Har sedan sommaren 2014 dragits med acceptabel till undermålig samtalskvalitet. Jag har hört den som pratar bra, men min röst har upplevts som sprakig, dov och att det har låtit som att jag haft dålig täckning.
Jag har testat att stänga av alla mjukvarurelaterade funktioner som brusreducering, men det har inte hjälpt. Har testat mickarna genom serviceläget och de fungerar tilfredsställande.
Har nyligen uppdaterat till version 5 (Lollipop), men det verkade inte ha hjälpt så mycket.
Häromdagen gick jag till Tele2-butik och bad om ett nytt simkort. Jag ville börja felsökningen där med tanke på tidigare kommentarer om gamla simkort.
Har nu testat det nya simkortet och alla som jag ringt upplever att mitt ljud och samtalskvalitet är mycket bättre nu än vad den varit!
Känt sedan tidigare är ju som sagt att mikrofonen är känslig och man kan inte vinkla bort telefonen alltför mycket från munnen.
Jag kan inte hitta någon annan förklaring, men det nya simkortet (tillsammans med Lollipop?) verkar ha gjort susen för mig.
EDIT:
Det nya simkortet verkar tyvärr inte varit källan till problemet ändå. Nu har det dåliga ljudet kommit tillbaka till och från och ljudet upplevs som burkigt.
Efter ett samtal till Sony Xperia Support, så har jag testat att bara ansluta till 3G nätet istället för 4G och då upplevde man att kvaliteten var bättre. Så det kan ha att göra med att när telefonen växlar mellan 4G och 3G. Men det verkar ju inte helt stabilt det här...
Last edited: 24 april 2015