Surface 2

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av paulreedsmith, 13 februari 2014.

1. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Någon som har en Surface 2? Lite tips på om det är värt att köpa tangentbord till, eller andra bra tillbehör.

Finns det adblocker eller liknande?

Jidder och andra tankar och tips välkomnas.

2. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    576
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag har en Surface 2 och har ett Touch Cover men använder det väldigt sällan faktiskt. Adblock finns inte, du måste ha Surface Pro för det!

I övrigt är den grym.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

3. paulreedsmith

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Okej. tack för svar. Har haft min en vecka nu, och köpte ett Touch-cover häromdagen. Ville ha 2an men då det bara fanns i svart valde jag ett blått Touch-cover 1 ist.

Tycker den verkar okej. Dock har den massa brister och buggar, och finns verkligen INGA appar till den. Inte ens youtube, vilket gör den rätt kass. Vill kunna kolla på en video samtidigt som jag surfar.

Får se hur långvarig den blir. Är halvt imponerad av bygget, men över lag är den, som alla andra plattor, ganska kass.

4. Kalven

Mottagna gillanden:
    576
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Går det inte att köra IE Desktop sida vid sida med IE Metro och på så sätt köra video samtidigt som du surfar?

Vilka buggar tänker du på?

Håller dock med dig om att surfplattor är ganska överskattade prylar. Särskilt nu när mobilerna är så stora. Dock så vidhåller jag att Surface 2 är grym för att vara surfplatta. Vad gäller appar finns allt jag behöver. Dvs en suverän webbläsare (i jämförelse med andra surfplattor!) och en spelare för mkv.

5. paulreedsmith

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Hej. Jo det går faktiskt. Men om man kör appar sida vid sida så fungerar plattan bara i landskapsläge. 16:10/9 plattor gillar jag just för att lägga en video i 16:9 längst uppe och sen har jag ytan under att surfa på.

Saknar Youtube som app, instagram, guitar pro, tab pro, pintrest, SVD, spotify. Vet inte om dropbox finns. Listan kan göras lång.

Buggar och buggar. köpte 64gb version då jag vill ha mycket musik och media till gitarrspel. Musikappen kan som tur var hämta hem bilder till album. Viktigt då jag vill ha ett fint bibliotek. Men appen kan inte hantera bilderna ÖHT. Måste konstant, verkligen hela tiden, ladda in dem och ofta misslyckas den med det för halva samlingen. När man sen väljer album så tar det en sekund innan omslaget laddas igen, om det ens gör det alls i det läget. Sen måste du dubbelklicka för att starta en fil, vilket jag tycker överlag är ett ganska dålig kommando på pekskärmar. Har haft mycket skorr och missljud från ljudet, och ibland är det tyst 5-10 sekunder mellan låtarna, första gången man spelar en skiva man lagt in.

Detta är bara små små saker med denna appen. Kan ge liknande listor för andra funktioner och appar. Video-appen vill inte läsa in alla mina egna videos, även fast jag väljer den mappen jag har film/serier. Foto-appen ska jag inte ens börja med, eller jobba i utforskaren med bara fingrarna!

Jag är dock ute efter nått som verkligen är perfekt. Har malt igenom ett lass av alla de dyraste plattorna, och ingen är ens i närheten av de laptops jag har. Inte en batteritiden! Om Pro hade haft 10h batteritid hade jag nog köpt den, då det nog är nått sånt jag letar efter egentligen.

De har verkligen inte kompromissat när det gäller hårdvaran, men skärmen har något låg upplösning. Dock är kvalitén på skärmen riktigt grym. Coolt att använda magnet till laddaren, men tycker inte det är en särskild bra design, då det inte är särskilt lätt att pricka rätt och verkligen få den att fästa.

Men men.

Är riktigt taggad på att verkligen skriva massa på touchcover.

6. Kalven

Mottagna gillanden:
    576
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det var som fasen. Använder i princip uteslutande plattan till mkv:er/Netflix, rss och surfande samt lite Office och till det är den briljant. Men baserat på dina önskemål och problem med Windows RT så låter det ju som att du skulle ha en Pro eller annan x86-platta. I längden tror jag att dom varianterna kommer ta över helt.

7. paulreedsmith

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Exakt. Bay trail och Clover trail och allt vad de heter kommer användas istället för ARM-SOC, och RT kommer försvinna.

8. Droid55

Droid55 Guest

Microsoft har inga planer på lägga ner Windows RT. Kritiken mot Windows RT har varit förvirringen bland konsumenter. Både Windows RT 8 och fullständiga versionen av Windows 8 har Modern UI och skrivbordsläget sida vid sida. Problemet med ha skrivbordsläget i Windows RT är att den inte utnyttjar det såsom fullständiga versionen gör. Egentligen är skrivbordsläget poänglöst i Windows RT (även om vissa då använder det för andra trix).

Microsoft verkar nu ta till sig kritiken. Bland annat så har skrivbordsfliken försvunnit från startskärmen i Modern UI i Windows RT 8.1. Du kan dock nå skrivbordläget genom öppna Office-programmen. Offie-programmen finns nu även åtkomliga som flikar på startskärmen i Modern UI. Microsoft jobbar på en touch-baserad Office men det är oklart när det blir färdigt (kommer även vara tillgängligt för iPad). Först när Microsoft är klar med en touch-baserad Office kan vi se skrivbordsläget helt försvinna från Windows RT. Det här gör Windows RT mer tydlig med vad det är - ett OS för surfplattor.

Många kritiserar även Modern UI på laptops och desktops som inte har pekskärm.

Min tanke är att vi kommer få se Windows RT på renodlade surfplattor medan vi får se fullständiga versionen på high-end plattor, laptops och desktops. Jag kan även hålla med kritiken om att Modern UI inte är direkt passande för datorer som saknar pekskärm. Jag älskar Modern UI (aldrig sett något så snyggt OS för touch) men det är också just skapat för pekskärm och att då ha det på en dator utan pekskärm känns fel.

Last edited by a moderator: 19 februari 2014
  9. Droid55

Droid55 Guest

Antar att YouTube tar tid för Google och Microsoft inte verkar gilla varandra? Vad jag har förstått är Googles tjänster sena till Windows Phone pga. det.

Vad jag vet finns det ingen officiell Instagram app för iPad heller. Instagram har nog främst fokuserat på smartphones och har nog ingen officiell app för surfplattor.

Som vanligt med färska plattformar är apputbudet begränsat. Allt finns inte i början, men om plattformen växer så kommer det förr eller senare.

Vänta lite nu, inte i närheten av de laptops du har? Känns som du har köpt helt fel om du ställer såna krav. Mycket riktigt är det Surface Pro 2 du skulle köpa och inte Surface 2. I dagsläget går det nog inte att få allt (high-end platta med Windows Pro och lång batteritid). Hur lång batteritid har ens ultraportabla laptops? Det är mer rättvist att jämföra Surface Pro 2 med just ultraportabla laptops än med en renodlad platta som Surface 2.

Folk efterfrågar verkligen olika saker. Vissa skaffar Surface 2 och saknar möjligheten att ladda ner skrivbordsprogram som Surface Pro 2 erbjuder. Vissa skaffar Surface Pro 2 och inser att de bara använder Modern UI. Det gäller att veta vad en vill. Kanske inte lätt alla gånger, antingen under- eller överskattar vi behoven.

10. paulreedsmith

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Jag är inte förvirrad av RT alls. Vet exakt vad som är vad. Problemet är att det inte finns appar. Och det är rätt länge sen RT introducerades nu. MS säger själva att de inte har planer på att lägga ner RT, men tiden får väl avgöra. Vore självmord att säga att de tänker lägga ner RT om ett år. Vem skulle då köpa produkterna?

Det galna är att Surface 2 PRO var 13" skulle de vara lika stora som en Laptop. Har nästan 10 timmar batteri på min laptop nu, och den har dubbelt så hög upplösning, en 13" display, och ett riktigt tangentbord. Jag tycker inte jag ska behöva vara tvingad att köra x86 appar om jag vill använda Windows. Jag har bara behovet av att kunna köra vissa appar. Men ingen av dem finns till RT, medan både ipad och android-plattor har appar som täcker mitt behov. Instagram finns till Andriod och IOS, visserligen får man köra Iphone-appen på Ipad.

Vilken funktion tror du en platta med RT skulle ha på marknaden, om det kommer plattor som kan köra "riktiga" Windows och ha 10h batteritid, vara utan fläkt, och lika tunna och lätta som dagens plattor?

Enligt mina erfarenheter har Windows 8 och Windows RT ENORMT mycket brister som det är nu. När de få appar som finns dessutom har buggar, men mer graverande, bara är dåliga över lag, då är det inte konstigt att man börjar tappa hoppet.

Jag gillar Metro mer än W7, men det finns ju inga program. Sålde min Ativ Book 9 plus illa kvickt, då ingen vettig browser hade stöd för 3200x1800 skärm. Såg ut som skit. Tror varken Chrome eller vanliga FF har det idag heller

Ikonen till skrivbordet finns kvar även i 8.1, och man är där en del, bla när man kopplar in USB-enheter och rotar i inställningar.

11. Droid55

Droid55 Guest

Nu missförstod du mig. Menade inte att Du var förvirrad av RT, men att gemene konsument är förvirrad. För vid första blicken ser Surface 2 och Surface Pro 2 likadana ut.

Det finns appar, men inte många. Hittills har jag inte funnit några plattor med Windows RT lockande förutom Surface 2. Fast sen Nokia presenterade Lumia 2520 så blev jag grymt intresserad. Så min förhoppning är fler seriösa plattor.

Sen visst vore det självmord att säga att de tänker lägga ner RT om ett år. Fast det känns samtidigt ganska konstigt när de samtidigt fortsätter utveckla seriöst och släpper nya plattor med Windows RT.

Fast kan du teckna på din laptop? ;) Nämen, visst har Surface Pro 2 fortfarande nackdelar (ganska mycket bättre än föregångaren dock). Surface Pro är kanske inte mogen nog för dina behov.

Microsoft kanske borde göra Instagram för Windows Phone tillgänglig för Windows RT också.

De som vill ha en billig och batterisnål platta helt baserad på Modern UI. Alltså appar (vilket självklart kräver att apputbudet blir bättre).

Jaha, fast vad jag har förstått ska fliken inte ligga på hemskärmen i Modern UI. Detta ihop med att Microsoft jobbar på en touch-baserad Office tyder på att Microsoft på sikt tänker plocka bort skrivbordsläget från Windows RT.

12. paulreedsmith

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

IOM 8.1 så har mer och mer flyttats till Modern, bla inställningar. Men hur F*n kan de släppa en sådan ofärdig produkt? Var över 2 år sen jag installerade W8 och inget har hänt där. Apparna suger, och Explorer var helt hopplöst på min AB9P. För OT och för tidskrävande att sväva ut i hur mycket som fortfarande är fel och saknas i W8. I RT är det 7-mil värre tyvärr.

Ja Ja kanske finns en W8 tråd där jag kan klaga ist. :eek::innocent::-*:money:
    Åt helvetet med hela skiten sålänge :P:P:P:P

Nu blev det helt galet med citaten. Har svarat lite här och där här ovanför.

Last edited: 20 februari 2014
  13. Droid55

Droid55 Guest

Det är bra att du visste vad du gav dig in på. Vissa vet det dock inte tyvärr. Jag tror vi skulle undvika många missförstånd genom mer tydligt visa att Windows RT är ett OS för surfplattor genom ta bort skrivbordsläget och bara ha Modern UI miljön. Sen behövs ökat apputbud för göra det med attraktivt.

Mjukvaran är åt helvete? Förutom skrivbordsläget ser jag bara problem med apputbudet.

Jag tycker Windows Phone är bra och verkar utvecklas i bra takt. Även om apputbudet är mindre än hos konkurrenterna så ser jag en ljus framtid för plattformen. De som måste ha allt just nu kanske inte kan gå över till Windows Phone, men det finns folk liksom jag som inte ha lika stora krav på ha alla appar och mer därutöver.

Vad det gäller Windows RT och Windows 8 så är problemet att de på ytan är lika när de egentligen är ganska olika. Windows 8 har ju självklart fördelen att du kan installera traditionella program och inte behöver förlita dig på appar, så det är ju kanon för de som inte kan acceptera det dåliga utbudet av appar OCH har en surfplatta eller pekskärm. Fast jag vet också att folk som har datorer utan pekskärm ogillar Modern UI och därför föredrar Windows 7.

Att ha Windows Phone på surfplattor skulle kanske vara bättre för apputbudet men de kunde kanske också göra appar till Windows Phone tillgänglig för Windows RT. Min tanke är att Windows RT istället kan köra lite andra appar men samtidigt ha tillgång till samma appar som Windows Phone (likt iPad och iPhone).

Åsikterna är verkligen olika. Jag har läst mycket om Windows 8 vs. Windows RT och har helt klart läst både positiva och negativa åsikter. Att jag nu ens överväger en surfplatta med Windows RT beror kanske på att jag tror att Microsoft kommer fortsätta utveckla det och för att jag gillar Modern UI. Att ha Windows 8 är inte riktigt aktuellt i dagsläget då jag har en relativt ny MacBook Pro. iPad lockar mig inte alls då jag även skaffat Windows Phone. iPad känns inte lika mångsidig som t.ex. Lumia 2520 som erbjuder både USB-port, HDMI-port, Miracast, Office och tangentbord som gör den mer användbar.

14. Droid55

Droid55 Guest

15. Droid55

Droid55 Guest

Det verkar som Microsoft har planer på sammanslå Windows Phone och Windows RT vilket innebär gemensamma appar. Det låter ju lovande. När och hur detta kommer ske återstår att se.

16. paulreedsmith

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

FORT!!! Innan jag säljer skiten :):P:eek:;):money::neutral::(

17. Droid55

Droid55 Guest