Konsumentköplagen säger 3 år!
Konsumentköp
Konsumentens rättigheter regleras i Konsumentköplagen (KKL) och Konsumenttjänstlagen (KTL), vilka bägge är tvingande, det vill säga att säljaren inte kan avtala om sämre villkor. Lagarna bygger på att ursprungliga fel, det vill säga fel som kan antas ha funnits redan vid köpetillfället, skall reklameras senast inom två månader efter att de upptäckts, dock senast inom tre år.
För de första sex månaderna gäller att säljaren har bevisbördan för att felet inte var ursprungligt och därmed inte skall åtgärdas på säljarens bekostnad. Exempel på sådana fel är yttre åverkan och vattenskador som uppkommit genom ovarsamt hanterande.
I Sverige erbjuds köpare av hemelektronik ett års garanti enligt bestämmelserna i Konsumentköp CE 2005 (finns i pdf-format nedan). Efter detta år är det alltså köparen som skall bevisa om felet är ursprungligt. I praxis anses felet i dessa fall vara ursprungligt om det uppstått på ett sätt inne i apparaten där konsumenten inte kunnat påverka funktionen.
Åtgärden vid konstaterat ursprungligt fel är omleverans, det vill säga byte. Här görs dock undantag för när det är väsentligt billigare för säljaren att reparera och att detta kan ske utan större olägenhet för köparen. Gränsdragningen för detta framgår av pdf-dokumentet “Praktiska regler konsumentköplag” nedan.
3 års reklamationsfrist i Konsumentköplagen
Riksdagen har fattat beslut om att förlänga reklamationsfristen i KKL till 3 år. Ändringen gäller all försäljning från den 1 april 2005. Beslutet har fattats utan remissbehandling och tagits med stor politisk enighet trots näringslivsprotester.
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har i några fall skärpt kraven på information om att undersökningskostnad kan komma att tas ut av konsumenten när det inte blir ett garantifall. Sådan infornmation skall lämnas muntligt, vilket anses bevisat om säljaren kan påvisa att man i sina rutiner eller instruktioner klargör att konsumenten skall upplysas om detta.
Konsumentköp CE 2005 (19 kB)
För nya produkter kan det ibland vara svårt att avgöra vad som är fel eller inte. I nedanstående pdf-dokument finns frågor och svar kring detta inom ett antal olika produktgrupper.
Praktiska regler 2013-10-22 (359kB)
Vad är ett ursprungligt fel? Detta var en fråga som livligt diskuterats på servicemöten. Resultatet – där det definieras vad som inte är ursprungliga fel under garantitiden samt efter garantitiden men inom reklamationsfristen tre år – finns i nedanstående pdf-dokument.
Reklamation inom 3 år 2013 (136 kB)
Complaint within 3 years (78 kB)
Avskrivningsregler
För att kunna beräkna ett nyttoavdrag i samband med hävning av köp måste man inledningsvis bestämma en rimlig avskrivningstid för produkten. Här kan vägledning hämtas hos försäkringsbolagens ersättningsregler men man måste då vara medveten om att dessa kan ha marknadsanpassats för att göra försäkringsprodukten attraktiv. Mer information i word-dokumentet nedan
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Last edited: 3 november 2013