Utvecklingsmiljö

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av r0bber, 20 augusti 2009.

1. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tänkte höra vad ni utvecklar i för miljö. Tänker att de flesta utvecklar i eclipse med adt, men det finns säkert andra alternativ också.

Operativsystem med mera kan också vara intressant. Finns det nån fördel att använda ett visst operativsystem? Android bygger ju på linux, betyder det att SDK:t även är bäst att använda där, eller är det helt fel?

Själv sitter jag i vista och eclipse med en något undermålig dator egentligen. Eclipse känns väldigt segt och emulatorn känns seg som sirap.

Last edited: 20 augusti 2009
  2. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

En kompis till mig har testat IntelliJ med framgång, nu kostar dock IntelliJ en del (ca 2000-4000?) så det är kanske inte ett alternativ till Eclipse.

Jag är nog rädd att det är ditt vista som spökar, eclipse brukar anses som en förhållandevis snabb utvecklingsmiljö, däremot så bråkar det säkert med eclipse om minnet.
    Kolla om du kan trimma in minnesanvändningen i eclipse med ini-parametrar.
    Alternativt ladda ner en linux-dist exv ubuntu och köra in i datorn och köra därifrån istället.

3. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har inte märkt av några större prestandaskillnader för eclipse och emulatorn i linux jämfört med windows xp, men jag har inte tänkt så mycket på det heller. Har inte provat i vista.

För vanlig utveckling med eclipse så tror jag inte det spelar så stor roll vad man kör för OS. Själv kör jag linux eftersom jag tycker det är bekvämare att utveckla i.

Ska man kompilera själva källkoden för android så måste man hålla sig till linux eller macos, i alla fall enligt http://source.android.com.

4. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jo, jag har länge funderat på att slänga in ubuntu. Jag har dock inte riktigt hårddiskutrymme och har inte riktigt känt att jag haft tid för det. Tänkte råda bot på det nu i höst iaf.

Min Magic ligger på posten och väntar nu, och jag tänkte väl börja dra igång lite smått med utvecklingen med. Tänkte se vad som är att föredra då. Ifall det finns några begränsningar i något av OS:en eller om det funkar lika bra med vilket som. Har ett vagt minne av att en viss del av api:erna bara fanns till en av dem eller hur det var.

5. Perty

Perty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bra att tänka på är om man ska köra utveckling i linux att sdk finns endast för 32 bit så om man inte har massor med minne (mer än 2 gig) så är det enklast att installera 32 bits versionen.

Det går att få till med 64 bitar men man måste installera en hel del 32 bits libs för att få det att rulla. Det var lite meckigt.

6. Danneman101

Danneman101 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kör på winxp, och det funkar väl ok antar jag. Nu är jag så ny på eclipse att jag inte kan avgöra om problemen jag haft har att göra med operativsystemet jag kör på eller övriga faktorer, men jag gissar på det sistnämnda.

7. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Så meckit e det ju inte, två packages som auto-installerar när du kör in Eclipse? Dock tar de en hel del plats, tror det är 2-300MB eller så, det kan ju vara lite segt att ladda hem eller så

8. gunnar-medial

gunnar-medial Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag kör på Ubuntu 9.04 och Eclipse/Android SDK 1.5 med en rätt gammal Centrino-laptop (HP zt3110EA). Genom att trimma upp den med 2GB RAM, 240GB WD Scorpio Blue HDD och 1.7 GHz Dothan-processor :) så hänger den med. Linux har en tendens att ge bra prestanda på den miljön. Jag gick över helt till Ubuntu i början av året på de flesta av mina maskiner och det har varit lyckat. Det går dock förstås nå helt andra nivåer med en snabb stationär och ordentliga skärm-ytor. Jag är ganska mkt nomad för tillfället och då är det skönt med bärbart.

Last edited: 22 augusti 2009
  9. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag misstänker Linux är bättre just därför att man har en vettig teminalemulator. Windows är ju ett stort skämt i det samanhanget snacka om att känna sig handikappad när man tvingas sätta sig i Windows..

Har använt Eclipse innan pga för mycke strul och att den käka CPU så gick över till emacs utvecklingmiljö(finns för alla OS) för de mesta utveckling jag håller på med. En mycket avancerad kodeditor och hög inlärningskurva men helt klart värt mödan då den editorn har ALLT.

Dessutom behöver man inte ha en superduper CPU med 4Gb minne fölr att använda den. T.o.m. en gammal P4 skulle räcka för emacs...

Last edited: 22 augusti 2009
  10. mikecomputing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför betala för en kodeditor mär det finns hur många som helst som är gratis?!?

11. pruzze

pruzze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

För att Intellij är bäst helt enkelt. Visst för många duger Eclipse bra, men om man nångång använt Intellij och lärt sig den, så vill man inte byta tillbaka.

12. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

precis, intellij är kanske inte lika snabb som eclipse eller lika gratis, men det fungerar helt enkelt.
    När det kommer till ren androidutveckling utan att börja blanda in för många plugins mer än exv svn så tror jag inte ens eclipse kan fucka upp det.

13. nebi

nebi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För man kanske tycker att ingen av som är gratis som är tillräckligt bra eller inte har dom funktionerna som man vill ha så kanske man hellre betalar för ett program istället för köra med ett halvdant program.

14. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Emacs är ju rätt trevlig att skriva kod i, men det blir ganska rörigt när ett projekt innehåller massa filer här och där och sen är det ju rätt bökigt att bygga också. Vissa utvecklingsverktyg har visserligen så att man kan använda en extern editor och dår är emacs ganska bra.

För Androidutveckling tycker jag dock att eclipse sköter jobbet bra. Editorn hjälper till på rätt ställen och man får snabbt feedback på när man har skrivt en knasig rad. När man skriver andoid-apps så är det ju många filer att hålla reda på också, dels själva java-koden och sen en massa xml-filer. Enbart emacs lär vara rätt bökigt i detta fall ändå väl.

15. Perty

Perty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tänkte snarast på ett emulatorn kräver att du har 32 bitars bibliotek installerat i linx. Om du kör in SDK'n men emulatorn på en 64 bits dist så kommer den inte funka speciellt bra.

Skrev en liten todo för ett tag sedan, kanska saker är ändrade nu så det funkar annorlunda:
    http://www.mail-archive.com/[email protected]/msg32142.html

16. mikecomputing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då har du inte hittat rätt verktyg. De betalande program jag använt har definitivt saknat en massa funktionalitet och stöd för thirdparty, svn, subversion, Git, tilläg osv. Eller också är de låsta till ett visst OS vilket är rent ut sagt patetiskt.

Så kom inte och kalla OSS verktygen halvdana för det visar bara brist på kunskap.

OSS program har i regel tilläg för allt och mer därtill gäller bara anstränga sig lite istället för att köra piratversioner av kommersiella program tex...

17. nebi

nebi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror du övertolkade mitt inlägg nu.

Har inte kallat OSS verktygen halvdana , gav bara exempel på varför folk kanske väljer att köra ett kommersiellt program istället för gratis alternativen. Det kan vara helt klart vara så att man kanske inte har hittat rätt verktyg , det säger jag inte emot.

18. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

När det kommer till just eclipse så har i alla fall jag inte sett den utvecklingsmsiljön som har fler stöd/hjälpmedel, funktioner etc.
    Problemet är att det skiter sig oförklarligt ibland om man kör en större mängd plugin samtidigt.
    Exv maven,svn,ant,spring-plugins mm på en wtp.

19. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag kör android, svn, hq, groovy, clojure, maven, mylyn, och några till i Galileo utan problem. :)

20. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

o jag kör en annan eclipse, en för jobbet, en för hemmapill, en för android :)

Man har ju råd när den inte installerar sig och kostar så lite.