Problem: Random Reboot

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Nalle puh, 22 september 2011.

1. Nalle puh

Nalle puh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej.
    Har ett problem med telefonen (ca en månad gamal).
    När wifi är igång så händer det att telefonen helt sporadiskt startar om sig.
    Har kollat batteri kontakterna som jag läste kan glappa allt det är ok.
    Detta händer också efter den nya uppdateringen.
    En sak till är att efter ca 1 timmes surfande så har 20-30% av batteriet förbrukats.
    Någon som har liknande problem?

2. GS2

GS2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

20-30% är normalt för 1h surf. Jag brukar inte använda wifi men min har också startat om några ggr. Men det händer rätt sällan. Tyvärr verkar SGS2 ha problem med omstarter. Även andra har rapporterat detta!

3. Nalle puh

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jobbigt, jag har precis bytt från Lg Optimus 2x som har jätte problem med just omstarter (var iof massa andra problem med Lg skiten)...
    Och nu startar även den nya luran om sig :(
    Misstänker nått hårdvarufel pga mina omstarter endast kommer när wifi är aktiverat, kan komma när man tex installerar/avinstallerar ett program, men då bara om wifi är på.
    Suck får bli en vända med denna lur till service verkstad.

4. aMpari

aMpari Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB
    Telefon 2:
    Samsung S7 Edge Dual-sim
    Ända sedan jag rootade igår med Odin så har telefonen hängt sig, startat om sig osv, letar nu efter guiden men hittar den inte så man kan åteerställa :(

5. deliverance

deliverance Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Info:
    Nova launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 2
    Platta:
    Z3 compact tablet
    Jag hade mkt problem med omstarter men läste att någon hade lagt en pappersbit under batteriet så jag testade detta och tror att det faktiskt hjälpte.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

6. Glith

Glith Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kör ni med SD-kort?
    Hade en hel del reboots och program som blev korrupta. Och efter att ha slängt ut SD-kortet har jag inte haft några problem alls med reboots.

7. Rodin69

Rodin69 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har också problem med omstarter. Den drygt första månaden med telefonen fungerade den helt problemfritt. Men så plötsligt hände det i samband med att jag anslöt laddaren att den startade om. Inte bara en gång, utan flera gånger på raken. Den startade upp så gott som helt och hållet, men när den kom till Mediesökning USB-lagring så frös skärmen med en omstart kort därpå.
    Efter några omstarter verkade den nöjd och fungerade sedan felfritt.
    Det dröjde flera dagar innan den startade om igen. Detta var i samband med att jag själv av någon anledning först hade stängt av telefonen. Även denna gång startade den om några gånger.
    Detta har hållit på då och då under en tid, men utan att för den sakens skull vara ett stort bekymmer då det aldrig hände när jag använde telefonen.
    För några dagar sedan kom den första spontana omstarten när telefonen låg helt still på en bänk och jag inte hade petat på den på säkert 20 minuter. Fem gånger startade den om, och sedan var allt frid och fröjd igen. Detta hände ytterligare en gång.

I dag började de dock bli ett lite större bekymmer då den startade om mitt under ett pågående samtal. När den var uppstartad igen så ringde jag upp personen jag talat med och hann bara säga hej innan telefonen åter startade om. Därefter fortsatte den att starta om och starta om och starta om och...

Jag provade att rugga upp ytorna på batteriet då jag läst att detta varit ett bekymmer för en del. Jag tog även ur det externa minneskortet och ruggade försiktigt upp ytorna där också. Men det hjälpte tyvärr heller inte.

Om jag däremot plockar ut det externa minneskortet så startar telefonen snällt upp. Jag har då provat att stoppa i kortet igen, men så länge det sitter i så vägrar telefonen att fungera. Jag har ännu inte hunnit köra några tester i datorn på minneskortet för att se om det är något fysiskt fel på det, men jag har kopierat över allt som låg på det (drygt 5 GB) till datorn utan några problem. Hastigheten var riktigt bra också. Den låg på ungefär 18 MB/s.
    Det känns mer som att problemet skulle bero på filer på minneskortet som blivit korrupta.

Frågan är nu: Finns det några bra verktyg för att analysera och logga uppstarten av telefonen? Finns det kanske rentav loggfiler som Android skapar automatiskt?

Jag har inte rootat telefonen utan kör med originalmjukvara (Androidversion 2.3.4) från Kies.

/Micke

Last edited: 28 september 2011
  8. Nalle puh

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

verkar vara sd korts relaterat.. Sökte på nätet och hitta några som postat liknande problem.. Jag formaterade kortet i telefonen.. Sedan dess har jag inte haft detta problem igen.

9. Rodin69

Rodin69 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Problemet för min del just nu är att den bootar om så fort mediesökningen påbörjas. Det skulle väl i och för sig gå att lösa genom att radera kortet i datorn först, men det ligger ju en hel del information på det som jag helst skulle slippa ta bort och lägga tillbaka. Det inkluderar även alla appar som har lagt information på kortet.

Så åter igen frågar jag: Är det någon som känner till något verktyg för att logga uppstarten av androidtelefonen så att man kan se det sista den gör innan den starta om?

/Micke

10. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Kan rapportera att modellen HTC Desire dras med ett problem att vissa telefoner startar om sig. För den modellen var felet hårdvarurelaterat och för mig och många andra hände det när telefonen blev varm. Om jag inte hade igång varken 3g eller wifi så fungerade allting perfekt men slog jag igång de funktionerna och började surfa en del blev telefonen varm och startade om sig. Omstarter kunde också ske vid intensivt spelande. Var dessutom telefonen riktigt varm kunde den dessutom hamna i en oändlig bootloop.

Jag tror att telefonen startade om sig för att processorn eller någon annan komponent på mainboarden blev så pass varm att någon säkerhetsspärr slog igång för att inte hårdvaran skulle skadas. Jag hade en gång också ett liknande problem med ett grafikkort.

Men för de ägare som hade detta problem löstes det genom att skicka in telefonen och få mainboarden utbytt. Själv lämnade jag in min Desire förra hösten och problemet har inte återkommit.

Last edited: 29 september 2011
  11. Rodin69

Rodin69 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Sedan mitt förra inlägg har jag rönt viss framgång i att få igång telefonen. Den är lynnig, men det känns som att jag är på rätt spår. Nu är det ju tyvärr så att den mänskliga hjärnan fungerar så att den gärna vill se mönster och samband, även om där inga finns. Så helt säker på att det faktiskt är mina åtgärder och inte tillfälligheter som hjälpt mig kan jag ju inte vara. Hur som helst har följande hänt:

Jag har flera gånger försökt starta upp telefonen, men den verkar ha dött så fort den gör mediesökningen på det externa SD-kortet. I går innan jobbet (jag jobbar natt den här veckan) så lät jag minneskortet ligga hemma och har använt mobilen utan detta. Som tur är hittar jag till jobbet utan GPS (Navigon ligger på minneskortet).
    Telefonen har fungerat helt problemfritt hela natten.
    Nu på dagen stoppade jag i minneskortet igen med följden att telefonen utför ständiga omstarter i samband med att mediesökningen utförs.
    Jag stoppade in minneskortet i datorn och kopierade över hela innehållet och kollade sedan lite i mappen LOST.DIR. Där låg en lite fil på 32kB som saknade datumstämpel, vilket jag tyckte var lite märkligt.
    Jag plockade bort den och kunde faktiskt därefter starta upp telefonen!
    Jag noterade då att flera appar hade dubbla ikoner. En normal och en halvt genomskinlig. Ett par appar har varit så under flera veckor. Jag kan inte starta en sådan app genom att peta på den halvt genomskinliga ikonen. Då får jag meddelandet att den inte är installerad i telefonen. Däremot fungerar den normala ikonen bra. Hur som helst så gick jag in i programhanteringen och valde att flytta över alla dessa mappar till telefonen igen. Fortfarande inga problem. Jag plockade även bort den app som jag minns var den första som fick dubbla ikoner.
    Slutligen hittade jag en app (Vägmärken SE) som enbart hade en halvt genomskinlig ikon. Jag kunde inte heller hitta den i någon av listorna över appar. Jag plockade då bort den och startade om telefonen.

I samband med detta vänta jag på den välbekanta vibrationen strax innan telefonen helt stängs av, men den uteblev. I stället startade den om under avstängningsprocessen. Jag slängde över minneskortet i datorn igen och kollade i mappen .android_secure.
    Där låg vägmärken som var 0 byte stor. Jag plockade bort den också, tillabaka med minneskortet i telefonen och startade om.

Nu började den krångla igen med loopande omstarter. Det jag märkte var att när mediesökningen påbörjats så hann jag få en avisering om ny e-post ungefär samtidigt, och då startade telefonen om. Nästa gång hann jag få en avisering från Wordfeud precis innan telefonen startade om. Den fick ligga och starta om några gånger till och i skrivande stund har den startat upp ordentligt och slutat att starta om.

Nu ska jag provocera den j-veln lite och se vad som händer.

/Micke

12. Rodin69

Rodin69 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Okej, nu ska vi se.

Det krävdes inte speciellt mycket provocerande för att få den att boota om gång på gång vid uppstart. Som tidigare räckte det faktiskt med att stänga av den. Men nu höll den inte på oupphörligen. Det räckte visst med några gånger, och sedan förblev den på.
    När den väl var igång så gick jag in och flyttade över alla appar som låg på SD till telefonen i stället. Jag är en app-freak som installerar på tok för många appar bara för att testa, så det var en hel del som skulle flyttas över. När detta var gjort startade jag om telefonen igen.
    Denna gång stannade den vid den första logotypen som visas direkt efter uppstartsanimeringen. Där stod den väldigt länge, men jag lät den hållas. Efter ett tag fortsatte den vidare och telefonen startade normalt upp.
    Jag stängde av och startade igång den tre gånger till utan några som helst problem. Provade sedan att ansluta telefonen (med kabel) till datorn och Kies. Detta har också under senare tid vållat vissa problem (omstarter) vilket jag inte nämnt tidigare. När jag skulle uppgradera telefonen till 2.3.4 fick jag hålla på i 40 minuter innan den slutade starta om sig.
    Denna gång anslöt den fint på en gång och krånglade heller inte när jag kopplade bort den.
    Jag har sedan dess kopplat in den ännu en gång och gjort en manuell omstart till och inget av detta har fått den att gör en spontan omstart.

För information så ligger allt annat kvar på minneskortet bortsett från innehållet i mappen .android_secure.

För närvarande känns det som att mitt problem försvunnit. Varför det infann sig från första början är en annan fråga, men det verkar som att app2sd kanske inte fungerar helt tillförlitligt. Jag använder förresten ett Kingston 32GB-kort, klass 4.

/Micke

Edit: Glömde säga att uppstarten nu går normalsnabbt. Det var bara första gången efter att ha flyttat alla appar från SD till telefonen som det tog väldigt lång tid.

Last edited: 29 september 2011
  13. Nalle puh

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Update igen

Skit..

Problemet kom tillbaka, och inte nog med det skärmen vart vid ett tillfälle helt lila.
    Laddade ner ett stress test program för att kolla igen efter den senaste omstarten.
    Telefonen klarade ca 3 min av stress test sen boota den om, fick dock en felkods lista i stress test programmet som jag kommer skicka med när den åker in på service.
    Min lur har klart ett hårdvaruproblem.

14. Maki

Maki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Vilket program använde du?

15. Droid76

Droid76 Guest

Min startade om sig en gång efter att jag stoppa in ett 32gb sd, klass 10 från Samsung. Körde ett 8gb från Nokia innan utan problem. Den har iof bara startat om en gång...men ändå :/

16. Nalle puh

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Detta: https://market.android.com/details?id=com.into.stability&feature=search_result

Min telefon har varit inne en vända hos Deltaservice nu (som elgiganten använder sig av).. Dom böt något kretskort.
    När jag kom hem efter att jag hämtat den uppdaterade jag till 2.3.5, gjorde en fabriks reset.
    Har nu köpt ett nytt Sd kort (samsung 32gb class 10). När jag igår satt med spotify igång inkopplad i bilen så startade den om sig igen... Suck..
    Kan tillägga att alla mina apps ligger på telefonen ej på Sd kortet, samt att min sambo har mer spel mm installerade på hennes s2 med mitt gamla Sd kort och hon har inga problem :(

17. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Känns som det kan vara SD-kort relaterat. Jag köpte nyligen ett 32GB Class 10 SAmsung SD-kort och sedan dess så bootade luren om sig , faktiskt två gånger idag. Utan att jag hade rört den. Man kan ju tycka att ett Samsung sdkort borde fungera med en samsunglur.

18. sebbe1891

sebbe1891 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag hade inga som helst problem med omstarter innan jag köpte ett samsung 32gig SD. Nu har den startat om 2 gånger sedan jag stoppade in det för en vecka sedan ungefär. Jag skulle tippa på att det är relaterat till SD kort och ska pröva ta ut det i en vecka och se om omstarterna slutar (har knappt någonting på SD kortet ändå).

19. Twizz

Twizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S24 Ultra
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Orginal
    Telefon 2:
    S21u
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Samsung TAB 2019 10.1
    ROM:
    Original
    Kraschar helt och hållet nu

Som jag skrev i snabba svar, snabba frågor.

Höll på och ladda ner ett spel från market med wifi. Telefonen bootade om när den hade kommit en bit in på nerladdningen. Efter det så får jag fel på alla filer och kan inte göra något alls med telefonen.

Jag ser att det blinkar att telefonen vill fortsätta ladda ner spelet, men
    som sagt inget hjälper har kört hard reset testat att starta den med och
    utan sim-kort och sd-kort (kortet är från min gamla nokia 8 gb har formaterat om den för en vecka sen). Men inget hjälper. Samt försökt starta upp med safe mode men den går inte in i safemode.

20. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Sebbe1891: Jag gjorde exakt samma sak som du och nu har min telefon startat om för 3:e gången på raken.

Har läst att folk säger att det beror på sdkortet. Om du tar ut batteriet och känner med fingret längs med kanten så kommer du känna att sdkortet sticker ut en aning och trycker tillbaka batteriet. Det gör att batteriet kan momentant tappa kontakta med kontakterna och då kan det bli en omstart. Jag testar med att stoppa in en aningen tjockare papper för att hålla batteriet på plats. Kan kolla om det blir flera random reboots.

Last edited: 20 oktober 2011