Känns ganska självklart att tillverkarna gör allt de kan, HW som SW för att skydda batteriet, särskilt med mobiler där man inte kan byta ut batteriet. Rykte är viktigt.
Förstår jag deras tester så har de tagit smartphone batterier och kopplat in sin testutrustning.
Så när de når 0% och laddar fullt till 100% så klarar ett batteri i deras exempel 500 cykler.
Vid en urladdning ner till 90% och laddar till 100% så klarade den 5k cykler.
Nu antar jag en sak eftersom det inte blev helt klart, de räknar 90 till 100 som en cykel. 10 procentenheter laddas upp 5 tusen gånger. 50k procentenheter. Vid full urladdning laddas den 100 procentenheter 500 gånger, vilket också blir 50k procentenheter.
Resonemanget ovan förstår jag faller direkt om de inte räknar cykler så som jag tänker. Det viktiga att hålla liv i sitt batteri är att hålla "en total cykel" (dvs X antal laddningar som tillsammans blir 100 procentenheter) så lågt som möjligt - dvs använda batteriet så lite som möjligt. Jag hoppas fler än jag förstår mitt tänk med "en total cykel".
Jag välkomnar alla att komma med vetenskaplig fakta eller matematik jag inte tänker på just nu och slakta mitt resonemang!
Edit: Lite skeptisk över en hemsida som heter batteryuniversity.com måste jag säga, avhandlingar eller .org-adresser pls

- Ps jag läste det ändå med öppna ögon.
Click to expand...