NFC Guider?

Diskussion i 'Allmänt' startad av tigersaid, 12 juni 2012.

1. tigersaid

tigersaid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tjena, finns det några bra guider där ute för just NFC?

Kan någon svara med en guide här om ni vet hur man ska gå till väga.

Fråga:

Jag vill använda min tag på det här viset att den ska sitta vid ytterdörren hos mig och när jag ska ut hemifrån så vill jag taga mobilen mot den och den ska slå av WIFI ifall den är på och om den inte är på så ska den inte göra något.

Sen en annan tag vid ytterdörren för när jag kommer hem, då ska den slå på WIFI om den är avstängd men göra ingenting om den redan är på.

Hur gå till väga? jag har många NFC Appar.

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
  3. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Mmm, det är väl egentligen tex just sånt här som Wikin ska användas till: konkreta guider som sammanfattar fungerande processer. Det blir ofta så att en stor tråd innehåller kanonbra guider, men att vada igenom en tråd för att hitta sidan sida 1, 13, 22, 45 och 88 för att nå dit...

4. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det har du helt rätt i. Jag har helt glömt bort Wikin.

Det är dock lite klurigt med en Wiki som saknar en struktur där det passar att lägga in en sån generell guide. Förstasidan i Wikin börjar bli lite väl belamrad och svår att hitta på.
    Jag tänkte att jag kanske skulle ändra lite. Det är ju ändå det som en Wiki handlar om; att användarna tillhandahåller innehållet och ser till att det blir som man vill.
    Dock möttes jag av "Databasen är skrivskyddad - Databasen är tillfälligt låst för nya inlägg och andra modifieringar..." när jag skulle skapa ett konto.

Har den varit låst länge?

5. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag är inte säker, men jag vill ha för mig att den varit avstängd för underhåll en längre tid.
    Men jag tror att det är något fuffens i konfen, för jag får det här resultatet när jag ska logga in: Inloggningsproblem Swedroid Wiki använder cookies för att logga in användare. Du har stängt av cookies i din webbläsare. Försök igen med stöd för cookies aktiverat.

[Edit]Jag langade in en rapport på hjälp-delen. Om de öppnar upp den så tycker jag absolut att du ska arrangera om sidan om du har en schysst tanke på hur man kan göra det överskådligare. Det finns ju alltid ångra, liksom. Och så kan jag börja dunka över lite av mina egna guider där med.[/Edit]

Last edited: 12 juni 2012
  6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vet inte om du fått svar på din fråga eller ej, men såg inget direkt svar här i tråden. Jag använder appen NFC Task Launcher som kan lägga in flera switchar/händelser på en tag. När jag går ut stängs tex WiFi osv av och när jag kommer hem håller jag mot SAMMA tag som då aktiverar WiFi osv. Med den appen kan du alltså (om taggen har tillräckligt med minna) ställa in vad som händer när du håller telefonen mot den första gången och sen en andra gång :)

7. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

I NFC Task Launcher kan du skapa den sortens event som du sen programmerar taggen med. En tagg som stänger av wifi och en annan som sätter på wifi.

Själv så tröttnade jag på det extra jobbet en sån NFC-tagg krävde (att låsa upp telefonen för att sen sätta den mot en klisterlapp är jobbigare än man tror) och gjorde det location based med Tasker istället, så nu slår Tasker igång mitt wifi när jag är nära hemmet och stänger av det när jag rör mig utanför zonen. I bilen är det rätt praktiskt med NFC-tagg däremot då det är rätt svårt att binda någon sorts context till bilen om man inte har en bil med eget wlan eller liknande.

8. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Med Tasker och NFC Pluginen så går det att använda ID:et på taggen som ett context så man slipper programmera alla sina taggar. Jag började använda mitt busskort som tagg och det vill (kan?) jag inte programmera om.

Jag har en tagg hemma, en i passerkortet till jobbet, en i plånboken och en i bilen. Genom att välja taggar som ofta ligger framför mig eller som alltid är med mig så är det enkelt att dra taggen när det behövs.

Tasker är nog den mest flexibla lösningen eftersom det går att kombinera olika metoder: NFC, location, klockslag och mycket mer.