[Appförslag] Datumparkering

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av eidos, 23 okt 2011.

1. eidos

eidos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

En simpel app där man skriver in gatans namn/nummer och hur länge man tänker stå så berättar appen på vilken sida av gatan man ska stå på under vintern för att undvika böter och även om man måste flytta fordonet.

2. fzn82

fzn82 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

boendeparkering med :)

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Kanske en "simpel app", men det låter som en "komplex databas". Finns det någon befintlig databas på nätet som är fri att använda? Hur skall appen veta på vilken sida man får stå?

Eller menar du att man skall skriva in husnumret på sidan där man tänkte ställa sig och appen varnar att man skall ställa sig på andra sidan i stället ifall t ex både husnummer och datum är udda? I så fall är ju appens algoritm så simpel att det nog ändå är enklare att själv räkna ut på vilken sida man skall stå i stället för att hålla på och mata in text i sin mobil samtidigt som man sitter i bilen och är på väg att fickparkera.

m v h Henrik

Last edited: 23 okt 2011
  4. eidos

eidos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Bör inte vara så avancerat om man kan få appen att arbeta ilag med systemklockan och kalendern och den följer de lagar och regler som finns för datumparkering. Man skriver ex. in att man ska stå från 20:00-03:00 så säger den att med tanke på dagens datum så bör man stå på höger sida men varför dessutom för att efter midnatt bör man flytta bilen till vänster sida. Eller om man är stressad och inte har riktigt grepp om hur reglerna är i julruschen startar man bara appen, knappar in husnumret och sedan säger den höger/vänster eller lämna tillbaka körkortet för en som inte kan datumparkering måste ha mutat sig igeom körskolan....... skämt och sido så är det en inte helt värdelös app i mina ögon

5. henca

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Klockan och lagarna är de lätta bitarna när det gäller en app för datumparkering, med de delarna kanske en app kan vara till hjälp.

Att hålla på och mata in en massa text i sin telefon är krångligt, särskilt om man sitter bakom ratten på sin bil.

Hur skall appen veta om höger eller vänster sida är mest lämplig? Då måste den veta vilken sida som har jämna husnummer, finns det i någon databas eller skall användaren mata in det också?

Eller ännu enklare, man läser det som står på Datumparkering - Wikipedia och följer det sista rådet:

m v h Henrik

6. Hellis

Hellis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Behövs inte.
    Det kan finnas undantag men gatnummer börjar med låga nummer närmst centrum och med jämna på höger sida.

7. henca

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Menar du jämna nummer på höger sida om man kör i riktning mot centrum? I så fall behövs det i stället en databas som anger på vilka koordinater centrum ligger. Hur numreras husen om man färdas vinkelrät mot färdriktningen mot centrum?

Men om denna teori stämmer borde de jämna numren alltid räknas nedåt i fall man färdas med dem på höger sida. Jag tycker mig kunna hitta alldeles för många undantag från denna regel för att kunna lita på regeln.

m v h Henrik

8. Hellis

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nej om du står vid xxxxxgatan 1 och tittar i gatans förlängning kommer du ha jämna nummer på höger sida.

9. farquado

farquado Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag brukar köra denna ramsa, jämnt datum, jämnt nummer, jämt fel :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

10. henca

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Ok, då behövs det alltså i stället en databas som anger var nr 1 ligger på varje gata. Om man hittar en sådan databas fri att använda har den sannolikt alla nummer i sig och då kan man lika gärna använda dem i stället för att förlita sig på en princip som kan ha undantag.

m v h Henrik

11. Hellis

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Ja!!!
    Men jag svarade bara på ditt påstående, inget mer. Sluta sura.

Och för övrigt så vill jag minnas att telefonkatalogen listar gatunummer i sin karta. Och även eniro.

12. henca

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Texten ovan gav mig intrycket att någon databas med husnr inte skulle behövas, men:

Hoppas du inte uppfattar mig som sur, jag försöker bara reda ut vad som egentligen behövs.

Ja, även google vet var husnummer ligger. Men det faktum att det finns de som har befintliga databaser innebär inte att informationen är fritt tillgänglig. På lantmäterites webb finns det många fina kartor, men om man vill använda någon av deras kartor får man betala tusenlappar för rätten att använda kartan på webben en begränsad tid.

m v h Henrik