Nu missförstod du mig. Menade inte att Du var förvirrad av RT, men att gemene konsument är förvirrad. För vid första blicken ser Surface 2 och Surface Pro 2 likadana ut.
Jag pratar om Surface/MS/Windows rent generellt mest. Jag viste ungefär vad jag gav mig in i när jag köpte Surface 2. Försökte dock hitta Windows RT app-store innan via browsern för att kolla utbudet, men hittade den inte.
MS gör inte mycket för att minska förvirringen. RT är exakt som 8, med kontrollpanelen och hela skrivbordsmiljön/utforskaren. De refererar hela tiden till plattan som "Dator", "Din dator" med, vilket jag tycker är fel, och kan vara förvirrande för folk.
Det finns appar, men inte många. Hittills har jag inte funnit några plattor med Windows RT lockande förutom Surface 2. Fast sen Nokia presenterade Lumia 2520 så blev jag grymt intresserad. Så min förhoppning är fler seriösa plattor.
Surface 2 och 2520 är antagligen de plattor med mest potential och superb hårdvara. Men mjukvaran är åt helvetet i verkligheten.
Sen visst vore det självmord att säga att de tänker lägga ner RT om ett år. Fast det känns samtidigt ganska konstigt när de samtidigt fortsätter utveckla seriöst och släpper nya plattor med Windows RT.
Kanske var ett misstag att inte köra WP på plattor med. Ios och Android använder sitt telefon-OS så. Har personligen inte haft 100% koll på det. De har 3 olika plattformar. RT, WP och W8. Dåligt/uselt med appar till alla. Men Spotify och Instagram finns för WP iaf.
Fast kan du teckna på din laptop?

Nämen, visst har Surface Pro 2 fortfarande nackdelar (ganska mycket bättre än föregångaren dock). Surface Pro är kanske inte mogen nog för dina behov.
På min Ativ Book 9 kunde jag det, och den är ännu tunnare och mindre än den laptop jag har nu

Dock ingen digitiser som Pro har.
Microsoft kanske borde göra Instagram för Windows Phone tillgänglig för Windows RT också.
De som vill ha en billig och batterisnål platta helt baserad på Modern UI. Alltså appar (vilket självklart kräver att apputbudet blir bättre).
Jaha, fast vad jag har förstått ska fliken inte ligga på hemskärmen i Modern UI. Detta ihop med att Microsoft jobbar på en touch-baserad Office tyder på att Microsoft på sikt tänker plocka bort skrivbordsläget från Windows RT.
Click to expand...