Ubuntu- frågor

Diskussion i 'Off Topic' startad av J0AR м√§, 1 november 2012.

1. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej. Jag har precis byggt en ny dator. Jag har varit nyfiken på Linux ett tag nu, och bestämde mig för att installera Ubuntu som operativsystem. Jag håller fortfarande på att lära mig hur allt funkar, och har lite frågor:

Förts och främst och viktigast, hur installerar man drivrutiner på ubuntu? Gör de flesta hårdvaruproducenterna drivrutiner till Linux alls? Min skärm ser just nu väldigt konstig ut, det ser ungefär ut som om man tagit en skärmbild i widescreen- format och tryckt den fyrkantig, vilket gör att allt ser utdraget/avlångt ut plus att det är ett svart område på båda sidor om skärmen. Jag har bara kunnat förbättra det lite i inställningarna. Både grafikkortet och skärmen är ganska gamla och jag har i alla fall tänkt uppgradera dem, så om linux- stöd saknas är det inte hela världen.

För det andra, är det möjligt att göra så att den där lilla baren med grejer till vänster alltid syns när man har skrivbordet öppet, men annars, exempelvis när man surfar, bara syns när man drar markören dit?

För det tredje, just nu är den enda hårddisk jag har installerat en 60gb ssd, men jag planerar att sätta in en vanligt hdd också för att få plats med alla dokument och andra filer och sånt som ändå inte är värt att ha på ssd'n. Går det att göra så att allt automatiskt sparas på hdd'n förutom program, där jag får valet "vill du spara till ssd eller hdd?"?

För det fjärde, tydligen ska det gå att programmera in egna genvägar/förkortningar på tangentbordet, och jag undrar hur man i så fall gör det? Jag funderar nämligen på att köpa ett engelskt tangentbord och skulle vilja ha ett snabbare sätt att skriva "å" än att trycka ctrl-alt-143 eller vad det nu är. Ä och ö är ju ändå ganska enkelt menar jag, det är ju bara att trycka " och sedan a eller o.

För det femte, i windows kan man ju tydligen styra vilken processorkärna ett visst program körs på för att kunna utnyttja kärnorna bättre när man har flera program öppna samtidigt, vilket jag antagligen skulle ha nytta av då jag har en cpu med ganska många kärnor. Går detta även att åstadkomma i ubuntu?

Det var nog allt :D ! Har googlat flera av frågorna men får inget resultat.

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER