Batterirapport.

Diskussion i 'Blade' startad av Redzo, 10 jan 2011.

1. Redzo

Redzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S7
    Då jag sett en del inlägg som klagar på batteritiden på sistone har jag bestämt att lägga ut lite egna erfarenheter av batteritiden.

Igår hade jag en rätt hektiskt dag då telefonen användes mycket och här kommer resultat, alla resultat är plockade från telefonen :
    inställningar-->om telefonen-->batteriförbrukning

17 timmar sen bortkoppling
    Röstsamtal stod för 16% av batteritiden dvs 57 min och 16 sek.
    Skärm varit på 1 timme 21 minut 5%
    telefonen inaktiv 15 timmar 29 minuter
    mobilens viloläge 17 timmar
    wifi 17 timmar

EDIT: jag har en profil igång på SetCPU som klockar ner CPU till 245Mhz ner skärmen är avstängd.

jag hade 25% batteri kvar efter allt ovan. Det ska tilläggas att jag använda GPS i 10 minuter, spelade Raging Thunder i 10 minuter, skärmen körs på högsta ljusstyrka och luren är överklockad till 672Mhz.

Som ni kan se är batteritiden riktigt bra med tanke på att jag använder 3G och WIFI hela tiden samt har klockat upp luren, mao det finns gott om utrymme för ytterligare besparing (klocka ner luren till standard, stänga av 3g, dra ner ljusstyrkan osv).

Hur jag gör ? har kört batteritricket https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=26281
    men jag tror att det är kallt_kaffes förtjänst då jag kör hans Finnish Fillyjonk RLS4 med hw_ui och AHB överklockning.

Last edited: 10 jan 2011
  2. Wang

Wang Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det låter ju för bra att vara sant. Kan säga att min mobil var fullladdad kl8 imorse och är nere på 21%. Klockan är nu 2 på eftermiddagen. Har kört automatisk ljusstyrka och lägsta den senaste timmen. Surfat ca 40 min med 3g och lyssnat musik i en kvart. Inget mer. Wifi är avstängt.

3. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Har inte någon detaljerad rapport att avge, men tycker batteriet är helt acceptabelt. Har kört "desire batteritricket" men osäker på om det gav något större resultat i mitt fall, dock helt klart värt ett försök för er med batteristrul.

Vad som verkligen gav en markant ökning i batteritid är helt enkelt att ge batteriet ett par laddcykler, så om ni har en helt ny Blade, ge er till tåls ett par veckor.

4. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har läst att man inte ska ha automatiskt ljusstyrka. (fast det var på nokia n8, men det kanske gäller även våra)
    Pga att sensorn som sköter detta ju hela tiden måste avläsa vilket ljus du har runt dig... Kanske prova att ändra till mellanläget hela tiden och se om det sker ngn förbärrting?

Igår tog jag av min från laddning kl 11.
    Skickade några sms under dagen. Lyssnade på musik via bluetooth ca 20min.
    På kvällen ca 20.00 hade jag 92% kvar.
    Tycker jag är väldigt ok. Jag har alltid vanlig 3G igång men ingen surf/wifi eftersom jag inte syncar ngt. Jag ansluter manuellt när jag vill hämta mail osv.

perakesson gillar detta.
  5. Redzo

Redzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S7
    som sagt resultaten är tagna från luren och den visade att det var 25% kvar, det sista kunde ha varit glädjesiffror men jag tvivlar på det, jag har haft luren i 3 veckor mu så batteriet är laddat många gånger.

Jag märker (och har läst) att batterier av denna typ mår bra av att laddas ofta och man ska helst undvika totala urladdningar.

Sen spelar ROM också en stor roll, vissa ROMar har problem med att sätta telefonen i djup sömn vilket äter upp batteritid så klart.

Har också editerad mitt första inlägg där jag glömde nämna att jag har en profil igång på SetCPU som klockar ner CPU till 245Mhz ner skärmen är avstängd.

6. Rorin

Rorin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Min telefon som fortfarande har stock verkar precis som nämns ovan få bättre och bättre batteritid öfr varje laddcykel (har snart haft den en vecka). De första dagarna när jag lekte rätt mycket med mobilen (fixade en massa inställningar, testade surf, spel, laddade ner appar m.m.) fick jag ladda varje kväll men nu med mer normalt användande (för min del kanske 5-10 samtal på ett par minuter styck, 15tal sms, spela angry birds 30 min/dag surfa på wifi 30 min/dag samt ta upp för att kolla klocka ibland) samt några laddcykler så håller telefonen ganska precis 2 dagar (tog från laddning vid 10 i söndags (morgon) satte på laddning med 13% vid 12 tiden igårkväll. Automatisk ljusstyrka och slår av wifi, gps, bluetooth samt datatrafik över mobilnätet när jag inte använder dessa. Wifi glöms ibland på (men blade slår av det när skärmen är av om man inte fixar det, eller är jag felinformerad?)

7. perakesson

perakesson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag tackar för tipsen från dweebling i denna o en annan tråd. Sista veckan har jag trimmat inställningarna. Jag använder telefonen nästan bara att ringa med eftersom jag oftast väen har en iPhone genom jobbet.
    Jag har stängt av bakgrundsdata (lite krångligt i menyn, vill hitta nabbwidget för detta, eftersom det behövs för Market.)
    Jag har stängt av all Wifi o synk.
    Jag kar skiftat från 3G till 2G (vet ej om det gör skillnad)
    Jag har pratat ca en timme i telefon.
    Två dygn efter laddning visade batteriet 50 %.
    Sen aktiverade jag wifi o data o uppdaterade ca 5 appar i Market, strax därefter var batteriet på 40 %.
    Med andra ord, prognosen är att batteriet kan hålla 4 dygn. Inte illa.

8. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Du har inte lust att beskriva hur man går till väga för att fixa till det så? :innocent:

edit: Har iofs inte testat SetCPU så det kanske inte är allt för svårt.

9. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Det är ganska simpelt när du väl installerat och öppnat det. Finns 2 sliders där du helt enkelt ställer in min och max, var dock aktsam med att kryssa i set on boot tills du är helt säker på att den är 100% stabil, du kan även gå in och ställa in klocken varje gång du startar om luren. Du kan även ställa in klockfrekvenser för olika profiler byggda på olika kriterier. Min lur rullar på bra i min 122 mhz med skärm avstängd verkar det som.

För att använda SetCPU krävs dock att romen du använder har en kernel med stöd för det, t ex Jellyfish.

10. Redzo

Redzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S7
    allt som pete skrev stämmer men han glömde nämna att romen måste vara rootad eftersom setCpu kräver root att fungera ordentligt, jag rekommenderar finnish fillyjonk rls4, det är den jag kör med AHB overclock samt hw-ui tillägg installerade.

11. Ero

Ero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Har kirrat in det nu, dock så verkar programmet inte vilja funka så särskilt bra. En gång har jag lyckats komma in och få dra i sliders.

Blir bara svart annars, blir svart när jag ska få välja att telefonen ska få tillgång till root.

"if screen goes black.. bla bla bla" funkar föga :S Hoppar bara in i svart igen.

har testat rensa data osv.

aaaaah! Fick välja "forget" i Superuser!

Last edited: 14 jan 2011
  12. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jätteroligt att det artar sig. :D

13. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Låter som att du löst ditt problem men det händer ibland att jag får en svart skärm lite random när jag ska starta setCPU, blir tvungen att reboota luren för att få igång det igen då men sen funkar allt som det ska igen.

14. nobad

nobad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Op5

MINA ENHETER

Telefon:
    Op5
    Kanske dum fråga, men har du överklockbar ROM installerad?