Huvudet på spiken, twiggroid. Mjukvaran är ju ändå identisk från början. Så om verkligen folk rapporterar olikheter, så säger ju logiken att problemet består i ett hårdvarufel med vissa enheter och att dessa problem inte kommer att åtgärdas genom mjukvara utan i stället genom reparation/utbyten.
Fem tänkbara invändningar mot mitt resonemang ovan:
(1) Vad folk menar är ett problem med sin enhet kanske inte uppfattas som ett problem av en annan person, trots att de två enheterna uppför sig identiskt. Någon kanske tycker det är "naturligt" med en viss fördröjning i ett visst läge, medan någon annan har en annan referensram och tycker att det "inte är acceptabelt".
(2) Mobiler blir mer och mer kommunicerande med omvärlden på mer än ett sätt. Vi befinner oss i olika fysiska miljöer. Täckning, WiFi-routrar, satelliter och tillgång til klar himmel, magnetstörningar. Allt detta är olika för innehavare av olika enheter i olika situationer.
(3) Så fort man börjar använda telefonen så blir mjukvaran annorlunda mellan olika enheter. Tänk om de som t ex inte rapporterar GPS-problem använder sin mobil på annat sätt, t ex aldrig startar upp en viss app som stör...
(4) Vi HAR inte identisk mjukvara i och med att vissa börjat lägga in läckt firmware och kanske glömmer att nämna den detaljen när de rapporterar färre fel.
(5) Även om något skulle vara hårdvarurelaterat kan det var så pass vanligt på många enheter att Samsung väljer att göra anpassningar i mjukvaran för att kompensera för hårdvarufelet som alltså skulle återfinnas i så många enheter.
Last edited: 3 augusti 2010