Klart du är en miljöbov om du kör bil. Oavsett om det finns en global uppvärmning eller inte. För avgaser spyr ut ur en bil, inte bara NOx,CO2 osv utan även ex partiklar från asfalt osv. Som folk i närheten ganska enkelt andas in. Det spelar ingen roll om det finns en global uppvärmning eller inte.
Men ska man ta diskussionen om global uppvärmningens vara eller inte vara så vill jag fortfarande att folk ska offra 9 minuter av sitt liv för att se följande video:
<iframe width="420" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/zORv8wwiadQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Där tas global uppvärming ur ett ekonomiskt perspektiv oavsett om man tror på det eller ej. Men då folk tycks vara så lata så verkar ingen bry sig vilket är riktigt ledsamt. (Tapatalk:
The Most Terrifying Video You'll Ever See - YouTube )
Det är inte bra för miljön och inte heller för människor.
Folk är lata och hoppar alltid på tåget om att det är kollektivtrafikens fel för den är dåligt uppbyggd osv. Fine, det finns alltid förbättringsåtgärder men i samma veva finns det alltid något du kan göra för att förbättra. Om det är att börja cykla mindre sträckor, åka moped eller samåka. Kanske t.o.m bara ta bilen en bit för att sedan pendla som många gör.
Människan är naturligt lat och det är alltid lättare att skylla på något/någon annan än att göra något själv.
Själv bor jag på gatan som tidigare har visat sig vara den sämsta gatan rent luftkvalitémässigt i hela Göteborg. Detta pga avgaser och även partiklar som bilarna river upp. Därför har den ex dubbdäcksförbud.
Jag håller mina resor med bil till absolut minimum mha cykel, spårvagnar, gå och buss. Det är inte så svårt, det tar givetvis längre tid att ta sig fram men samtidigt så vet jag att jag gör något som är bättre än alla som tar bilen någon km. Hemma här har vi även också bara lågenergilampor, visst inte jättebra att producera men lägre energiförbrukning. Utöver det så betalar jag extra på elen enbart för att försäkra mig om att jag får förnyelsebar energi.
Tråkigt att DinEl hade det som standard förr men nu måste man betala för det. Det är så löjligt och trångsynt att tänka att man inte kan göra någon skillnad i det långa loppet. Det är klart att vi tillsammans kan det, hoppas bara politikerna sätter mer straffskatter så folk faktiskt lär sig.
Folk är i dag så lata att de inte ens röstar för "en röst gör ingen skillnad". Se bara vad som hände i valet senaste i flera regioner, handlade om 3-4 röster som hade avgjort det åt "andra hållet".
Click to expand...