Skillnader mellan den svensksålda telefonen och "amerikanska / engelska" telefoner kan vara att svensksålda telefoner inte får / ska innehålla det där omtalade spionprogrammet "Carrier IQ", samt att det kanske kommer gå att stänga av kameraljudeffekten som härmar "klick"-ljudet som vanliga kameror har. I Japan är det tydligen lag på att alla kameror måste låta när man fotar med dem. I Sverige finns ingen sådan lag vad jag vet.
Dessutom kanske en svensk anpassning kommer vara att det kommer gå att spela in samtal i hög kvalitet eftersom det i Sverige är lagligt att spela in telefonsamtal man själv vet om spelas in. I USA finns det vissa delstater som inte tillåter inspelning av telefonsamtal och då antar jag att sådana telefoner inte heller får säljas där. Det amerikanska telefonägare då måste göra, är att ha högtalarfunktionen igång och sedan spela in det ljud som kommer från telefonens högtalare och sen hörs in i telefonens mikrofon. Det blir mycket sämre ljudkvalitet när man spelar in samtalet så, samt att den man pratar med hör ju att man har högtalarfunktionen påslagen vilken gör att de kanske misstänker inspelning.
Så om de lokala anpassningarna innebär nedan så kan jag vänta en månad extra för att få en ocripplad telefon:
1. Kamerans "klick"-ljud vid fotografering kan stängas av.
2. Det går att spela in samtal utan att behöva ha högtalarfunktionen påslagen.
3. Den amerikanska telefonoperatörs-spion-programvaran är ej installerad.
Så det kanske bara är bra för oss att de tar sig tiden att svensk-anpassa telefonen så den passar svenska lagar enligt ovan, innan de säljer den till oss.
Jag kollade min svenskköpta HTC Desire, och den saknade den förinstallerade spion-programvaran ("Carrier IQ").
P.S.
Om någon kommer chatta med dem imorgon så får ni gärna fråga dem ifall "Carrier IQ" kommer vara förinstallerat på de svensksålda Samsung Galaxy Nexus-telefonerna. Var beredda på att bli bannade från chatten bara
. (De raderade ju ett kritiskt Facebook-medelande på deras sida, istället för att svara på det, enligt några i detta forum.)
Last edited: 1 december 2011
bosseh, doktorn och hugo56hg gillar detta.