaling file system)" på / och home.
När du kör installeraren kan du välja att låta ubuntu ta hand om installationen, eller så väljer du ett annat partitionsmönster. Om jag minns rätt så kör ubuntus egna script endast två partitioner. En för ubuntu (root och home på samma) Så du får välja en ny layout och även då välja ext4 själv.
Drick inte för mycket öl bara, då kanske inte "pillet" går så bra. I och för sig, jag kanske får en ny signatur.