mäta ljud

Diskussion i 'Applikationer' startad av apache54, 5 maj 2014.

1. apache54

apache54 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej där alla söker efter en bra app att så noga som möjligt utan riktig utrustning mäta decibel i bilen vad föreslås för appar de ska hu vara någon som mäter rätt högt för dom gratis jag hittat är antagligen dåliga eller har för klent mätområde för jag borde spela runt 140db

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

2. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Tvivlar starkt på att du spelar den ljudnivån i din bil, då hade du blivit döv redan.

• 85 db är gränsen för hörselskydd på en arbetsplats, 140 db är nära 1000 gånger så starkt!
    • 115 db är en typisk rockkonsert (när den låter som mest) som sprider ljud över stora arenor. Din bil överstiger alltså detta med nästan 100 gånger och borde låta ganska långt...
    • 120 db är smärtgränsen för de riktigt tåliga
    • 140 db är när man står precis bredvid ett jetplan och där blir man döv ögonblickligen, en del människor dör av ljudtrycket

Med detta sagt så tror jag knappast det finns någon telefon på marknaden som har en mikrofon som klarar av dessa extrema nivåer. Det är knappast begränsningar i app som är problemet.

Lite mer info om ljudnivåer:
    http://www.paroc.se/knowhow/ljud/allman-information-om-ljud

3. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Tror som du att det knappast finns någon mikrofon på en telefon som klarar av att ta upp såpass hög dB, men samtidigt så är det långt ifrån omöjligt att han kan spela 140+ dB i sin bil, tänk på att världsrekordet i billjud ligger på nästan 190 dB.

En kompis spelar över 145 dB, allt beror på vilken bas man har, för jag gissar på att det är det TS vill mäta...

Enda jag kan rekommendera är att köra SPL med en separat mätare för dB inkopplat... http://spl.info/index.php?id=334&L=1

4. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jo, det förstås, han vill säkert mäta ljud som man ändå inte kan njuta av... :P

Men rekord på 190 dB? Det låter inte rimligt. Har du mer info om detta?

I mina öron låter detta som en praktisk omöjlighet, förvisso går det fysikaliskt att komma upp i 195 dB (sen är det stopp), men i en bil? Och dessutom klara av att stå i närheten för att sköta mätningarna? Och bilen (inklusive rutorna) ska förbli hela... Tja det finns ju knäppgökar av alla sorter, men som sagt en källa på detta hade ju varit fint.

5. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Minnet svek mig visst lite, rekordet ligger på strax över 182 dB, fortfarande sjukt mycket men inte alls i närheten av 190.

Craig Butler SBN 2014 dB Drag Run 182.1dB: http://youtu.be/tsflRRy67uQ

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

evening.beam gillar detta.
  6. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Min S3:a verkar inte kunna registrera över typ 85 dB med alla olika dB appar jag testat. Tror begränsningen ligger i micken. Vill kunna mäta när jag är ljudtekninker men telefonen verkar vara körd då.

7. apache54

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

tvivla på så mycket du vill du för den ljudnivån är upmätt i samma bil med sämre prylar än vad som sitter i nu men det var ju inte det trådrn handlade om eller hur? Så v vilken app är att föredra?

Last edited: 6 maj 2014
  8. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Hade du brytt dig om att läsa svaret från mig och andra så hade du vetat detta nu.

9. apache54

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

i svaret hittade jag inget direkt vettigt förutom att telefoner antagligen inte kan mäta så högt vilket jag kan tänka mig att de stämmer men det var ju inte svaret på min fråga dvs vilken app är att föredra

10. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Trollar du?

Om telefonens mikrofon inte klarar det så finns det ingen app som kan göra magi och fås att funka för detta scenario.

11. apache54

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

näe men oavsett om mikrofonen nu klarar det eller inte så må de ju finnas nån app som e bättre än andra eller hur? Så trolleri har inget med denna diskussion att göra men det verkar ju inte finnas nån kompetens här inne iaf inte än så det kanske var dumt av mig att hoppas på svar?

12. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    693
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    är väl ingen telefon som mäter över 120 vad jag vet så det är lönlöst att leta..