Denna diskussion är intressant. Jag känner till distinktionen mellan "finnar" och "finländare".
Min formulering om att finlandssvenskar betraktar sig som svenskar "precis som oss" blev inte helt lyckad, när jag läser den igen, den antydde mer än vad jag egentligen avsåg. Men det jag menade är att de i grunden betraktar sig som en svensk grupp som bor i Finland, dvs i någon mening "svenskar" - även om deras kultur mer och mer har glidit mot en "finlandssvensk" kultur snarare än "svensk". När de är utomlands kallar de sig säkert "Finnish" (vilket även står i deras pass), det betvivlar jag inte.
När Sverige och Finland delades på 1800-talet så blev en stor grupp svenskar (svenskspråkiga) som bodde i den östra rikshalvan kvar bakom en ny gräns och hamnade i det nya Finland. Sen har mycket hänt med denna grupp svenskar på 200 år såklart, så jag förstår att de är något mellanting idag. Jag läste en bok, en slags biografi om en finlandssvensk kvinna som kom till Sverige vid tiden för andra världskriget, och hon verkade resonera att hon kände sig som svensk, som bara råkade vara bosatt i ett annat land än Sverige under uppväxten (och därför hade delvis annorlunda kultur, språk osv). Den boken, och något annat jag läst i ämnet, var grunden till mitt ursprungliga påstående.
Nu förstår jag att alla definierar sig olika beträffande ens ursprung och tillhörighet (vilket är varje persons rätt), att tidens gång förändrar mycket, och att det säkert finns familjer som är blandade i många avseenden, genom ingiften osv. Sen har jag förstått det som att finnar inte alltid gillar finlandssvenskar, vilket kanske får den senare gruppen att tona ner hur man definierar sig själva ibland.
Har du egen släkt eller bekanta som är finlandssvenska, eller är det något av det jag skrivit ovan som du vet är fel? Korrigera gärna.
Situationen kan väl liknas vid de ryssar som bor i Ukraina, där är det heller inte alltid lätt att identifiera vad de är - det är väl upp till varje individ i slutändan, anser jag. (Sen är ju nationell tillhörighet vad gäller ryssland-ukraina-frågan betydligt mer splittrad pga kriget och en vansinnig putler... och folkomflyttningarna i det området skedde ju mer nyligen, typ 1900-tal, inte på 1800-talet som i fallet sverige-finland i stor utsträckning).
Jag hade i minnet att Vasabladet är en av Finlands största svenskspråkiga tidningar, då tänkte jag att staden Vasa hade en stor svenskspråkig grupp, men jag ser nu att själva staden inte är så svensksspråkig som jag trodde, men att däremot några städer i närheten som du räknar upp är desto mer svenskspråkiga. Intressant att lära sig.
Click to expand...