*

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 3 sept 2011.

1. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Japp

2. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det finns ju ingen vettig miljövänlig motsvarighet till bensin- eller dieseldrivna bilar. Hade det funnits kunde jag förstå den drastiska skatteökningen, men fan inte som det ser ut idag.

3. theLadder

theLadder Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Gnäll på bensinpriset tror jag ligger mycket i att folk känner sig beroende av bilen och priserna bara ökar och ökar samtidigt som det inte finns några vettiga alternativ, så folk känner sig tvingade att köpa bensin/diesel och maktlösa över prisförändringar, bränslekostnaden per år kan ju bli nästan lika hög som ens boendekostnad...

Men jag tycker framtiden börjar se lite ljusare ut:
    Model S | Tesla Motors
    Lanseras nästa år.
    elbil, 0-100 på 5,6 sekunder, 288hk...
    48 mil på en laddning, går att snabbladda på 45 minuter, vore ju perfekt i framtiden om man ska åka långt på en dag att man stannar till på mcdonalds o käkar medans bilen laddas... Normalt sett laddar man ju bara under natten hemma... Har till och med sett prototyper på en platta man lägger på garageuppfarten så bilen kan laddas trådlöst.

Och just det, kostnaden för elen blir runt 2 kronor milen! Dessutom kommer bilen inte behöva alls lika mycket service.

EDIT: Sen skadar det ju inte att den har en 17 tums touchscreen i mittkonsolen :P
    http://www.teslamotors.com/models/gallery/5289

Last edited: 3 sept 2011
  4. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Låter som en dröm, men det finns folk som åker längre sträckor än 48 mil i streck när de ska på semester och vad jag vet finns det knappt några laddstaioner utplacerade i landet?

Dessutom är priset på bilen en fråga. Den ser inte direkt billig ut, men visst, det är alltid en början. Dessutom finns det ju fattiga familjer och ungomar som inte har råd att köpa en ny bil.

5. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Man är väl inte miljöbov för att man kör bil? Speciellt inte när kollektiv trafiken på sina håll funkar dåligt och är dåligt utbyggd.

Sen finns en del belägg för att global uppvärmning är ett faktum. Även att den orsakas av människan.

Jag såg dock en youtube-film från ett föredrag där en man visar att inget är underligt med dagens temperatur i ett längre perspektiv.

Går man 100-tals år tillbaka ser man att dagens temperaturer är helt normala. "Höjningen" försvinner ännu mer, sett över 1000-tals år eller längre. Detta enligt föredraget.

Så det är inte alla forskare som håller med.

Sen tycker troende att man inte kan använda de senaste årens kalla vintrar och somrar som motbevis. Detta när de gjort samma sak själv när vi haft varma vintrar och torra somrar.

Enligt BBC hävdade forskare att den kalla vintern 2009-2010 berodde på låg solaktivitet. De förutspådde att vintern 2010-2011 också skulle bli mycker kall.

Faktorer helt utanför vår kontroll påverkar klimatet. Möjligt att vi har en påverkan, men jag tycker man hoppat på global uppvärmningståget för snabbt.

Sen har jag inte ens bil och åker kollektivt. Men jag försvarar folks rätt att ha råd att åka bil. Speciellt i ett litet fjant-land som Sverige, vars hela bilparks påverkan på klimatet är obefintlig.

6. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Elbilar fungerar mycket dåligt i ett land med minusgrader 4-6 månader om året. Alla som har vridit på startnyckeln en kall vintermorgon vet hur usla batterier blir i minusgrader. Kombinera batterikapaciteten som sjunker drastiskt med behovet av att köra värmen i bilen på högsta nivå och därtill att använda elslingorna i rutorna, stereon, strålkastare, stolsvärme etc.

Ponera vidare vad som händer om man kör "soppatorsk" i en elbil. Med en vanlig bil så ringer man en kompis som kommer med reservdunken, eller så har man en reservdunk i skuffen, man slår i fem liter och åker direkt. Men med en elbil..? Skall man be kompisen hämta dieselaggregatet på 150 kilo så att det kan stå och puttra i två timmar så att man kan ta sig hem/till en laddstation?

El är helt enkelt inte realistiskt här i Sverige, åtminstone inte så länge som batteritekniken ser ut som den gör. I Kalifornien, där Tesla håller till, fungerar det betydligt bättre så länge man inte avser åka på längre resor.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Klart du är en miljöbov om du kör bil. Oavsett om det finns en global uppvärmning eller inte. För avgaser spyr ut ur en bil, inte bara NOx,CO2 osv utan även ex partiklar från asfalt osv. Som folk i närheten ganska enkelt andas in. Det spelar ingen roll om det finns en global uppvärmning eller inte.

Men ska man ta diskussionen om global uppvärmningens vara eller inte vara så vill jag fortfarande att folk ska offra 9 minuter av sitt liv för att se följande video:
    <iframe width="420" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/zORv8wwiadQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Där tas global uppvärming ur ett ekonomiskt perspektiv oavsett om man tror på det eller ej. Men då folk tycks vara så lata så verkar ingen bry sig vilket är riktigt ledsamt. (Tapatalk: The Most Terrifying Video You'll Ever See - YouTube )

Det är inte bra för miljön och inte heller för människor.

Folk är lata och hoppar alltid på tåget om att det är kollektivtrafikens fel för den är dåligt uppbyggd osv. Fine, det finns alltid förbättringsåtgärder men i samma veva finns det alltid något du kan göra för att förbättra. Om det är att börja cykla mindre sträckor, åka moped eller samåka. Kanske t.o.m bara ta bilen en bit för att sedan pendla som många gör.

Människan är naturligt lat och det är alltid lättare att skylla på något/någon annan än att göra något själv.

Själv bor jag på gatan som tidigare har visat sig vara den sämsta gatan rent luftkvalitémässigt i hela Göteborg. Detta pga avgaser och även partiklar som bilarna river upp. Därför har den ex dubbdäcksförbud.

Jag håller mina resor med bil till absolut minimum mha cykel, spårvagnar, gå och buss. Det är inte så svårt, det tar givetvis längre tid att ta sig fram men samtidigt så vet jag att jag gör något som är bättre än alla som tar bilen någon km. Hemma här har vi även också bara lågenergilampor, visst inte jättebra att producera men lägre energiförbrukning. Utöver det så betalar jag extra på elen enbart för att försäkra mig om att jag får förnyelsebar energi.

Tråkigt att DinEl hade det som standard förr men nu måste man betala för det. Det är så löjligt och trångsynt att tänka att man inte kan göra någon skillnad i det långa loppet. Det är klart att vi tillsammans kan det, hoppas bara politikerna sätter mer straffskatter så folk faktiskt lär sig.
    Folk är i dag så lata att de inte ens röstar för "en röst gör ingen skillnad". Se bara vad som hände i valet senaste i flera regioner, handlade om 3-4 röster som hade avgjort det åt "andra hållet".

8. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag åker som sagt kollektivt i nuläget.

Dagens bilar är mycket renare och bränslesnålare en förr. Det är något positivt som miljö-hysterin fört med sig.

Hade jag haft råd hade jag kört bil med gott samvete.

9. Graffen

Graffen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är detta ett forum för miljömuppar som bor i innerstaden eller? Jag blir så trött.....
    Ge oss ett fungerande alternativ ( inte kommunaltrafik,det funkar inte på landsbygden....)
    Då kanske man kan höja bensinpriset in absurdum. Allt annat är vansinne!

10. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Det är i alla fall betydligt mycket lättare att avvärja soppatorsk om man har en bil med bensinmotor och inte diesel, för då fan är det lufta som gäller, och det är inte kul, inte ens på lastbil.

När jag skaffar en bil så ska jag gladeligen köra så mycket jag bara kan. Då skiter jag i allt vad cyklar, bussar, rullskridskor heter. Om jag har ett jobb och kan ha råd med att köra, vill säga.

Kalla mig miljöbov hur mycket ni känner för, jag bryr mig inte ett skit för det :D

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Var är den "drastiska skattehöjningen" ??

Statens inkomster måste ju vara konstanta...... sen är det mer relativt vad "marknaden" ska tjäna på varje "barrel"....

Sen kan ju en stat styra o ställa men nuvarande styre lägger ju sig inte i en "fungerande marknad" eftersom det är meningslöst att försöka påverka hela världen !!

12. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Bensinen är ju skitdyr, kostar lätt 200 kr i månaden :( Man bli ruinerad av att ha moppe -.-

13. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Människan är i grunden inte gjord för att verka global, utan istället i en naturlig avgränsad församling. Om vi fortsätter att leva som vi gör så måste vi tillsammans bidra till en renare värld.

14. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    En i min klass gör slut på 700 kronor på två dagar, allt på bensin.
    Han har en 740-A-traktor som drar lite mer än vanligt.
    Men vafan, 700 spänn på två dagar?!?!
    Snabb huvudräkning:
    700/2 = 350 per dag.
    350*7 (7 dagar per vecka) = ~2500.
    2500*4 (4 veckor per månad) = 10000 PER MÅNAD.
    Helvete, han lär tro att pengar växer på träd, visst hans föräldrar har rätt bra inkomst men att de tillåter att 10000 per månad går åt på bensin...

15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau... jag betvivlar att kineserna som köper bilar i kubik har någon som helst tanle på det "globala miljötänket "....;)

Marknadspriset drivs ju utifrån viktiga marknader och Kina exploderar just nu !!

16. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Håller med om att det är ett jäkla gnäll om bensinpriset.

När man räknar bakåt i tiden kan man inte bry sig om att bensinen kostade 2,88kr/L 1980 utan att tänka på KPI. I dagens penningvärde så motsvarar det 8,89kr/L. Så visst har det blivit dyrare men inte 5-6 gånger som vissa säger när dom kommer ihåg när dom minns att "när jag skaffade körkort kostade bensinen inte ens 3kr" utan ökningen är bara 1,5x från 1980!

Lek med årtal och KPI själv på:
    Priser | Svenska Petroleum Institutet

Men man får ju sätta bensinpriset i relation till annat med.
    T.ex. så rullade bilen 125mil upp till fjällen i påskas och det gick på 1080kr i bensinkostnad och vi var 3 som delade på det.
    Sen att liftkortet kostade 1300kr/pers för en vecka + skidhyra + boende + mat så blir helt enkelt bensinpriset den lilla kostnaden i sammanhanget...

17. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men nu finns det ju Jantelagare o flumnissar som tror sig kunna påverka det här...:P

Hursomhelst trevligt jsut nu eftersom jag kör en Biopower-kärra (sprit-E85) och kan parkera gratis där jag vill på kommunal mark...... sen hur staten vill ha det är mer oklart...:ehm:

18. theLadder

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det du säger är sant. Men hur stort problem är det?
    Blybatterier är kassa när det är kallt, helt rätt, men det är stor skillnad på litiumbatterier, dom klarar låga temperaturer mycket bättre.

Jag har läst (från flera håll) att när man kör med AC så sjunker räckvidden på bilen med ungefär 10%. Dessutom har du ju redan nån form av elektrisk värmare i en elbil och den är dessutom ansluten till elnätet när du laddar över natten, så du kan ju ha kupévärmare så du har en värm bil när du ska åka och slipper värma upp bilen på batterierna (sen går det ju säkert isolera bilar betydligt bättre).

Är "soppatorsk" verkligen ett problem? När hände det dig senast? Jag har bara fått det en gång i livet, när jag slarvade med en gammal 740 med trasig bränslemätare... Hade jag haft en elbil hade jag laddat på natten så då hade jag inte kört slut, är ju lätt för bilen att beräkna räckvidd med... Men om det trotts allt skulle hända så hörde jag att Nissan fixat en servicetruck med batteripack som kan snabbladda en bil som blivit stående ute på vägen... Du måste ju givetvis inte ladda fullt heller, bara så du kommer hem...

Till all vardagskörning o åka till jobbet osv tror jag elbilar funkar perfekt... Men jag håller med, den dagen man ska åka till sälen och åka skidor så är det ett problem, men kommer det förbli så för alltid? Elbilar lär ju bli bättre och utvecklingen lär snabbas på om dom börjar bli populära, tillsvidare får vi väll hyra en bil den dagen på året vi ska till sälen (eller låna bil av nån elbilshatare så även dom personerna fyller en funktion ;) )

19. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

20. theLadder

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Här i stan har det faktiskt börjat komma upp laddstolpar, kommunen har satt upp några stycken (dom har till och med en elbil). Max hamburgerrestaurang har också satt upp en, trotts att det typ inte finns några elbilar ännu... Men visst kommer det dröja innan det finns laddstolpar "överallt", min dröm är som jag sa att kunna ladda på mcdonalds medans jag äter när jag ska långt, och mcdonalds har redan börjat med laddstolpar på vissa restauranger :) (sen gäller det ju att det är snabbladdare med...)

Bilen kommer i USA kosta mellan 370 och 500 tusen svenska kronor beroende på batteripaket, räckvidd mellan 26 och 48 mil.
    Tesla Model S - Wikipedia, the free encyclopedia
    Den är byggd för att vara jämförbar med en bmw 5-serie och en sån kostar ju typ 400 tusen och uppåt, dessutom sparar du ju mycket pengar på bensin när du köper teslan, så den är ju inte "åt helvete" för dyr iaf! Och den är ändå bland dom första vettiga elbilarna så jag tror elbilar har en framtid.