Nexus 5

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 2 augusti 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

Droid55 Guest

Tillbaka på ruta 1. Försöker övertyga mig själv att tillverkarnas gränssnitt duger men jag försöker hela tiden hitta någon som är lik stock Android eller erbjuder GPE. Ska jag ha Android så ska jag väl ändå ha Android.

Då är min undran eftersom Nexus 5 har varit ute ett tag och "Nexus 6" ligger bakom hörnet, hur länge Nexus 5 fortsätter säljas efter det att Nexus 6 har lanserats? Nexus 5 är ju inte så dyr nu men tänkte mer se vad Nexus 6 erbjuder och om det inte känns värt det så lär Nexus 5 inte bli dyrare.

Kritiken hittills verkar röra batteri och kamera. Hur dåligt är batteriet? Hur länge håller det i jämförelse med säg iPhone 5s?

Vad det gäller kamera förstår jag inte riktigt kritiken. Jag har suttit och kollat på YouTube och i jämförelse med iPhone 5s (som alltid verkar få god kritik för sin kamera) så ser jag ingen större skillnad. Det känns lite hugget som stucket när det gäller bilder. Båda ger skarpa bilder men olika färger (iPhone 5s mer övermättad), iPhone 5s har bättre blixt (dual flash) och när det gäller video är Nexus 5 överlägsen med sin OIS och autofokus. Ljudet är dessutom mycket högre på Nexus 5.

Så hur dålig är kameran egentligen i Nexus 5? Det är ingen Lumia 1020 eller Xperia Z2 (dålig koll på Sony men de anses väl ha bäst kamera i Android). I jämförelse med iPhone 5s är väl Nexus 5 bra?

Kom på nu att Nexus 5 fick kritik för kameran var långsam. Detta var dock när den var nylanserad och vissa menade att det kunde rättas till med mjukvaran. Hur snabb är kameran idag? Har den förbättrats?

Bli medlem eller för att visa innehållet!

2. Louba

Louba Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone X
    Jag hade en Nexus 5 i några veckor.
    Kort recension,
    Alldeles för bra mobil för sitt eget batteri. Jag klarade sällan en dag utan att behöva stödladda. Men då surfar jag rätt mycket med mobilen...

Kameran va okej tyckte jag. Kameran i Iphone 5s är bättre.

Skickat från min One

3. Droid55

Droid55 Guest

Hur länge höll den i jämförelse med iPhone 5s om du haft båda?

Angående kameran:

<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/Qp6clWG-b5c?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/HXTX21BGiSI?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Sorry, men kan inte se hur iPhone 5s är så mycket bättre. Enligt mig är det hugget som stucket. I vissa situationer är iPhone 5s bättre och i vissa situationer är Nexus 5 bättre.

4. Louba

Louba Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone X
    Iphone 5s tog bilderna fortare och bilderna blev mindre gryniga.

Tyckte att batteriet för Iphone höll längre med. Som sagt, surfar rätt mycket och tyckte att det räckte längre på iphonen.
    Men det det blir ingen Iphone för mig på ett tag, ruskigt tråkig telefon.

Skickat från min One

5. Miiliio

Miiliio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.319
    Operatör:
    Tele2, Tre, Halebop
    Telefon:
    Iphone 16 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre, Halebop
    Telefon:
    Iphone 16 PM
    Info:
    Epix Pro Gen2 , Airpods 4 ANC
    Telefon 2:
    Samsung S25 Ultra
    Platta:
    Tab S9 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Mini 6
    Grejen är att det inte är så dålig kamera eller batteri.. Du får ut 5h skärm tid från en Nexus och det är väldigt standard hos alla topp lurar idag..

Jag har rootat min o slängt in lite saker som hjälper mig att hålla batteri tiden någon timme mer... Har kommit upp till lite mer än 7h en gång heh..

Ang kameran så är inte jag något proffs men när jag väl knäpper på saker så blir det helt godkänd kvalite..

En Nexus 5 skulle jag rekommendera till alla som gillar att roota och pilla. Otroligt nöjd med min skönhet.. Väntar bara på att få se hur note4an kommer att se ut för att veta om Nexusen kommer att få fortsätta vara nr1 för mig

6. Droid55

Droid55 Guest

Har Nexus alltid haft sämre batteri i jämförelse med konkurrenterna eller är detta unikt för 5an? Tänkte på om det finns en chans att batteriet är bättre i kommande Nexus? Kameran har jag tyvärr inte höga förväntningar på då ingen Nexus har varit i framkant där. Däremot var kameran snabbare tidigare vilket är en besvikelse att den inte är längre. Batteriet har jag dock inte hört om något tidigare.

Det tråkiga med batteriet är ju att det är inbyggt. Det verkar som Google inte tänker ändra på detta heller. Ett inbyggt batteri innebär ju kortare livslängd då det inte går att byta batteri när det blir dåligt och därmed inte låta någon annan ta över när en köper nytt. Mycket dåligt kan jag tycka, speciellt ur miljösynpunkt. Fast Nexus verkar inte så dyra som andra flaggskepp så ur den aspekten är det ingen större ekonomiskt förlust att köpa ny när batteriet en dag dör. Behovet av extrabatteri har jag inte, det går lika bra med en portabel laddare, skal med extrabatteri osv. Ett bra batteri räcker långt mao.

Jag inte främst intresserad av roota och pilla (eller beror på vad du menar med pilla) men jag vill ha en så snabb och laggfri upplevelse som möjligt utan massa krimskrams. Allt i sin enkelhet. Sen självklart snabba uppdateringar (pappa fick min Nokia Lumia 1020 och jag väntar fortfarande på Windows Phone 8.1, när kommer den?).

7. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Visst är det dåligt, men det är ju lika på iPhone 5S och Lumia 1020. Dock är skillnaden från i alla fall iPhone att du relativt lätt kan köpa ett originalbatteri från LG, skruva upp och byta själv. Med iPhone måste man köpa ett piratbatteri och hoppas på det bästa eller betala 800 kr till Apple för ett batteribyte.

Sen finns det ännu värre mobiler, som HTC One som är oreparerbar som inte går att öppna utan att chassit förstörs och där allt sitter fasttejpat och går sönder om man försöker byta något.

8. Droid55

Droid55 Guest

Visst stämmer det att jag inte kan byta batteri på iPhone 5s eller Lumia 1020 heller. Dock fått höra att det är ganska enkelt att byta batteri på iPhone 5s (inget om originalbatteriet dock). Kanske lika enkelt att byta batteri på Nexus 5?

Visste inte att det var så illa med HTC One. Det låter onekligen dumt.

9. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag tror att det ska vara relativt lätt, det var det på Nexus 4 i alla fall.

Underskatta inte problemet med att man inte kan få tag på originaldelar till iPhone, det är vanligt att folk får batteriet utbytt och så är det mycket sämre än ett originalbatteri, eller att man får en kraschad display lagad och den fungerar klart sämre än vad originalet gjorde.

Så att det finns riktiga delar att byta till är minst lika viktigt som att det är relativt lätt att göra själva bytet.

10. Droid55

Droid55 Guest

Absolut. I värsta fall är ju Nexus ganska billig i jämförelse med iPhone. Kan köpa en Neuxs, ha sönder den och köpa en ny för priset av en iPhone.

11. Droid55

Droid55 Guest

Får se hur jag gör. Väldigt sugen på köpa en Nexus 5 nu men nästa Nexus lär väl offentliggöras i oktober och börja säljas i november. Så kanske väntar och se vad den erbjuder.

12. Miiliio

Miiliio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.319
    Operatör:
    Tele2, Tre, Halebop
    Telefon:
    Iphone 16 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre, Halebop
    Telefon:
    Iphone 16 PM
    Info:
    Epix Pro Gen2 , Airpods 4 ANC
    Telefon 2:
    Samsung S25 Ultra
    Platta:
    Tab S9 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Mini 6
    Du ska vänta på många mobiler du.. Köp en bara.. Det kommer alltid nya.

13. Droid55

Droid55 Guest

Haha, sant. Fast det är ju "nu" många presenteras. Så varför inte se vad det blir och sen välja senaste vs. pris. Blir nog Nexus 5 om inte en ny Nexus lockar mer. Betalar dock inte det dubbla för lite uppgraderade specs på papper, ska vara något mer konkret (typ avsevärt bättre kamera/kamerafunktioner/hastighet, kanske vatten- och dammtålighet osv.).

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.