Jag har blivit rekommenderad att flasha in MIUI från Xiaomi EU. Jag har en del frågor som jag i första hand vill ta upp i Xiaomi EU:s egna forum men jag kan inte ens skapa ett användarkonto där, mina två svenska epostadresser på outlook accepteras inte. Har någon här på Swedroid någon aning vad det beror på, eller kan någon ställa frågan på Xiaomi EU? Har någon här flashat in Xiaomi EU på sin telefon? Funkar det? Nackdelar? Fördelar?
Ja. Funkar utmärkt. Enda nackdelen är att man får flasha (uppdatera) med full ROM när uppdateringar kommer, men ingen stor grej, går snabbt och smidigt. Senaste version av Kina-rom debloatad och optimerad.
Vad är det för frågor du har då? Länkar här nedan med bra info som borde täcka som flesta frågor en kan ha om grunderna med EU rom: Xiaomi.eu Vs Global Rom Differences Är Xiaomi.eu fortfarande att föredra? Global vs. EU rom Global ROM vs Xiaomi.EU Om du har några specifika problem med din Xiaomi så kan det vara värt att testa EU istället men förutom det så ser jag personligen numera ingen större vinst om man är nöjd.
Det är en lång invecklad historia, ja Xiaomi EU rommar har fungerat mycket bättre än Xiaomis egna tidigare, mycket mindre spam och bättre säkerhet t.ex. Verksamheten bedrivs närmast på hobby basis men professionellt imho, med mycket hård moderering av kommentarer osv. Vissa e-post adresser blockas rakt av, kommentarer med länkar till Xiaomis officiella sajter raderas automatiskt, osv osv. Testa med någon annan epost adress än dina på outlook. Nu har jag inte varit aktiv där på några år eftersom jag slutade köpa Xiaomi.
Vilken version av Xiaomi EU anses vara stabil? Jag vill inte hålla på att flasha uppdateringar i all oändlighet utan vill ha en version som fungerar direkt tills min nya telefon är utsliten. Utifrån vilken vesion av Xiaomi EU kan jag därefter välja telefon, ju modernare desto bättre (färska komponenter och batteri, hög version av Android) men inte heller med högre pris än ca 2000 kr. Förslag på telefon mottages tacksamt.
Har en Xiaomi 12 och har sneglat lite på EU-rom. Min telefon är köpt här i Sverige, vilket betyder att jag har EU-rom? Är det ens någon idé att installera detta på min telefon? //C
Nej, Xiaomi EU är inte en officiell ROM, utan en custom ROM, den officiella heter EEA och finns hos Xiaomi, medans Xiaomi EU finns på deras egna ställe.
Om man redan har en Xiaomi-lur köpt i Sverige så är det nog inte värt besväret att installera xiaomi.eu rom. Däremot om man importerar en kinesisk Xiaomi så kan det vara en idé att lägga in denna ROM för att få den mer EU-anpassad och kunna ha telefonen på svenska.