Hej, Har fått flera telefonsamtal på senare tid som kommer från svenska mobilnummer men en röst i andra änden pratar engelska med brytning. Senast idag kom numret från en tjej i Skåne, men som sagt var det en bluff. Är ni fler som är utsatta? Finns det någon tjänst där man kan se om ens nummer läckt, likt där man kan de om ens email blivit hackad, pwned har jag för mig den hette?
Ja, falsk nummer har förekommit länge. Det finns äldre trådar om det här och på andra ställen. Se t.ex. Stefan blev lurad av falskt telefonnummer – bestals på nästan 30 000 kronor Have I Been Pwned: Check if your email has been compromised in a data breach tänker du kanske på.
Det finns inte så mycket att göra åt saken. Vissa operatörer har börjat blocka spoofade nummer, men inte alla: Telia bekämpar miljontals bluffsamtal via Spoofing med helt nya åtgärder Jag kör den här tjänsten för att ta en del av det: https://www.180.se/.
Såg du tipsat om 180 i annan tråd så kollade där, tack! Problemet är väl mest att de kör på random nummer, numret som ringde idag gick till en tjej i Lund som säkert inte har en aning. Så jag lät bli att rapportera det ;-)
Ta bort ditt nummer från nummerupplysning, inte en perfekt lösning men du slipper risken för att bli upphittade av dåliga typer. Ta bort din adress och telefonnummer online – Näthatshjälpen Nej, alla behöver inte veta hur man når dig, speciellt inte Hasse med sitt G4 virus......
Jag sökte på mitt eget nummer för första gången nyss och det står att jag har Tele2, sökte på mammas nummer, det står att hon har Telenor, fast vi båda har Halebop... Skumt...
När numret var nytt hörde det antagligen till en serie i nummerplanen som Telia tilldelats. Sen kan ju någon ha gjort en nummerportering, sen kanske numret upphört och legat i dvala innan du fick det, ifall du själv aldrig gjort en portering från Telia vill säga. Uppdaterad information om vilken operatör som har ett visst nummer finns hos PTS. Jag gissar att den sajten, 180.se, kollar på de historiska tilldelningarna, när de ursprungliga serierna i nummerplanen delades ut.