*

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ascii, 6 aug 2012.

1. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag har märkt det på alla androider jag använt, vilket är ett antal. Efter vad man läser på forumet så verkar mer eller mindre alla ha detta problem.

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Tycker själv inte att jag märkt av det speciellt. Tänk också på att du får en skev bild av att bara kolla på forum eftersom de som syns mest är de som klagar och/eller har problem.

3. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Ser att du kör CM10 så jag antar att du byter rom ganska ofta. Då hinner inte problemet uppkomma.

Men en android som bara brukats i ett par månader är markant segare än en nyformaterad. Det kan nog de flesta skriva under på.

Sedan är det en sak som sker gradvis. En oinsatt användare lägger förmodligen inte märke till det på en gång, utan tar det bara som att nallen börjar bli uttjänt när den segat ihop sig för mycket efter kanske 1 år.

Det känns som att någonting är grovt fel för så ska inte ett bra OS bete sig. Windows gör det också i ganska stor omfattning. Dock inte Linux/OSX/IOS vad jag märkt.

4. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det är väl ext4 från 2.3 och framåt vad jag förstår. Tidigare var det yaffs. Sedan kan ju tillverkarna ändra på det. Samsung kör ju sitt egna RFS på många lurar(kanske alla???).

Både Apples HFS+ och ext4 har funktioner som minskar fragmenteringen. Men helt självdefragmenterande tror jag inget filsystem är.

Last edited: 13 aug 2012
  5. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Har aldrig märkt av det du pratar om faktiskt. Nu byter jag ROM ganska ofta men förr, då jag körde en och samma ROM ett par månader. Sen ganska roligt att du antar att han byter ROM ganska ofta för att han kör cm10.

6. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det finns ingen stabil version av CM10 idag. Om man använder sådan tyder det på entusiasm, vilket i sin tur brukar innebära att man byter ofta. Låter väl inte så orimligt?

7. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nja, jag byter till nya builds av CM. Jag gör dock inte en factory reset annat än när jag går från stock till CM (kör stock tiden innan senaste versionen hamnar i AOSP). Därmed bör inte eventuella seghetsproblem ha blivit påverkade av det då jag därmed enbart skriver över /system regelbundet och den är just som bekant skrivskyddad normalt. Åtminstone 6-7 månader av CM9 utan wipe har jag nog hunnit med.

Även en installation av senare versioner av Windows där man är försiktig med vad man installerar håller sig fräsch och snabb länge. Där tycker jag eventuella prestandaförluster efter ett tag kan skyllas nästan helt på användarna.

iOS tillåter inte appar lika många friheter som Android gör så risken att någon en dåligt skriven app ska påverka prestandan är lägre. Det innebär dock samtidigt att en hel del möjlig funkitonalitet går förlorad. "With great power comes great responsibility." kan nästan sägas gälla för apputvecklare på Android.

Nej, det lär det inte ha. Telefonerna använder flashminnen för lagring och dessa påverkas inte av fragmentering nämnvärt. Detta förutsätter ett vettigt filsystem och en ok flash-controller.

Jag skulle snarare tro att det beror på att folk drar in dåligt skrivna appar som i onödan har services som ligger och kör i bakgrunden eller liknande.

Filsystemet som används beror på tillverkare och hur flashminnet som används är kopplat. De allra flesta moderna mobiler använder så kallat eMMC (dvs. flashminne + en controller) som representerar minnet som en vanlig block device mot OS:et. Då kan man köra vanliga filsystem för hårddiskar på dem och sedan låta kontrollern sköta den faktiska hanteringen av flashminnet, hantering av skadade sektorer etc. Vanliga filsystem för dessa senare Android-enheter är ext 3 eller 4. Samsung kör dock ibland sitt egna filsystem RFS som dock tyvärr verkar ha vissa problem med vissa typer av I/O-mönster vilket därför har orsakat märkbart lagg för användare. Detta brukar lösas med att man formaterar om den till någon ext-variant och sedan kör en custom-rom. Jag är ganska säker på att senare Samsung-telefoner skippat RFS pga. dessa problem.

Är det istället bara vanligt flashminne med en simplare controller så kan man köra filsystem som yaffs2 och diverse andra som är byggda för att köras rakt av på flashminnen. Detta gjorde man i tidigare telefoner.

8. Snusdus

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

När du pratar stabil, pratar du släppt som stabil från cm eller att den verkligen är stabil oavsett version(stabil, nightly, rc etc)?

Det låter inte å orimligt när du tar det så dock och nu förstår jag hur du tänkte.

9. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag syftade väl på båda delarna egentligen. Inte ens CM7 stable är stabil till SGS. För mig som är beroende av nallen är det helt otänktbart att använda den. Jag tror knappast att CM10 nightly är bättre.

10. Snusdus

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Nu lirar jag inte cm7 men kan inte tänka mig att den är så ostabil. Har kört nightly's förr och dom har det inte varit några problem med..

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

11. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    När jag körde GB på min SGS körde jag mest stock 2.3.3 och CM7, dock bara stable och RC. Men jag tyckte att CM7 var betydligt stabilare och snabbare än stock. Jag hade inga problem alls med CM7 medan stock envisades med att reboota och ibland frysa.

CM9 hade jag inte problem med heller förutom batteritiden som var katastrofal.

Edit:
    Såvitt jag vet har CM-teamet som mål att göra så stabila romar som möjligt. Det är bl.a. därför de kanske inte släpper sina romar dagen efter koden har pumpats ut på Googles hemsida. Jag kan tänka mig att stabiliteten är en av anledningarna varför så många romar är baserade på CM.

Last edited: 14 aug 2012
    Snusdus gillar detta.
  12. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Fast katastrofal batteritid är en helt oacceptabel brist om du frågar mig. Den brukar för övrigt genomsyra hela customrom-världen. Jag har aldrig stött på en hemmasnickrad mjukvara som haft lika bra batteritid som original. Undantaget de som bygger på originalmjukvarorna, men med smärre modifieringar.

Random omstarter är också ett klassiskt problem. Liksom att vissa funktioner funkar knackigt/inte alls. BT-headset verkar ingen utvecklare lägga någon större vikt vid t.ex. För oss som pratar mycket i telefon och använder det så är det en funktion som måste fungera.

Jag vågar därför hävda att de som tycker att hemmasnickrade mjukvaror fungerar tillräckligt bra är personer som inte är särskilt beroende av sina nallar och inte använder dem särskilt mycket som telefoner betraktade utan mer som leksaker.

13. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

fucking WORD! ;)

14. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Jag kör MIUI och SiyahKernel i min S3:a. Har både bättre batteritid än med stock och har inte haft ett enda problem. Ingen random omstart, inte en enda FC.
    MIUI är ju baserad på Samsungs rom, men med allt annat än bara smärre förändringar.
    Kan ju också tillägga att jag använder telefonen 5-6 timmar (aktiv skärmtid) om dagen varje (jobb)dag.
    Din allsmäktiga insikt till generalisering gällande användare av custom-mjukvara är inget annat än fördomsfull.

15. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det viktigaste för energieffektivitet är effektivt utnyttjande av hårdvaran d.v.s. bra skrivna drivers etc. som inte utför onödiga operationer och stänger av saker som för tillfället inte behövs. Dessa saker ligger med all sannolikhet kvar oförändrade i din rom. Jag har ännu inte sett en helt hemmsnickrad rom som fungerar acceptabelt.

Kanske är det fördomsfullt, men 5 timmar aktiv skärmtid om dagen? Det låter som att även du använder nallen som leksak. Jag kan inte komma på något yrke där man sitter så länge framför en telefon.

16. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Jobbar 10-13 timmar om dan och har telefonen som främsta arbetsredskap i form av en för jobbet specialskriven app. Att du inte känner till nånting innebär inte att det inte existerar.

Poängen var hur som helst att jag använder telefonen väldigt mycket varje dag och den är stabil som sten, men sen är det ju heller inga klåpare som gör MIUI...

Bjarne och Snusdus gillar detta.
  17. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Vad jobbar du med? Vad säger chefen om att du fipplar så med din jobbmobil? Varför har ni valt att använda mobiler om ni har ett specialskrivet program som ni sitter så mycket vid? Vore det inte lämpligare med en surfplatta/tablet-pc i ett sådant yrke?

18. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Jag får nog också sälla mig till skaran som anser att du har en något fördomsfull bild av dem som använder annan ROM än stock. Alternativt en begränsad erfarenhet av systemet. En uppfattning som stärks av din uppgift under avataren: "ROM: Original (Det enda som duger för seriösa användare)".

Om du aldrig stött på en custom ROM som har bättre batteritid än en stock kan bara innebära att du inte testat särskilt många. Eller så är det så att du jämför en nyinstallation av en custom med en stock som gått några veckor. Om du känner till hur Android fungerar och anpassar de processer som är på beroende på hur du använder telefonen, så förstår du vad jag menar...

På mitt förra arbete var jag den enda som var nöjd med min Androidlur, en SGS, medan övriga var väldigt besvikna och irriterade över sina. Men sedan körde de stock också medan jag lade in egna...

Och jag kan tillägga att jag var väldigt beroende av att mobilen hade en hög driftsäkerhet eftersom jobbet hade infört OnePhone vilket innebär att den fasta telefonen togs bort och kopplades mot mobilen istället...

19. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag har provat väldigt många olika romar på min SGS. Ingen har fungerat acceptabelt, undantaget de som baseras på originalmjukvara. Den bästa har varit CM7 stable, men den lider av spontana omstarter och betydligt sämre batteritid än original. ICS är rena skämtet. Alpha i bästa fall skulle jag säga.

Har aldrig märkt att batteritiden skulle bli bättre med tiden med originalmjukvara, så jag har svårt att se att några drastiska förbättringar skulle ske med custom. Det är ju trots allt samma OS i grunden.

Det vore faktiskt lite kul att starta en ny tråd om ämnet, där folk får skriva hur gamla de är, vad de jobbar med, vad de använder sin lur till och vilken rom de kör.

20. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jo, det här börjar bli lite off topic. Starta en ny tråd och be någon moderator att flytta ovanstående inlägg som handlar om romar och stabilitet dit :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2