Problem: Vattenskada?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Nabilon, 9 oktober 2011.

1. Nabilon

Nabilon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Råkade spilla vatten på min älskade telefon. Ryckte ut bat så fort jag upptäckte detta och såg att droppar av vatten trängt in bakom luckan. torkade med fön.

Telefonen går igång som den ska (fastnade på downloadläge först) och allt verkar funka förutom problemet med att den går in i MTP läge.

Kopplar jag in den i datorn med vanlig USB går den in på MTP läge direkt. Den hoppar in och ur MTP läge hela tiden när den är inkopplad.

Kopplar jag in vanlig laddare sätter den igång car mode (hoppar in och ut).

Har läst om liknande problem tidigare (som verkar ha uppstått även utan vatten) och jag prövade försiktigt att bända ut micro-usb kontakten med en nål men problemet verkar kvarstår och verkar uppkomma helt slumpmässigt.

Går det här att lösa? Då det verkar vara problem som uppstått tidigare hos flera undrar jag vad som bytts när era telefoner lämnats in? Ska man ens nämna vattnet?

Tacksam för alla möjliga svar!

Edit: Även intresserad av om någon vet vad en reparation ev kan tänkas kosta.

Last edited: 9 oktober 2011
  2. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Om du lämnar in den ska du INTE nämna vattnet, hoppas att indikatorn (som jag inte vet var den sitter) har aktiverats.
    Då borde det gå på garanti, annars kan det gå på allt från 500 till 2000, förmodligen.
    Fast om den är vattenskadad enligt Annovo så kommer de inte reparera den och du får betala runt 500kr för att få tillbaka den.

Förstår du?

3. Hybbe84

Hybbe84 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min blev likadan när den råkade bada :(. Ur med batteriet o in i ugnen en timme på lägsta temp i en timme fick min att bli normal igen. testa på egen risk :)

4. Nabilon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Då Annovo tydligen skyllt på vattenskador för andra som haft liknande problem är det nog inte så stor chans att man lyckas få den reparerad på någon garanti. Frågan är om chansningen är värd 500 spänn.

Status på telen nu: Känner inte av laddningen alla gånger (tar längre tid). Går dock inte in i carmode när jag laddar.

Stänger jag av den startar den igen direkt.

Har jag stöm i när jag stänger av den visas tempvarningen på batteri.

Går fortfarande in i MTP läge när jag kopplar den till datorn (egentligen det värsta då jag inte kan uppdatera telefonen eller smidigt föra över filer).

Hur går man då till väga om man vill ha den lagad på egen bekostnad? 2000 kr är iallafall bara hälften av vad en ny kostar. Ska man kontakta Annovo som privatperson eller där jag köpte den (Telia)?

Tacksam för alla svar!

5. Nabilon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Så det kan vara så att det fortfarande finns vatten/fukt kvar som ställer till problem. Funkar din helt felfritt nu?

Känns lite riskabelt att lägga den i ugnen tycker jag. Vad hade du för temp?

Edit: Sitter med fönen nu och testar.

6. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Iväg med dig till närmsta affär och inhandla ris om du ej har det hemma.
    Kasta i riset i en skål och släng ner telefondelarna däri och låt de ligga däri exempelvis en dag.

Testa sedan om det blivit nå förbättring.

7. Nabilon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ska testas. Av med baklucka, bat, simkort och minneskort? Man vill ju inte att det ska komma riskorn in i telefonen. :)

8. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Har aldrig varit med om att något riskorn har fastnat i telefonen efter man tagit ur batteri & batterilucka, simkort & minneskort. Sålänge man ej leker runt i skålen med riset med sina händer och försöker bygga sandslott med riset.

Edit: Ta inte orden i form av "släng" och "kasta" bokstavligen bara så ska det gå bra ;)

9. Azfor

Azfor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Helst ska det vara ris i en stängd påse, och minst 48 Tim! Men det funkar jätte bra, men eftersom du hållit på med telefonen redan så är jag inte säker på att det funkar lika bra, skadan kan redan ha blivit gjord.

Sent from my HTC Desire HD using Tapatalk

10. Hybbe84

Hybbe84 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Står hundra som första siffra, men finns en plupp innan. kan tänka mig att det e nånstanns mellan 50-75 grader. min fungerar prima efter.

11. Nabilon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Den ligger i försluten påse med ris nu så vi får se.

Den har ju blivit gradvis bättre under natten/dagen så jag tolkade det väl som om det bara varit lite fukt kvar. Visst kan det dock vara som du skriver att det redan är för sent och då återstår väl bara att försöka få den reparerad eller köpa en ny. Dock vill man ju pröva alla alternativ först!

Reparation ställer jag mig lite tveksam till. Man har ju inte hört det bästa om det där företaget och jag undrar om de verkligen kan ge en någorlunda överensstämmande offert. Vill ju inte betala lika mycket som en ny kostar. Förmodar att USB kontakt samt moderkort behöver bytas och frågan är om man kommer under 4 000?

Avslutar det här inlägget med en liten historia som utspelade sig igår. Efter telefonen blivit vattenskadad och jag jag försökt få igång den, starta om osv kopplade jag den till datorn. Som förklarat ovan betedde den sig då väldigt märkligt. Tar ut telefonen, startar om datorn och windows vägrar starta. Inget funkar, varken reperationsdiskar eller startlagning (som jag har för mig windows kallade det). Formatering återstår vilket jag har spenderat halva dagen med.

Lagen om alltings jävlighet?

12. Nabilon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Istället för att starta ny tråd ställer jag en ny fråga här och hoppas på svar.

Enligt personal på MediaMarkt (dock inte där telefonen inhandlades) tar inte Annovo emot fuktskadade telefoner då de inte kan ge några garantier för om det går att fixa. Någon som känner till alternativa seriösa reparatörer?

(som påpekat ovan funkar skärm, högtalare, samtal osv osv. Problemet verkar ligga i USB kontakten eller kretskort kopplade till denna).

13. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Fuktskadade telefoner lagas aldrig då, som du skriver, man aldrig kan garantera att den kommer hålla. Kan ju vara så att vätskan har trängt in i något annat än den komponent man byter ut och då kan den gå sönder igen om en vecka eller ett halvår igen trots att man satt i ny komponent.

Varit skadereglerare på LF och vi hade sånt här dagligen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

14. Nabilon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Dock kan jag tycka att om jag specificerar att jag vill ha telefonen öppnad, torkad, rengjord och byte av X komponent borde någon firma kunna ta sig an det utan att lämna garantier på en fullt fungerande telefon. Samtidigt kan jag förstå att de inte vill ha de problemen som kan uppstå vid den typen av ärenden. De lär väl ha nog med arbete i alla fall.

Imorgonkväll åker telefonen upp ur rispåsen. Ingen förbättring ger en ugnsbakning på det. Får jag inte igång skiten blir det att bita i det sura äpplet och köpa en ny. Blir nog dock en vit den här gången.

15. Nabilon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Liten uppdatering.

Risktricket förbättrade inget. Tvärtom verkar problemen blivit lite värre igen. Innan den åkte ner i påsen lyckades jag koppla upp den till datorn och få tillgång till filerna på telen. Som det ser ut nu går det inte alls.

Har en ny undanlagd på MediaMarkt som jag tänkte hämta upp imorgon :) Den här gången blir det en vit (ruskigt snygg)!

16. Rak Pipa

Rak Pipa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag råkade ut för detta på min Optimus 2X då den gled ned i handfatet när kranen var på. Den ballade ur helt med volymknappar som fastnade etc och efter en stund slocknade den helt.

Jag använde mig av drulleförsäkringen och tog ut en SGS2 men fick behålla den gamla telefonen. Testade den efter ca 1 månad efter att ha legat på hyllan och då gick den igång igen. Använder den som jobbtelefon nu så får se hur länge den håller. :)

17. Wildegil

Wildegil Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har du ingen försäkring? När jag köpte min gamla Wildfire på phonehouse så tog jag försäkring på den. När jag sedan tröttnade på den så badade jag den i handfatet, lämnade in den och fick en helt ny tillbaks som jag senare bytte in till min sgs2 med lite mellanskillnad ;-) Med andra ord, försäkring borde fixa saken ;-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

18. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Skyll på praxis - en seriös, auktoriserad verkstad måste ge 3 månaders reparationsgaranti.

Hasse på hörnet som kör det mesta svart kan försöka laga den utan att du kan klaga efteråt.

19. aggepanken

aggepanken Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Deltaservice(CR-service) i Malmö har jag väldigt positiva erfarenheter av!