Tålamod?!

Diskussion i 'Galaxy S' startad av hussseein, 2 augusti 2010.

1. hussseein

hussseein Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

nej iphone 4 16gb tele 2 kostar 4800 min kompis har köpt den för de priset. Tror ni att sgs kommer bli billigare nu ? Och menade så klart att den kommer med mer lagringsminne från köp. ska vi köpa dem extra 8gb så får vi betala några 100 lappar, så sgs med 16gb ligger ungeför 1000 kr dyrare ?

2. brollann

brollann Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Fördelen med iphone4 är ju att du får ett gratis skal som rättar till problemet med att man kan kortsluta antennen och tappa all täckning, sen är ju Apple kanon på att ge användaren frihet att använda sin telefon på bästa sätt. Priset är billigt ju närmare 8k för en olåst vilket är ett mycket humant pris. (Allt är givet ironiskt)

TS testa lite olika telefoner och kolla in olika lösningar på abonnemang. Det finns mkt skoj fördelar med SGS och det finns nackdelar som med de flesta telefoner.
    Nackdelen med SGS som jag ser atm lagg med orginal mjukvara och GPS är inte direkt precis. Men förhoppningsvis kommer det att ordna sig.

3. Vergilius

Vergilius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För övrig så har jag varit och läst lite på Apples forum och det verkar som de har en hel del problem med den telefonen.

-Bland annat att skärmen inte känner av att den kommer nära örat när man pratar i telefonen vilket resulterar i att många lägger på samtalet eller ringer upp någon annan pga. att de kommer åt örat eller dylikt.

-De kan inte justera volymen utan måste starta om telefonen för att lyckas.

-Även många som har problem med 3G och mottagning på många ställen trots att dom med sin tidigare iFån hade perfekt täckning på det stället (typ kontor)

-Folk som inte kan lägga på samtal utan skärmen blir bara svart och det tar ett antal sekunder innan de får upp skärmen igen och då funkar det inte att lägga på.

Läste även om någon som bytt ut sin telefon 3 gånger på denna korta tid pga. alla telefoner haft så pass stora fel att den inte gick att använda.

För övrigt så måste jag även säga att det är otroligt fult av Apple att lägga in ett systemreq som gör att många måste köpa ny dator (Mac) för att kunna synka telefonen med datorn. Läs denna tråd så förstår ni.

Så för tillfället så har nog iFånen mer problem än SGS's laggproblem och GPS problem verkar de som :P

Edit.
    Många som har problem med en "flickering screen" också verkat det som.

Last edited: 2 augusti 2010
  4. Vergilius

Vergilius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kollade på Katshing.se på SGS med Tele2, 24 månader bindningstid, kompis pott 269. Då är kostnaden för telefonen 150x24+86=3686 (utan abonnemangsavgift. då förstås)

Vet inte vilket abonnemang du vill ha men jag ville bara visa att SGS INTE kostar lika mycket som en iFån :cool:

5. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.624
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Men vad fan är problemet?

SGS är billigare än Iphone 4, punkt slut.

Sen om du väljer subventionerade abbonemang har inte med saken att göra.

Är en Apple-skärm billigare än en Samsung bara för att pappa betalar?

6. farquado

farquado Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har testat min GPS litegrann och den har fungerat jättebra, så det verkar som att bara vissa har gps-problemet...

7. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Samsung är riktigt bra med hårdvara, och deras tankar bakom mjukvaran är också bra, ett exempel där är videospelaren som klarar de flesta formaten redan från start.

Problemet är bara att det alltid finns allvarliga mjukvarufel på deras produkter.
    Det som är förödande är att det alltid tar MINST 6 månader innan en fix släpps.
    Därefter går de över till att helt fokusera på deras senaste produkt.

Min teori är att Samsung endast har ett fåtal programmerare i hela världen, som har ansvaret att få hela deras arsenal av produkter att fungera felfritt.
    Dessa programmerares tid tas dock tyvärr upp av Samsungs egentliga superprodukt - ett slags system för artificiell kundsupport i mycket tidig beta, som deras girige VD i jakt efter att skära ner kostnaderna har infört på alla Samsung center världen över.

DÄRFÖR får vi kunder "copypastade" svar både över telefon och via mail.
    DÄRFÖR svarar ej Samsung på fairshopping-trådar. Deras kundsupport har ej funktionen "uppsökande kundvård".

Nu blev det lite off-topic.
    Jag skulle dock ändå föreslå en androidlur.

8. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.499

MINA ENHETER

Vänta på CM6 som dyker upp om några veckor. Då spelar det ingen roll vad samsung gör :)

9. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja, det ena är ett substantiverat verb och det andra är ett substantiv.

Last edited: 2 augusti 2010
  10. hussseein

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

okej tack då vet jag att sgs är billigare. men va fan vill verkligen ha sgs vill inte ha iphone. men ska jag vänta tills dom fixar mjukvaran eller helt enkelt vänta tills nästa sgs? va ska jag göra ?! är inte så kräsen men vill inte lägga 5k för en tele som jag kommer störa mig på? och en sak till angående roota och installera inofficiella updates ryker garantin då? ni får ursäkta mina frågor men jobbigt att hålla dom inom mig :) haha tack för alla svar !!

11. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Tja, mitt råd är kanske helt enkelt att inte köpa Galaxy S. Laggen är ganska mördande ibland. Och det är inte de enda felen; den är ganska problemtyngd (GPS, WiFi, kompassen, ljudet vid inspelning i hög ljudmiljö, halvtaskig build quality). Jag är övertygad om att det mesta kommer att fixas - Samsung tycks prioritera den här telefonen - och då får vi världens bästa telefon. Den har dagens bästa förutsättningar.

Men jag tycker mig ha lärt mig att inte köpa mobiler på framtida uppdateringar. Ibland slår det fel. Just idag skulle jag köpt en HTC Desire, men det vet vi alla varför jag säger så. ;-) Hårdvaruspecen är trots allt inte densamma i en Desire som i en SGS. Vänta tre, fyra, fem veckor till vi har fått snabba FroYo och ny officiell SGS-firmware och köp den då om den levererar så som jag tror.

12. hussseein

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

man skall kunna jämföra sgs med cristiano ronaldo, mycket på pappret men inte levererat något på sistone. däremot andra telefoner som är som messi som inte har förutsättningar för att lyckas gör det dom är bra på istället för att ge sig in på något halv dant. synd att man gör hårdvaran bra men försöker göra en kopia av iphone UI men misslyckas total. även om jag inte gillar iphone tycker jag de är pinsamt att Samsung försöker göra narr av apple med sin nya reklam. apple skulle kunna göra 1000 reklamer om samsung. samsung måste ta vara på sina kunder bättre och sluta kaxa sig. men ändå sgs för iphone alla dar i veckan :) eller? haha

13. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    jag har ju haft turen att fått en i stort sett felfri telefon, inga gps problem (den visar typ 1 meter fel men inte mer). och har inte haft lagg eller frysningar ännu på telefonen.. men har bara haft den 1 vecka ännu så jag skulle inte avråda någon från att köpa den dock vet jag ju om problemen som många har haft genom att jag hänger... jag menar fan inte ens Kies krånglar på min telefon (mer än att det var segt att hämta hem och installera). men väl installerat har det hittat telefonen varje gång utom en men då räckte det att ta ut kabeln och sätta i den igen och den hittade det.

Men det är väl också lite så att det är problemet med att man sitter på forum alla dom som har en fullt fungerande telefon sitter ju inte här och gnäller om telefonen dom som däremot har det är väldigt snabba på att tala om att det inte fungerar.. sedan är det ju kul när dom säger att telefonen suger för att man inte kan göra det och det och man kan tala om att det beror på att dom inte har ställt in det :P :d

Last edited: 3 augusti 2010
  14. twiggroid

twiggroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det jag inte förstår är att, om vissa mobiler fungerar perfekt, hur kan det då vara mjukvarurelaterat? Någon som tänkt på det?

15. borjeboy

borjeboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    det kan bero på vart man bor med gps grejen kanske bor precis i närheten av en sådan vem vet.

Sen kan fryslaggen säkerligen handla om hur många program som är igång samtidigt samt vilka program jag har egentligen inget som står och tuggar hela tiden och jag kör inte med live wallpappers.

Dessutom har många som haft problem blivit av med problemen när dom lagt in de läckta versionerna

16. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Huvudet på spiken, twiggroid. Mjukvaran är ju ändå identisk från början. Så om verkligen folk rapporterar olikheter, så säger ju logiken att problemet består i ett hårdvarufel med vissa enheter och att dessa problem inte kommer att åtgärdas genom mjukvara utan i stället genom reparation/utbyten.

Fem tänkbara invändningar mot mitt resonemang ovan:

(1) Vad folk menar är ett problem med sin enhet kanske inte uppfattas som ett problem av en annan person, trots att de två enheterna uppför sig identiskt. Någon kanske tycker det är "naturligt" med en viss fördröjning i ett visst läge, medan någon annan har en annan referensram och tycker att det "inte är acceptabelt".
    (2) Mobiler blir mer och mer kommunicerande med omvärlden på mer än ett sätt. Vi befinner oss i olika fysiska miljöer. Täckning, WiFi-routrar, satelliter och tillgång til klar himmel, magnetstörningar. Allt detta är olika för innehavare av olika enheter i olika situationer.
    (3) Så fort man börjar använda telefonen så blir mjukvaran annorlunda mellan olika enheter. Tänk om de som t ex inte rapporterar GPS-problem använder sin mobil på annat sätt, t ex aldrig startar upp en viss app som stör...
    (4) Vi HAR inte identisk mjukvara i och med att vissa börjat lägga in läckt firmware och kanske glömmer att nämna den detaljen när de rapporterar färre fel.
    (5) Även om något skulle vara hårdvarurelaterat kan det var så pass vanligt på många enheter att Samsung väljer att göra anpassningar i mjukvaran för att kompensera för hårdvarufelet som alltså skulle återfinnas i så många enheter.

Last edited: 3 augusti 2010
  17. farquado

farquado Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

jag installerade advanced taskkiller igår, ställt in den på att döda apps när skärmen släcks.
    Sen dess har jag inte upplevt något lagg alls. Kan vara värt att testa!

18. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om det är hårdvaran som fallerar varför vissa blir avhjälpta av att uppgradera till nyare mjukvara ?

6. (sjätte invändning ) du drabbades av "antennagate" och nu reflekterar eller vädrar dina känslor och subjektiva åsikter om saker och ting du har ingen aning om.

19. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nej. Fråga? Varför måste du kalibrera din g-sensor i varje telefon?
    Svaret är att varje g-sensor är unik. Dvs det är så känslig elektronik att när den har tillverkats så blir det små variationer i varje exemplar. Sedan ska kretsen monteras osv på kretskortet , det uppstår små variationer i resistans mot kretskortet osv.

Kommer du ihåg när det kom mjukvarumodem till datorn? Dvs 3com och andra kom på att nu var pc'n så snabb så man behövde inte ha dedikerade kretsar till allt gällande modemet utan man kunde använda kraften i datorn för att sända signalerna till modemet. Det är samma sak med GPS'n i SGS det är en ny typ av GPS där hälften är en krets och andra hälften är mjukvara som drivs av den snabba processorn. Fördelen enligt Samsung är att GPS'n ska dra mindre ström och att det blir billigare för dem att köpa kretsen.
    Gissa om det finns massor av utrymme för förbättring av mjukvaran här. Jo massor.

20. zetar

zetar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Ni som hävdar att ni inte har GPS-problem med er Galaxy S.
    Leta upp en kompis som har en t.ex en X10-mini eller en Desire.
    Ladda ner GPS Test och installera på SGS och den andra telefonen. http://www.androlib.com/android.application.com-chartcross-gpstest-zjAp.aspx
    Starta GPS Test samtidigt på båda telefonerna. Jämför hur många satelliter som används samt hur många meters felmarginal. Jämför också tiden för att få fix.
    Prova dessutom gärna på olika ställen (fri sikt till himlen/i skogen/i en bil).
    Upplever ni telefonerna likvärdiga?