Det är inte det vad jag försökte poängtera är att många streamingtjänster också har sporträttigheter, men fortfarande så är Viaplay det som är dyrast i världen när det kommer till just vanlig streaming.
Viaplay har samma pris som Netflix har på sitt 4K med Dolby Vision/Dolby Atmos, och har fetare utbud än Viaplay, Sedan har Netflix ett HD konto också med större utbud men billigare än Viaplay.
Disney köper sporträttigheter men det lägger inte på priset på alla kunder som Viaplay gör vilket gör att streamingtjänst för vanlig streaming fortfarande är billigare än Viaplay.
Apple har också sport rättigheter, deras streaming är också billigare än Viaplay.
Varenda företag gör det.
Skillnaden är att det splittar upp det det slår inte ut sina miljarder spenderad på sporträttigheter på samtliga kunder, även om det har möjlighet höja priserna runt om i världen för hålla nere priserna på sportabonemangen i det marknader det har det.
Viaplay däremot höjer priserna på vanliga streaming abonemanget för att inte göra sportkanalerna för dyra.
Hade Viaplay gjort som Disney bara tagit igen pengarna på sport kunderna så hade nog sportabonemanget på Viaplay kostnad 900:- i månaden om inte ens mer.
Viaplay har därmed höjt priset på vanliga bas paketet för hålla nere priserna runt 500:- istället, det blir billigare för sport kunderna men dyrare för det som inte brukar sport.
Det är inget som hindrar Apple, Disney, och dess bolag höja priserna på vanliga bas abonnemanget runt världen för ge sport abonnemang för typ $20 i månaden i USA.
Det är inget som hindrar Disney höja priserna till 150:- i Sverige för sänka priserna i USA på sporten istället.
Däremot gör dom inte som Viaplay det låter sportkunderna betala för sporten om det har sport paket, sedan låter bas paketen fortfarande ligga i rimliga nivåer.
Själv skulle jag aldrig betala 149:- i månaden till viaplay för ett base abonnemang 109:- är max jag skulle betala kanske 129:- om det införde 4K, Dolby Vision/Dolby Atmos också. 149:- om det kraftigt höjer utbudet på bas paketen. Finns knappt något innehåll på Viaplay.
För 149:- jag kan få tillexempel både Netflix, och HBO Max tillsammans för samma pris, eller Netflix, Amazon Prime, eller HBO Max och Amazon Prime plus ha pengar över.
Skulle också kunna få Disney, Amazom Prime, & Skyshowtime för priset av Viaplay basic.
Last edited: 5 augusti 2023