Skattefråga ...

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av fatjoe, 12 oktober 2010.

1. fatjoe

fatjoe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

(jag vet inte om jag postar i rätt forum, jag ber moderatorn flytta posten om den hamnat fel).

Ok, en skattefråga som säkert fler utvecklare har ställt sig:

Säg att jag tjänar en mindre summa på mina appar via Market, Admob osv... Jag ska givetvis betala skatt på den summan, men samtidigt har även hobbyprogrammerare vissa utgifter för t.ex. datorer och mobiltelefoner som man hade gärna (helt eller delvis) kvitterat ut mot inkomsten.

Kan jag göra dessa avdrag utan att starta en firma? Vad händer om mina inkomster är lägre än mina utgifter?

Tacksam för alla svar
    - en som har noll koll :)

2. tikk_tokk

tikk_tokk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det inget vinstsyfte är det nog att se som en s.k. hobbyverksamhet, där ev. inkomster är skattepliktiga som inkomst av tjänst. Då kan man få dra av utgifterna mot inkomsternas förvärvande och bibehållande.

Problemet är att det är lite andra regler för avdrag vad gäller inkomst av tjänst jämfört med inkomst av näringsverksamhet. (I det senare fallet får man dra av nästan allting, i det första fallet nästan ingenting.)

Vet inte riktigt hur knepigt det blir. IMHO så bör man nog börja med att ringa till skatteverket och fråga.

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

4. fatjoe

fatjoe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack!

Jag har redan läst en del på nätet, bl.a. skatteverkets "SKV 344". Jag är fortfarande inte helt 100 på för- och nackdelarna med hobbyverksamhet kontra enskildfirma.

Jag ska nog ringa skatteverket och fråga vad de rekommenderar.

5. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ring och prata med Skatteverket. De brukar dock inte vara imponerade av idén att man ska starta en liten hobbyverksamhet och sedan dra av datorer, mobil mm :)

Det är inte så svårt alls att starta en enskild firma och man får mycket hjälp från skatteverket. Dock ska det fortfarande vara med vinsttänk, annars är de lite kinkiga.

6. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Problemet med hobbyverksamhet är väl att du inte får dra av för utrustning med inköpskostnaden utan måste göra ett rimligt "förslitningsavdrag"

Men, för att du ska få deklarera som näringsverksamhet så måste samtliga följande kriterier vara uppfyllda:

1. Verksamheten skall vara självständig
    2. Den skall bedrivas varaktigt (i princip året runt)
    3. Den skall drivas med vinstsyfte (du får inte gå back)

Och det är väl vinstsyftet där som kan bli problemet om man gör appar. Du måste alltså ha en firma som är tänkt att få med vinst på att sälja appar...

"Om verksamheten är självständig och varaktig
    men saknar vinstsyfte betraktas den som
    hobbyverksamhet."

direkt citat från http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf