Visst kan du använda en tvåfas 10 A koppling, men då har du ju ingen snabbladdning..... De vanliga kontaktdonen är inte gjorda för många in- och urkopplingar, de blir alltså nötta sönder. Sedan är 230V 10A (2,3kW) lite lågt, vill man ladda på under 6 timmar kan det bli ett problem. De batterier som håller på att utvecklas kan laddas mycket snabbt men det betyder också att man kanske behöver 3-fas 400V 20A för att klara laddningen i hygglig tid. (Vet du ens vad abonnemanget kostar för en sådan uppsäkring??). Om man antar att en bil har kanske 53kWh i batterier (Tesla Roadster har det) och låtsas att laddningseffektiviteten är 100% kan den behöva lite drygt 23 timmar för att ladda fullt med 230V 10A, med 3-fas 400V 10A på varje fas kan det gå snabbare: 4:25 Batterikapaciteten är på väg att gå upp ganska avsevärd vilket ytterligare understryker detta med laddningstiden, det är alltså ganska mycket effekt på inte så lång tid som det rör sig om, alltså är det inte bara att smälla upp ett uttag och sedan får det räcka. Räcker det?? Snacka går ju..... men verkligheten ser ju annorlunda ut... Skippa batterierna och satsa på den enda miljöbilstekniken som fungerar; bränsleceller!
Först och främst så skrev du i princip att det inte går. Eller att man skulle ha en unik elbil om det gick, det tolkar jag som att det inte skulle gå då ingen elbil skulle klara av det. Istället är du dryg och bara ljög till något som du antar var sanning som var så fel så det fanns inte. Du behöver inte bete dig som en idiot och du borde uttala dig så säkert om saker som du bevisligen inte har koll på. Det du skriver nu är att det går, vilket det gör, men att det tar tid. Något helt annat. Att du sedan hade stake att förlöjliga folk när du har helt fel visar att du nog inte är så klipsk. Kolla https://swedroid.se/forum/post725499-50/ där en Volvo laddar fullt på 8h från 230V enligt TS, antar det är saxat ifrån Volvo. Att kontakten blir nött har inget med att du inte kan ladda din elbil på 230V. Det går att byta ut kontakter och antagligen använder de flesta troligtvis några grövre, som även finns till 230V. Oavsett är det inget hinder från att ladda mer 230V. Men aja, upplys mig mer, när går en kontakt sönder? Skärp dig. Stå ditt kast och be om ursäkt för din idioti.
Jo man kan "stapla" problem med det här och jag tycker det är mycket bra att man börjar någonstans, visst skulle sedan en bränslecellslösning vara det perfekta men dit är det nog långt. Volvos bil blir då ganska dyr, en liten köpstark privatgrupp samt en större grupp tjänstebilköpare. Sen jobbar då de allra flesta minst 8 timmar varje dag samt sover på natten. Det finns då massvis med tid för att ladda ett batteri, tar batteriet slut så är sedan bilen en hybrid och man kör istället med bensin eller sprit (sprit borde vara det optimala). Borde funka !!
En elbil är inte för alla, på mitt jobb finns inga eluttag inte heller där jag bor finns några uttag. På tal om elladning så matar våra laddare till våra elltruckar på ut 60amp på en vanlig 230 uttag. Och hur många amp dom batterierna är kommer jag inte ihåg. Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Jo men tanken är ju att moderna samt miljömedvetna företag ska satsa på riktiga laddstolpar för optimal laddning. Sen att det då räcker med ett vanligt uttag hemma för ägaren men det tar då längre tid. Laddstolpar och laddtjänster för elbilar - Vattenfall Sådana här finns det redan i köpcenter där jag bor.
Där måste ju komma upp stolpar innan folk köper bilarna. Personligen skiter jag i miljön, men ekonomisk är man ju.
Jo nu är huvudgruppen för tänkta köpare just nu tjänstebilar ! Sen angående ekonomin så ska ju statens inkomster vara konstanta så här blir det väl också någon komplicerad förmånsbeskattning om ett företag sätter upp laddstolpar och någon kör till/från jobbet och tankar gratis...
I Stockholm och på andra platser så får väl arbetarna betala för att få parkera på företagets parkering. Har för mig min far som bor där uppe sagt det. Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Alright, nu får ni ta och sluta diskutera om el och elbilar. Syftet med denna tråd var bensinpriset - och det är det och inget annat som skall diskuteras. Annars kan mod lika gärna låsa tråden.
En del verkar ju tro att elbilar är lösningen på alla problem. Men om alla bilar går över till el så måste vi producera enormt mycket mer el än vad vi gör idag. Vad skall denna el produceras av då? Jo kärnkraft, kol, olja, utbyggd vattenkraft. För den kommer inte räcka med vindkraft på långa vägar. Vi får alltså ett nytt "problem" som miljömaffian(läs miljöpartiet) och deras anhängare kommer att gnälla på. Personligen ser jag gärna fler kärnkraftverk för om man ser till riskerna kontra miljöpåverkan så är det klart bäst. Till er som vill ha vindkraft så säger jag bara, prova att vistas inom 300m under en längre tid. Ni kommer avsky vindkraft efter det. Nej saken är den att staten vet att vi i detta landet är beroende av bilen och att dom där igenom kan dom pumpa folk på enorma mängder pengar som vi sedan kan lägga på bistånd och annan skit som inte gagnar landets medborgare ett skit. Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
Fusionskraft är inte allt för långt bort. Där har du en energikälla som är bra mycket effektivare och renare än det mesta som finns för tillfället.
Det har varit "nära" i typ 10 år. Sedan så skall dom få det att fungera storskaligt och under en längre tid så tveksam till om vi ser det i drift inom 20-25 år i alla fall. Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
Sen måste de väl kunna kapsla in den enorma värme fusionskraft utvecklar? var det inte 20 miljoner grader eller något sådant?
Där kommer kall fusion in i bilden istället, dock så har försöken inte lyckats generera mer engergi än vad reaktorn drar. Edit: Hade fel där, kall fusion finns bara på det teoretiska stadiet än utan det var vanliga fusionsreaktorer som har sagda problem. Mest lovande lösningen för värmen verkar vara att använda extremt starka elektromagneter som inkapsling
Vågkraft, Solkraft, Biobränsle, Vattenkraft, Vindkraft m.m Glöm inte heller att all utveckling går framåt, energisnålare bilar (el som bensin/diesel) samtidigt som effektiviteten går upp på tekniken som omvandlar diverse energier till el. Se ex solkraftceller som bara blir bättre och bättre. Fast, riskerna kontra miljöpåverkan med kärnkraft? För det första har du restavfall som du inte vet vad du ska göra av. Och riskerna kanske är låga men om en olycka sker så är det ofta inte direkt små olyckor som sker och området brukar inte direkt befolkas efter heller. Så då är miljöpåverkan ENORM till skillnad från några gapiga folk som tycker att vindkraftverk väsnas. Jamen dö i cancer då, your choice... (Långdraget jag vet men det är för att statuera ett exempel) Vattenkraft, vindkraft (om det byggs till sjöss) och vågkraft har dock i dag väldigt stor inverkan på botten och därmed även floran under havet som är allt annat än positiv. Det är också en tråkig sak som de flesta glömmer av.
Lol, var inget stavelsefel lilla du. Bara att många missar att det heter evolutionsteorin. Tror liksom att evolutionen vore fullständigt vetenskapligt bekräftat.. OnT: Driv på vätgas utvecklingen! Sent from my LG-P990 using Tapatalk
Jag syftade på Zooklubbas grammatiska rättelse på det du skrev. Du skrev "evolutions teorin" och han rättade dig med "evolutionsteorin". Då postade jag bilden.