Problem: SGS2 fuktskadad

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av fudgadeliq, 11 juli 2011.

1. fudgadeliq

fudgadeliq Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej Swedroid!

Jag är ny här men har läst en hel del innan jag registrerade mig idag.

Jag ber idag om er hjälp då jag nämligen har fått besked min SGS2 är fuktskadad och inte går att reparera. Skickade den till CR-service på (inrådan av Halebop) då den inte gick att väcka när skärmen hade låst sig, utan att jag fick ta ut batteri och starta om. Detta fungerade ca 5 ggr men slutade sen att fungera även det. När jag skickade den till CR-service var det alltså omöjligt att få liv i den.

En vecka efter att ha skickat den (de var snabba!) fick jag det fruktade beskedet på posten: "Det går inte att reparera din telefon pga omfattande fuktskada och vi vill ha 500+kr för att skicka tillbaka den".

I det där läget blev jag oerhört frustrerad då jag stod utan försäkringar och hade ingen egentlig utväg än att köpa en ny telefon kontant. Så jag gjorde det. En ny SGS2 inhandlades och den fungerar prima.

Nu är frågan om det är värt att betala 500kr för att få tillbaka min trasiga telefon för att försöka torka/laga/hoppas på att den går igång igen eller om det bara är att ge upp och nöja sig med att man har en ny telefon och en nytecknad drulleförsäkring. Jag tappade trots allt min iPhone 3g i badkaret och den hårtorkade jag så högtalaren gick igång igen, så det måste finnas en liiiiten chans ändå.

Tacksam för er experthjälp.

2. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vad har hänt med den då? Vet du art du badat med den då kanske det är meningslöst..,

Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!

3. fudgadeliq

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Inget badkar denna gången :)
    Jag vet faktiskt inte vad det är som har hänt. Tycker inte att jag har använt den på något ovanligt sätt...

4. Trevlig

Trevlig Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tycker du lämnar in den på ett till ställe för ett andra utlåtande.

5. mamedi

mamedi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Håller med Trevlig. Hämta hem den och skicka den till en annan verkstad. Vet du vilken verkstad den skickades till?
    Ett tips, ring Samsung och prata med dem. De kan nog hjälpa dig.

6. Trevlig

Trevlig Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tycker tom du ringer samsung innan, vad är det för miljö du har varit i? knappast en regnskog antar jag?

7. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Låt mig se om jag har fattat detta rätt. Du vet inte om du ska hämta ut din 5000krs telefon eller inte? Vet du hur dumt det låter egentligen :P

Självklart betalar du 500kr och be om att få kvitto på det, sedan kontaktar du som sagt Samsung, och se om de kan byta ut telefonen åt dig. Skulle allt detta inte fungera så tar du telefonen på hemförsäkringen + 1500 självrisk = 2000kr totalt, men telefonen är väl ändå värd 5000kr, vilket jag skulle ha gjort utan tvekan.

8. fudgadeliq

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag vet att det låter kanske märkligt men mina möjligheter var väldigt få.

*CR-service skickar ett kvitto på ärendet och säger att telefonen är trasig och går inte att reparera, samt att tillverkaren inte godkänner sådana skador som garantiärenden.

*Halebop där jag har köpt telefonen hävdar precis som CR-service att det är kört med telefonen.

*Folksam säger att jag borde ha haft en drulleförsäkring och att mobilen inte ingår i vår hemförsäkring.

Ringde nu tillbaka till CR-service och fick bilder på telefonen. Ska ringa Samsung och se vad de har att säga om det hela. Kan dom inte hjälpa mig så vet jag inte vad jag ska göra. Ska man ta hem telefonen och prova "torka den" själv elller ska man bara ge upp? Det var det som var huvudfrågan.

9. fudgadeliq

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fick prata med en hjälpsam dam på Samsung som ringde CR-service och pratade med de och sedan ringde tillbaka till mig. Inga större nyheter dock:

Yttre påverkan = Ingen ersättning.

Aja. Lärde mig iaf två nyttiga saker av detta.

1. Använd inte telefonen i regn, i närheten av matbordet, på morgonen på gräsmattan eller någon annanstans där det finns någon som helst risk för fukt.

2. Teckna "Drulleförsäkring".

10. nineteenfortyfive

nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Detta låter ytterst oroväckande. Finns det några bra försäkringar att teckna på mobiler?

11. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Hemförsäkring med tillägg allrisk? I värsta fall får man väl säga att den blivit stulen, för då ingår den definitivt.

Drulleförsäkringar brukar vara relativt dyra, just för att de täcker allting.

12. Bmsone

Bmsone Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    De täcker tyvärr inte allt... Prövade få ut mitt krashade modellflygplan, men det gick inte :)

13. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Vid olycksfall och stöld gäller det, just med modellplan kan det ju bli svårt att bevisa det.

14. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag förstår varför, jag har sett hur ofta folk krachar med såna, inget jag vill betala för med min försäkringspremie ;)

15. svartis

svartis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

allt är ju relativt. Jag har för mig min drulleförsäkring kostar ca 200kr extra per år. Kan det ju vara värt! :)

Var bor du någonstans? I Malmö finns flera mindre spec butiker. Vissa har dessutom gratis felsökning om jag minns rätt. Lämna in den hos nån av dem och be om att få pris först.

Jag var i en liknande sits som du för några år sen. Tanten tappade sin Nokia i golvet och skärmen sprack. Butiken/Nokia avsa sig allt ansvar. Lämnade in den i en grändbutik och han hade en beg. skärm och satte dit den för 200kr.

Själv fixade jag en fuktskadad telefon en gång genom att genast stänga av den. Låta den stå avstängd en stund för att vara säker att ingen ström är kvar. Skruva i sär så långt jag vågade, sprayade med elektronikspray, torkade över natten, skruva ihop. Funkade fint sen. :)

I ditt fall tror jag det låter som den kan ha vart igång för länge för att det ska vara lönt, men får du inget napp i butiken och inte har något att förlora kan det vara värt.

16. fudgadeliq

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Folksam försäkrade att drulleförsäkringen skulle täcka sådana skador så jag är relativt trygg med det.

Någon som vill köpa en SGSII som kanske går igång för 1000:-? ;)

17. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag kan kanske tänka mig köpa den, känner någon som kanske kan få den fixad, hör gärna av dig om du vill bli av med den.

Tack

18. arulord

arulord Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Samma tråkiga grej hände ju mig. Själv fick jag njuta av en fullt fungerande S2a i en hel dag. Jag vet fortfarande inte varför den blev fuktskadad. Det första strulet var med laddningen, men det gick efter nån dag igen. Då var gyro/accelerator och kompass pajj. Det var när jag insåg detta som den skickades till CR. Fick samma besked. Fukt över hela telefonen, pröjsa 500 eller kasta. Tog tillbaka den då ju allt annat fortfarande funkade bra. Men nu ligger den bara oanvänd sedan 3 veckor. Det blev värre med tiden. Digitizern har fått spel så den bara backar eller öppnar inställningar hela tiden. Kan inte köra någon app då det bara stängs ned på stört. (im någon har ett tips på hur detta kanske kan lösas mottager jag det tacksamt)

Så verkligen.. håll dem borta från fukt (dock vete17 om min ens blev utsatt för fukt men jag har inget att sätta emot).

Hade inte heller någon drulle..

Last edited: 11 juli 2011
  19. nineteenfortyfive

nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Detta är ju förjävligt!!! Hur fan ska man kunna motbevisa sånt här? Den kan ju ha råkat ut för något innan du ens fick telefonen!!

20. fudgadeliq

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Arulord:

Jag är på något sjukt sätt lite glad att det inte bara är jag som har råkat ut för samma sak. Fy fan va deppigt det är. Det bästa med historien var ändå att Folksam ringde oss för två månader sedan och försökte sälja in en drulleförsäkring för 40:- i månaden, och vi sa att vi skulle tänka på det. Det är riktigt illa.

Nu har jag tecknat drulle som enligt Folksam skall täcka fuktskador. Går den här telefonen sönder så är jag jävligt färdig med Samsung.