ROM????

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av Deestyle, 18 augusti 2011.

1. Deestyle

Deestyle Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej
    Jag har en Galaxy S som jag köpt på Blocket. Den har Darky ROM, V10 Gingerbread. Jag är ny när det gäller smartphones. Vilken är den senaste resp. bästa ROM för min mobil?

Vad är skillnaden mellan olika ROM?

Hur ändrar man ROM?

Tack på förhand!

2. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Innan du ger dig in i att byta ROM på din underbara Samsung Galaxy S så tycker jag att du borde lära dig lite mer om telefonen. Det finns en del saker som är väldigt bra att veta. Elof's lathund är en väldigt bra guide som tar med det mesta som man måste veta innan.

Sedan när du blivit lite mer hemma gällande telefonen så kan du flasha in en custom ROM.

Tips från min sida gällande ROM-val är CyanogenMod och MIUI :) Det finns trådar för samtliga här på SweDroid.

3. hem0roid

hem0roid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Smaken är ju som baken när det kommer till romar, personligen gillar jag att köra så mycket orginal som möjligt. Men det kan ju vara kul att testa customs emellanåt också.

samfirmware.com har stock rom att hämta. Men som föregående talare säger läs på lite om telefonen och om att flasha med odin samt installera .zip filer från sdkort med mera. Du har fått tag på en mkt bra och rolig telefon iaf. som du kommer få många timmars knep och knåpande med. :)

4. Deestyle

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var extremt mycket text på den sidan. Är inte ROM samma sak som att byta tema? Man väljer liksom bland en lista av ROM och så är det klart?

5. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Jo, den är innehållsrik men lite av ett måste anser jag. Innan du ger dig in i Galaxy S-världen så gör du oss alla en tjänst om du läser igenom texten på den sidan, istället för att vi andra skall sitta och förklara allt för dig (för "allt" står ju trots allt samlat på ett och samma ställe). Ge det ett försök och återkom sedan :)

Men som svar på din fråga: Nej, att byta en ROM är absolut INTE likadant som att byta ett tema. Att byta ett tema är bara ytligt, men att byta en ROM är mer djupgående!

Last edited: 19 augusti 2011
  6. hackeron

hackeron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Rom är en destillerad spritdryck som görs av jäst sockerrörssaft eller av melass från sockerrör. Rom är världens vanligaste sprittyp och härstammar i sin moderna form från Västindien.

7. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Haha! Jo, det är ju också en förklaring :D

8. Deestyle

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, göra ett försök att läsa texten. Jag återkommer. :)

Men en sak kanske ni kan svara på. Finns det ingen sida där man kan få se hur de olika ROM:en skiljer sig åt och hur olika de ser ut? Så att man vet vilket man ska välja sen.

9. Mumrik3n

Mumrik3n Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Kika på XDA.. där har du det mesta :) finns nog en samlingstråd för de flesta rom'arna där med

10. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Jag menade verkligen inget illa i vad jag skrev. Utan för allas bästa så är det bäst att läsa guiden. Sedan när du läst igenom det du vill läsa så får du jättegärna ställa frågor om det är något som är oklart eller behöver extra hjälp :) Som ovanstående talare skrev så kan du även kolla in Samsung Galaxy S-sektionen på XDA-developers. Där finns en massa bra och användbara länkar!

Länk till SGS-sektionen finner du HÄR.

11. Deestyle

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tog inte illa upp. Jag förstår precis vad du menar. :)