Fråga: Releasedatum

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Bobby, 25 oktober 2011.

1. humlan

humlan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har då lyckats med anti-klimax, Teleansvarig har inte jobbat idag. Ingen annan på avd vet nåt om nån Nexus i lager, lagerkillarna minns inte att de sett den.

Antingen så har han rökt på eller så blåste han mig :( Har dock hållit i en Galaxy Note idag, men är ju inte den man vill ha.

Nu kommer det nog inte hända nåt innan måndag, så man får drömma vidare om sin Nexus... *suck*

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.202

MINA ENHETER

Jag lade min igår vid 14 svensk tid, den skickades idag. Så var inte så säker :-P.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk

3. beejizzle

beejizzle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jag har hamnat i ett dö-läge, det är ingen ide att beställa luren nu då den skulle komma på onsdag från Clove, då kan jag likagärna hoppas på svensk lansering på torsdag. Skulle den inte släppas på torsdag så kan jag ändå inte lägga beställning från Clove för då skulle den komma på tisdag och vid det läget så lär den med all sannolikhet vara påväg till alla butiker om leverantörerna fått den 8/12 ; damnit.

4. the_grid

the_grid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag var till Expert idag för att höra lite om Nexusen. Den ena killlen trode 15/12. Den andra som var osäker ringde för att kolla status, förmodligen till centrallagret? Efter samtalet sa han att det inte fanns så mycket info men trode att dom skulle få in den i slutet på januari eller i början på februari. Låter ju knappast troligt. En annan sak jag funderar på är varför man ännu inte kan boka telefonen på telias hemsida? Om lanseringen är nära borde ju Telia rimligtvis erbjuda den möjligheten? Själv har jag bokat hos hellsnopp, tyvärr ganska sent då jag först hade tänkt klämma på den. Nu hoppas jag som många andra att jag hinner få den vid första leveransen.

Last edited: 3 december 2011
  5. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    jag vet det måste finns swedroidare här som jobbar i varuhus, elektronikbutik, kundtjänst osv.... ni vet ingenting förstår jag?

6. msen

msen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är det någon mer än jag som beställt sin juvel från CDon? Är de OK att handla mobiler från?

7. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag har en bokad på CDON. Har aldrig handlat mobiler därifrån men väl andra saker. En kollega köpte dock sin Nexus S därifrån och han hade inga problem.

8. msen

msen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Gutt! 8/12 känns ok som leveransdatum från CDON.

9. amirali

amirali Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Jag har köpt mobil från Cdon förut och dom är riktigt snabba med leveranser enligt mig :)

10. Beakon

Beakon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Med största sannolikhet vet dom lika lite som oss. Skulle någon ha ett datum så är det ju dom som florerar här (allt från v49, 8/12, 14/12, 22/12 etc)

När jag stod i butik i en väldigt platt organisation var det en av inköparna som hanterade mobiler.
    Det fanns listor som gick ut med förväntade lev veckor från leverantören (20/20 Mobile, dåvarande Axcom) men närmare än så gick det inte ut info per automatik. Ibland kunde förväntade datum komma men det var inte vanligt.

Jagade man honom för att försöka få bättre mer precisa datum kunde man eventuellt få det om man låg på god fot med honom. Han hade fullt upp hela dagarna med andra arbetsuppgifter. För honom var det en telefon i mängden, (fullt naturligt) så det skulle mycket till för att du skulle få honom att ringa leverantören för att be om precisa datum.

Efter honom har du motsvarande person hos leverantören, en telefon i mängden och flera andra arbetsuppgifter. Efter den personen har du någon motsvarande hos importören/företaget som säljer telefon.

Sen kan du vända på kedjan. Importören/företaget som levererar telefonen har ett inofficiellt datum som dom ger ut till leverantören. Sen ska den leverantören anse att det är tillräckligt viktigt att ge vidare just detta datum, bland alla andra hundra produkter och motsvarande utgallring kan ske hos inköparen. Och så diffar det på några dagar och det blir ett sjuhelsikes liv för "det var ju lovat" per datum xyz och detta har man gått ut med.

Samma sak med när produkten väl är levererad på lagret.
    Lagerpersonalen kontrollerar vad som kommer in och prickar av det. Inköparen går sannolikt igenom dessa listor också men gör han det samma dag ?
    Bemödar han sig med att uppdatera leveransdatumet för samtliga hundra till tusen produkter han har ?

Absolut förs sådant här i datorer med lagersaldon men återigen, lagerpersonalen har högre prio på att plocka varor än att sitta och stansa eventuellt uppdaterade leveransdatum för en produkt som inte kommit in ännu. Eller så görs det någon gång i veckan.

Samma sak var det när det gällde fördelningen av varorna. Då var det helt slumpmässigt.
    Kom det in tre telefoner av en ny het modell så fick första butiken vars plockare kom och plockade deras beställning denna. Om det var en liten landsorts butik eller största butiken i kedjan var oväsäntligt. Just detta började man sedan justera men likväl. Det är flera lager/distributörer som telefonerna ska passera i flera fall och olika prio på olika lager.

Att Apple själva kontrollerar ALLT detta gör att dom där mycket lättare, snyggare och bättre kan ge ett exakt datum i sina egna butiker och onlinebutik . Dom sköter hela leveransen och har koll på hela kedjan från komponentnivå.

Säg den Expert/Media Markt etc butiken som har det på en produkt.

Dom som läst Jobs bio kommer kanske ihåg att det nämns att dom ibland har lagerhållning bara några timmar på en produkt innan den skeppas.

Kan som en parantes nämna att Telenors onlinebutik nu när jag skrev detta svarade mig.
    Deras personal på chatten hade ju i Fredags sagt att dom hade telefonen på lager (tvivlar på att det stämmer då jag är den enda som mig veterligen fått det beskedet) och hänvisade mig till onlinebutikens kundtjänst för leveransdatum.

Hon kollar sin lista, "Ah, Galaxy, Preliminärt 49", bra klart och skriver svaret.
    Det är detta hon gör hela dagarna, ska hon motkolla och dubbelkolla all info hela tiden ?
    Hon har ju sin lista och det är med stor sannolikhet denna hon kollar på. Same same för henne medans hon har någon tokig rackare som nagelfar med frågor medans nästa mail är klart med motsvarande info, för den personen är inte en tokrabiat Android hippie som gråter blod över att ha telefonen en dag senare än någon annan.

Ställde motfrågan för att undvika och klargöra eventuellt missförstånd:

Var hövliga mot dom ni tjatar på för guds skull. Man skulle kunna tro att bara för att dom jobbar med sådant här så har dom världens koll och tycker det är tokspännande med leveransdatum och släpp och grejer. Det är troligen en sak i mängden för dom och det är många led information och produkt ska gå igenom.

Emil.A, tommy, humlan och 3 andra gillar detta.
  11. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Var i på Media Markt idag i Norrköping. 8/12 sade han när jag frågade.
    Var även inne på Elgiganten, 27/12 sade tjejen där.

12. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    dubbelpost

13. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346

MINA ENHETER

Var inne i en 3-butk idag, killen där sa att om jag beställde den nu skulle jag få den om två arbetsdagar...

14. Czar

Czar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte om det har nämnts redan men var inne i 3-butiken i Nordstan (Göteborg). Dem hade en sån där "prototyp" på väggen med en lapp där det stod "Nyhet". Jag frågade tjejen i kassan om den verkligen gick att köpa nu på en gång och det gick det tydligen. Jag är inte 3-kund och har inga planer på att bli det så jag köpte ingen. Men hur kommer det sig att dem kan ha fått in den så fort? Eller hade tjejen ingen koll?

15. Mircwar

Mircwar Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hmhm jag skulle tippa på att tjejen inte riktigt har koll, men det skulle ju lika gärna kunna vara så. Synd att jag inte bor i Gbg:( Jag skickade precis iväg ett mail till Tre-butiken i Skövde och frågade om dom har den, ska bli intressant att få veta.

16. puttehw

puttehw Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vet i alla fall två butiker(ej fysiska) som sagt att de får in dem på måndag. Så snart är nog alla här nöjda.

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.202

MINA ENHETER

Ska du köpa alla själv eller varför avslöjar du inget :-P? Nu kommer min förhoppningsvis på måndag med DHL men det är säkert andra som hör mer vad du har att säga.

18. puttehw

puttehw Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nedå, jag avbeställde min svenska och köpte från Clove... Kommer på måndag! ;)

Mobillageret.se får in på måndag.. den andra kommer jag inte ihåg namnet på men kan höra med min kompis.

Tracking senaste:

19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.202

MINA ENHETER

Senaste jag kollade var att den åkte ifrån leipzig vid 15. Den åkte från clove igår och har spenderat dagen i Tyskland :-P.

20. humlan

humlan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Beakon skriver bra om verkligheten för oss som jobbar i butik...

Träffat våra telegube idag och vi ska ha 2 ex på lagret, men obokade i systemet och därmed inte säljbara. Han har inte hunnit ta fram dem idag heller, vi har haft sjukt mycket med kunder så 2 udda telefoner är inte prioriterade.

För oavsett hur mycket vi här på forumet vill ha telefonen så är det en nishtelefon och inte en storsäljare och därmed inte så högt prioriterad.

Man får hoppas på morgondagen, eller nån gång i snar framtid :P

sugplopp gillar detta.