Root hjälp?

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av cefa, 31 juli 2011.

1. cefa

cefa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Läste nyligen om att det numera går att roota Sensation!
    Då jag aldrig tidigare gjort detta på en telefon så skulle jag bara vilja höra vad som egentligen är grejen med detta?

Jag är en total nybörjar i dessa sammanhang så vissa saker kanske låter lite dumma för vissa av er här :P

1. Vad är en ROM och vad är en MOD?
    2. Försvinner garantin från telefonen om man rootar den?
    3. Får man bättre batteritid på telefonen? (Appar och dylikt tar mindre ström?)
    4. Kan man ändra så att man får 5-6 kolumner/rader med ikoner i HTC Sense?
    5. Kan man ha landskapsläge i HTC Sense? (Startskärmarna med ikoner)
    6. Ligger HTC Sense fortfarande kvar som operativsystem?
    7. Några exempel på "superuser-permissions"?
    8. Finns det risk för att program/spel slutar fungera? Har bl.a ett spel som saknar back-up och spar-funktion till fil. Filen ligger endast så man kan ta ut den och göra back-up på den om telefonen är rootad. Vore väldigt tråkigt att mitt spel skulle sluta fungera efter att man lagt ner så mycket tid på det och man inte har någon back-up.
    9. Vilka är de största anledningar till att folk rootar sina telefoner? Är grundkoden så dåligt så det är värt att lägga in något annat?

Som sagt mycket av det jag skriver är förhoppningsvis väldigt grundläggande för de flesta. Men hoppas någon kan hjälpa mig få svar på dessa frågor.

Är jag i helt fel forum för detta så bara flytta tråden tack! :)

2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

1. Vad är en ROM och vad är en MOD?

En rom innehåller en fullständig filuppsättning för att en lur ska fungera.

En mod kan vara en funktion, byta ut splashen eller låsringen etc...

2. Försvinner garantin från telefonen om man rootar den?

Ja troligen, nu kan man backa, en märklig sak är att i senaste garantiskrivningen så står det inget om bootloaders.

3. Får man bättre batteritid på telefonen? (Appar och dylikt tar mindre ström?)

Japp med en optimerad kärna som det just nu jobbas med eftersom HTC släppte källkoden.

4. Kan man ändra så att man får 5-6 kolumner/rader med ikoner i HTC Sense?

Vet ej

5. Kan man ha landskapsläge i HTC Sense? (Startskärmarna med ikoner)

Vet ej

6. Ligger HTC Sense fortfarande kvar som operativsystem?

Sense är bara ett skal som körs och det byter man enkelt.

7. Några exempel på "superuser-permissions"?

För mig är det att överklocka samt komma åt systemfiler.

Vidare är det här exemplet användbart för mig....
    [APP MOD] Google Maps 5.8.0 ownhere/Brut.all- NAVIGATION all roads - xda-developers

8. Finns det risk för att program/spel slutar fungera? Har bl.a ett spel som saknar back-up och spar-funktion till fil. Filen ligger endast så man kan ta ut den och göra back-up på den om telefonen är rootad. Vore väldigt tråkigt att mitt spel skulle sluta fungera efter att man lagt ner så mycket tid på det och man inte har någon back-up.

Backuper är ett MÅSTE och i de flesta recoverys som tex Clockwork så ingår det em sk Nandroid-backup.

Sen bör man då även köra tex Titanium Backup som också kräver root.

9. Vilka är de största anledningar till att folk rootar sina telefoner? Är grundkoden så dåligt så det är värt att lägga in något annat?

Jag har valt en Androidlur för jag vill ha friheten att göra vad jag vill med min lur. (annars kunde jag ha valt en låst Windows eller iPhone)

Snabbt nedplitat.....;)

perkarn gillar detta.
  3. cefa

cefa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket :)