Radiotjänst

Diskussion i 'Off Topic' startad av traedroid, 21 december 2010.

1. traedroid

traedroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Sökte, hittade ingen dedikerad tråd om RIKAB så det är väl dags att en skapas.

Ventilera era åsikter, vad är era erfarenheter av radiotjänst?

Mig ringde de igår och inledde samtalet med "Hej är det X jag pratar med?"
    - Japp, det är jag.
    - Bra, då skickar vi fakturan till dig.
    - Vad och varför ska ni fakturera mig?
    - För TV-innehav.

Sen började jag bråka om var de fått mitt nummer från, tyckte bara det var väldigt mystiskt då jag aldrig under mitt 25-åriga liv haft kontakt med radiotjänst men dagarna efter att jag röstade på P3 Guld(där man behöver skriva in namn, personnr, telenr och adress) ringer de upp.
    Samt att hon var väldigt kort(rent av otrevlig) mot mig och försöker lura mig vilket jag tycker är helt fel då man representerar ett statligt bolag där jag indirekt blir kund och tvingad att betala bara för att jag har en TV.

Är inte alls sur eller olycklig över att behöva betala "licensen" utan för att jag misstänker att SR har lämnat ut personuppgifter där det stod klart och tydligt att de inte lämnar ut. Är väl bara jag som är paranoid men det är inte okej att göra så, alls. Ska kolla upp det och maila lite ansvariga på SR nu bara för att vara säker. Det är säkert så att det inte är de som lämnat ut men det är ett väldigt konstigt sammanträffande må jag säga.

Så, vad är era erfarenheter av radiotjänst? Maffiametoder eller trevliga prickar med förståelse?
    Har någon avanmält tv-innehav, hur gick det?

Vet att många hyser agg mot dem men försök att inte vara så kränkande jag vet att ni kan vara. ;-)

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

De brukade ringa mig runt 20 på söndagkvällar. Då frågade de om jag hade tv, var jag bodde. Då var jag skriven hos min far som betalar innehavet. Märkligt att de vägrade ge sig flera gånger då jag aldrig svarar sedan svarar jag. När jag sade att jag bodde hemma frågade de om det stämde vem min far va(hon såg tydligen hans namn och att han betalade) så störde mig på ett de ens ringt.

Har en vän som ville säga upp sitt avtal,det trodde inte handläggaren på utan påpekade gång på gång att det är olagligt att inte betala om man har en tv. Vännen i fråga skulle för övrigt flytta utomlands en tid.

Har andra vänner som har sagt upp sina avtal utan bekymmer.

Personen du pratade med kanske hörde en tv och därför sade så. De kan trots allt ringa upp slumpmässigt...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

3. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Du vet att man måste betala om man har en radio, det heter ju radiotjänst.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

4. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Radion är inget tvång att betala för, den ingår
    Men har du bara radio så behöver du inte betala.

Sj hade jag problem när jag bodde med brorsan, dom såg att han stod å betalade för adressen, men dom ville att jag skulle betala oxå.... trött man blir.

Kommer aldrig att ge med mig för att betala tv licens då jag aldrig tittar på 1,2 eller 4:an.
    Dom kanalerna jag vill se betalar jag för.
    Men tvn används mest bara för film tittande, för det går bara skit om dagarna.

5. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Dom ringer fortfarande frugan och vill att hon ska betala..
    Trots att vi är gifta, bor på samma adress, har samma hemtelefonnummer osv osv.. Svarar jag så ber dom att få prata med frugan och vägrar oftast säga vad det gäller...Då får man inte prata med nån kan jag meddela..
    När hon svarar så säger dom att dom ska skicka en faktura för tv licens..

Personligen så tycker jag dom kan lägga ner hela skiten..
    Det kostar tamejfaen mer att administrera radiotjänst än vad dom drar in...
    Och man blir lika förbannad varje gång räkningen kommer för man betalar mer för skiten som man inte vill ha än vad det kostar att ha Canal Digital.. :mad:

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Såg ett jobb som hos radiotjänst som var här i Göteborg där man skulle kolla upp personer osv.
    Lönen var tydligen en viss del provision...

7. andysign

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Exakt, är väl 2300kr/år man får betala för dom kanalerna man inte nyttjar.

Har tele2 och betalar 99kr för standardutbudet + 5 tilläggs kanaler.

Sen det att det är reklamfritt, dom gör ju lika många pauser i radion för att göra "reklam" för andra program som sänds den å den tiden.
    Tv1 & 2 är ju knappt igång förrens eftermiddan...

8. andysign

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Fy fan, sånt ska inte vara provisions baserat. Dom jobbar ju för staten.

Tur att man har port nyckel!

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Jag har då inte tv.
    Men jag hört att skidskytte och Vem vet mest är intressant att titta på.
    Glöm ej på spåret och dobidoo.

10. kulan

kulan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Haha radiotjänst är rediga skojare, för ett par veckor sedan precis när jag hade flyttat knackade det en alkis på dörren och jiddrade om att vi ska börja betala TV-avgift, ja sa till honom att vi precis hade flyttat och skulle sälja TV:N samtidigt som jag nämnde att lagen var sjukt omodern, han påpekade dock att det var lag att betala avgiften osv.

De har ringt flickvännen nån gång nu efter annars har det vart lugnt.

11. traedroid

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Ja, det kanske de gjorde. Det har jag inte tänkt på, men jag var hos min flickvän(alltså hennes TV som lät) när jag fick samtalet och tänkte inte så långt faktiskt. :)
    Hade jag vetat att det var radiotjänst som ringde hade jag inte svarat. Önskar att jag hade varit förberedd på samtal från dem eller iaf gått ha de kunskaper jag har nu inför samtalet med kvinnan som ringde. Känner mig faktiskt aningen kränkt efter samtalet med henne för hon var faktiskt ivrigt påträngande. :cry:

Endast för TV de som kan ta emot TV alltså(TV, kanalväljare/tuner osv) vilket är lite svårt med en radio. ;)

Ang. lönen så hittade jag en post från en användare under namnet "sezil" på flashback som jobbat som kontrollant.
    Men de har ju även folk med fast lön. Det är "frilansande" och provisionskontrollanter man bör se upp med(och veta sina rättigheter) och vägra betala till då de plingar på.
    Vill man betala så ska man anmäla sig själv tycker jag och inte betala med det kort de ger en så att de inte får några pengar på provision.
    För egentligen, finns det något värre på nätet(förutom reklam) än folk som skickar ut länkar till registrering där personen som länkar får något extra för att få in registreringar(typ dropbox som jag har sett här på forumet i en signatur)? Avskyr det på nätet och hatar då det givetvis utanför nätet. Huva!

Nä, jag ska snällt betala min första faktura sedan avanmäla tv-innehav.

Se förresten upp för bluffare nu i juletid. Kontrollera fakturor som dimper ner och betala inte blint. Kämpa för din sak, stå upp för dig själv(gäller även till radiotjänst).

Last edited: 21 december 2010
  12. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Att diskutera tv-licensens vara eller icke vara är helt ok men håll det till topic. Att diskutera hur man kommer kring det är INTE ok då det trots allt är lag på att meddela tv-innehav samt betala licens för den.

13. traedroid

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Nej, tänkte på det tidigare då jag skrev. Ska givetvis undvikas så länge det går i hopp om att tråden får leva.

Tycker det är lite snopet att betala RIKAB bara för att man har möjlighet till att se på TV. Snart kommer väl systembolaget och säger att man ska betala någon vin- och spritlicens bara för att man har möjlighet att handla av dem. oO

14. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Radiotjänst en ett annat, i vissas öron finare ord, för maffia.

Om de hade lite snygg framtoning när de tar kontakt med sina "kunder" skulle folk bemöta dem så mycket bättre.

Mitt samtal gick ungefär såhär:

"Hejjagringerifrånradiotjänstikuruna!"
    "Eh, hej? Vem var det?"
    "Jo, jag ville bara dubbelkolla din adress, är den bla bla bla?"
    "Ja, men vart ringde du ifrån sa du?"
    "Ja det gäller alltså TV:n du har hemma och att betala lincens för den. Jag ville veta att vi hade rätt adress för fakturan."
    "Men nu har jag ju ingen TV."
    "Va!?" (låter lika förvånad som när ett one-night säger att hon är på smällen)
    "Nej, jag har ingen TV."
    "Är du sääääker på det?"
    "Ja!"
    "Jaha, har du någon videokamera eller dator med TV-kort i då? Eller kanske..."

*klick*

Efter det ringde de aldrig igen.

15. traedroid

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Jo, du. Har ju hunnit läsa ett och annat på andra forum.
    Vissa är rena skräckhistorier för hur de blivit bemött av kontrollanter som ringer på. Är det okej att citera längre inlägg från t.ex flashback eller är det okej att länka?

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

När jag väl flyttade blev jag uppringd. Då förklarade jag läget att jag är en fattig student då hyran är så hög och därför inte har råd med en tv. Det verkade min handläggare faktiskt förstå och hon påpekade att jag ska ringa dem när jag har råd och skaffar en tv.

17. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Då har dom ändrat på det, läste för ett tag sen att dom ville att åkerierna skulle betala för radion som satt i lastbilen. En avgift per lastbil, blir dyrt gör ett åkeri med 70 bilar.

Hoppas du inte tror att avgiften går till tv4 oxå, i och med du skrev dom oxå.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

18. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det som skulle vart bra är ifall de kunde göra SVT till en betalkanal. Då blir det ju iofs inte public service men tvångsskatter är rent av förjävligt. Svineri på hög nivå. Speciellt då det inte i närheten är en kanal som tjänar vad public service borde stå för.

Det är många som tror att det går till 4:an. Har slutat rätta folk :)

19. Jinxed

Jinxed Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Fick själv ett tlf samtal av dessa i går kväll.

Sa sitt namn och vart dom ringde ifrån på 0.1sekunder.
    Jag sänkte ljudet på tvn.
    Dom dubbelkollade min adress.
    Dom undrade om jag hade tv, jag sa starkt nej.
    Dom sa hejdå.

tog väl kanske 20sekunder sammanlagt, otrevliga jävlar, försökte få henne att säga hennes namn en gång till men vägrade rent ut sagt.

20. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag har tyvärr aldrig råkat ut för detta.
    Dels för att min sambo är så regelrätt och anmälde tv-innehav iom att hon flyttade hemifrån. Så vi har alltid betalat den.

Uhm, jag skulle vilja fråga TS bara, de ringde dig och skulle skicka en faktura, men hade de några som helst belägg för att du faktiskt har en TV hemma?

Det är detta som är tråkigt med radiotjänst, du kan ha en tv ståendes på golvet med en slägga i rutan, dvs den fungerar inte. Men du har en "tv-apparat" i hemmet, och får då betala 500kr i kvartalet. Sen om den fungerar eller inte, de e skitsamma. Men du har en. Det är fult och retar mig, det skulle jag vilja tjafsa om i telefon.

Kan se detta framför mig:
    "Ja men hur vet ni att jag faktiskt har en tv?"
    "Vi har 'pejlat' dig med våra azzome apparater."
    "Men jag bor i lägenhet, säker på att ni inte zappat in grannens 53"s teve då?"
    "Vi skickar faktura till dig."
    "Men jag kommer inte betala, har ju ingen tv, eller radio, jag har en dator med internet, utan TV-kort."

Det kommer fortsätta i oändlighet, hon/han kommer få jobba övertid :D