Routertips

Diskussion i 'Off Topic' startad av tomas_b, 6 oktober 2010.

1. tomas_b

tomas_b Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har en router sedan ett par år tillbaka (har för mig att det är en Netgear RangeMax WPN824, eller det är den fast den "uppdaterade" där man kan stänga av led med en knapp).

De senaste 2-3 månaderna har den dock börjat underprestera rejält. Vissa dagar går det knappt att använda internet eller ens ansluta, medans andra dagar kan jag utan problem strömma 720 och 1080 via det trådlösa.

Min hemmasetup består av en MacBook Pro, en MacBook, en liten NAS, en liten nettop som agerar torrentnerladdare, 3 mobiltelefoner (2 iphones, 1 desire) som ska kunna ansluta till wifi.

Båda macbooks kör mestadels över det trådlösa, enda untantaget är min pro som när jag jobbar, är inkopplad med sladd (som även då ibland har samma problem, så det är inte uteslutande det trådlösa), den är även mediaspelare och då är det trådlöst som gäller.

Min lina hemma är en 100Mbit BBB, det är inte den det är problem med, det vet jag efter lite undersökning.

Är det någon som har tips på en bra, snabb, stabil och pålitlig router? Helst inte över tusenlappen, men egentligen spelar priset ingen roll.

Min första tanke var en AirPort extreme, eftersom jag blivit biten av apple-viruset ;) Är det någon som har erfarenhet av den?

Tack på förhand

2. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    D-link 655, prisvinnare och rekommenderad av sweclockers, har en sådan hemma också och den är ljuvlig :) kostar som mest 900kr, billigast 750kr

3. sandstroem

sandstroem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Kör med en sån själv och är riktigt nöjd. Men den är ju som sagt flera år gammal.

Skulle jag köpa en ny idag så blir det en med 2,4 och 5ghz frekvensbanden. 5-bandet ska tydligen vara stabilare och snabbare.

Kan också rekommendera att köpa en som man kan köra in DD-WRT på, vilket är en alternativ programvara för rojjtern. Ska tydligen vara riktigt bra.

En router med bra specifikationer samt stöds av dd-wrt är Netgear WNDR3700, kostar kring tusenlappen!

4. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

DLink 655 slår även jag ett slag för. Fungerar utmärkt och jag har använt min länge. Dock så kör den så klart med 802.11n Draft så ett D-LINK NIC behövs för att få 300mbit över WLANet. Dock så räcker runt 130mbit som jag får ut med mitt Intel gansak långt det med.

Den Netgear som sandstroem länkar till verkar något nyare men jag lämnar det öppet huruvida specifkationer för 802.11n följs eller ej.

Edit:
    Efter att ha läst på om Netgear 3700 så väger min röst över till den i stället. DIR 655 är visserligen bra men ganska gammal. Netgear har ett sämre interface men routern som helhet verkar vara bättre efter det jag har hört av vänner som köpt den ganska nyligen :)

Last edited: 7 oktober 2010
  5. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    Det att akta sig för med 5Ghz bandet är den korta räckvidden!

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

7. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Röstar också för DD-WRT firmware.
    Personligen kör jag linksys wrt610n. Den har både 2.4ghz och 5ghz trådlöst och har fullt stöd för dd-wrt. Väldigt nöjd (och tro mig, jag har betat av ett antal routrar genom åren)