Märkligt laddningsproblem

Diskussion i 'Blade' startad av söderbäck, 25 september 2011.

1. söderbäck

söderbäck Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

För 2-3 månader sedan hände en märklig grej med min blade. Inget speciellt ändrades i övrigt. Samma ROM, samma allt.

Batteritiden sjönk drastiskt ner till 3-4 timmar som mest även utan användning. Efter en hel del trixande och testande hittade jag ett samband.

Om jag laddar telefonen med originalladdaren så räcker inte batteriet mer än 2-4 timmar.

Laddar jag däremot telefonen genom ett USButtag så fungerar allt som vanligt. Standby på lite över ett dygn.

Mmm, jag vet att det låter märkligt. Det är till och med så att om jag har för mycket batteri kvar och försöker ladda med originalladdaren så minskar min batteritid enligt telefonens procentmätare. Det hjälper inte att ha telefonen ikopplad många timmar. Även efter ett dygn mot väggen orkar den bara 3-4 timmar. Så jag måste alltid ladda mobilen mot en dator nu för tiden.

Vad är fel här?

Är det laddkretsen som ballat ur och inte tål orignalspänningen längre? Är det batteriet som luras med några andra sensorer?
    Skulle det kunna vara mjukvaran så att detta skulle fixas med en ny ROM?
    Eller är det (även om jag inte tror det själv) kanske laddaren som har gått sönder?

Skulle vara bra att veta om det går att åtgärda felet på något smidigt sätt...

Ooo, dedär batteritricken har jag testat också. Har inte hjälpt ett dugg.

2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    8.308
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
  3. Yoron

Yoron Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har du testat den här?

After 3-4 full charge/full drain -cycles, do the following:

1. Charge the battery up to fullest.
    2. Keep it plugged in to charger, and reboot to recovery.
    3. On the recovery, go advanced, wipe battery stats, scroll on to yes BUT don’t wipe them yet. When you're ready, quickly remove the battery cable and push to wipe the battery stats.
    4. Reboot the phone, use normally. Let it run completely out of battery.
    5. Charge the phone back to full. Turn off phone. Charge until it says 100% on the green bar and vibrates for full charge.

6. The Important Part. Remove the charge cable for 0-0.5 seconds and plug it back in instantly. Let it charge to 100% again. Do this 1-2 times again, so you've done this 2-3 times total.

7. Reboot to recovery, wipe the battery stats again as on the step 3.
    8. After wiping the battery stats, plug the charger back in the phone.
    9. Reboot to ROM. Keep the cable plugged in. Keep it plugged in for about 30 mins to 2 hrs. Unplug. Should say 100%, mine did for about 40 mins after it depleted onto 99%. And this is the way you should really gain great battery performance.
    ==

Har inte testat den men såg några som, eh, svär vid den :) Och ja, jag tror också det måste vara din laddare. Har du fortfarande garanti?

Last edited: 25 september 2011
  4. söderbäck

söderbäck Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Varför tror ni det är laddarens fel? Jag säger inte emot, utan undrar bara för jag greppar det inte.
    Konstruktionen i laddaren är ganska simpel. Antingen fungerar den, eller inte. Inga sensorer sitter i laddaren. Det är troligen en sensor i telefonen som säger till när mobilen är full-laddad samt markerar när batteriet fått nog. Det är väl denna sensor som av någon anledning visar fel. Eller så räknar mjukvaran fel på värdena som sensorerna ger.
    Så tänker jag iaf.

För telefonen visar ju att den är full med juice utan att den är det. Denna felangivelse hänger med även efter att jag kopplat ur telefonen från laddaren...

Aja, jag är tacksam för all feedback.

Jag har garanti kvar på laddaren iaf. Ska kanske gå till telia och kolla jag kan låna en laddare hos dem i några timmar så får vi se om den lyckas ladda upp sig med en annan väggansluten laddare.

5. Yoron

Yoron Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bra ide, får du fortfarande fel så bör det vara telefonen eller batteriet. Kan ju vara så att org laddaren överbelastar någon sensor som ska styra laddningen, alternativt så är det batteriet som börjar bli skumt? Gissar naturligtvis, du skulle ju kunna mäta på laddaren och se vad den ger.

Enklast är bäst, så testa med en ny org laddare, och ifall du får fel igen, testa annat batteri, förfarande fel, så har du bara telefonen kvar att skylla på