Seghet/minnesanvändning

Diskussion i 'Hero' startad av wmb, 28 januari 2010.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.661
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Nu är jag lite förvirrad, minst sagt.

Jag har sista två dagarna kört med ES File-explorers taskiller för den blir riktigt pigg efter att man dödat allt onödigt ( har ignore på sånt som ska vara igång).
    Innan jag dödade allt så hade jag 65mb ledigt,efteråt 105mb ungefär.

Nu gjorde jag en omstart, och fick bara 56mb ledigt och gav tusan i att döda nåt. Nu är den ju snabb som attan efter omstart, trots mindre ledigt minne.

har ju rätt många apps installerade, men har knappt inget på auto-update så att säga.

vad är det egentligen som tar sådan kraft?

2. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Mängden ledigt minne tror jag inte har så mycket med snabbheten att göra. Om du har 105 eller 56Mb ledigt minne spelar ju ingen roll så länge det finns ledigt minne att tillgå.
    Bristen på minne märks ju först då det faktiskt tar helt slut och Android måste döda en process för att frigöra mer.
    Själv försöker jag hålla installerade apps till ett minimum. Jag upplever iaf. att telefonen känns snabbare då. Finns nog ganska många applikationen med "dålig" kod som segar ner mer än de borde.

3. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Finns det någon app där man kan se processoranvändning kanske?

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Mängden ledigt minne är som sagt inget att hänga upp sig på, Android sköter det där.

Däremot verkar det som att compcache i teknologistkerneln som följer med MoDaCo gör att telefonen blir segare efter några dagars användande. Det har diskuterats en hel del på MoDaCo's forum och tom Teknologist själv har avaktiverat compcache.

Förmodligen kommer compcache vara borta när 3.2 kommer

5. wmb

Mottagna gillanden:
    2.661
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Okej.

Då är jag inte så vimsig vad gäller minnesanvändning iaf, skönt det.

Hero är ju snabb, för det mesta. Min är verkligen helt okej, förutom vissa tillfällen. Är rätt säker på att något är fel i någon app eller inställning.

Ajja, får väl vänta på att Paul hittar på något!

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag bakade en 3.1-rom igår utan compcache och första intrycket efter 17h sen boot är att den fortfarande känns väldigt rapp.

Största skillnaden är när jag låser upp telefonen. Det lilla lagget som fanns när man precis har tänt skärmen är nu borta. Jag testade även att ringa till min telefon och precis när första signalen tystnat så började telefonen ringa:) Förut kunde det ta 2-3 signaler innan ringsignalen kom. Om några dagar ska jag testa igen och se om snabbheten finns kvar.

I köket för 3.2b är nu compcache inaktiverat som standard och han har även lagt till ändringarna i den inbyggda taskkillern som nån på xda har kommit på. Jag tror att 3.2 kommer bli riktigt bra

Last edited: 28 januari 2010
  7. wmb

Mottagna gillanden:
    2.661
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    då inväntar jag den, orkar inte göra något åt saken nu :)