Efter mycket om och men lyckades jag installera jacHero-rom och det funkade rätt ok, men den blev segare och segare så jag tänkte byta tillbaka till originalromen för Magic. Av nån anledningen trodde jag det var en bra idé att välja factory reset på telefonen innan jag började trixa, och nu sitter jag med en telefon som hänger sig under uppstarten. Jag kan inte starta telefonen vanligt, Hero-texten kommer upp om och om igen, utan att faktiskt starta operativet. Jag kan inte heller köra någon recoveryfil via fastboot och installera om, jag gissar att det är för att telefonen inte står i USB debug mode. Det ska tilläggas att jag kör Mac OS om det gör någon skillnad. - Finns det något jag kan göra för att ta mig ur mitt trassel?
starta i Factboot läger (power + back) och koppla och vänta sedan ska du kunna köra fastboot boot recovXXX annars testa power+home för att starta direkt i recovery du kanske har det redan flashad
mm jag den står och väntar i fastboot-läget. kör jag power+home så kommer får jag bara upp en varningstriangel i mobilen, där tar det stopp. kör jag power+back till fastbootläget så tar det stopp i datorn istället. Skriver jag "fastboot boot recovery.img" efter att ha lagt recovery-filen i toolsmappen, så får jag svaret "command not found" i Terminalen. - Är det kanske SDK'n jag inte kan hantera, eller är det att macen inte känner av att telefonen är inkopplad via USB-kabeln?
Har du tankat hem fastboot och kopierat den till toolsmappen? Har för mig att fastboot inte följer med SDK'n utan man måste tanka hem den separat.
Japp, det har jag. Och jag har lagt till sökvägen till toolsmappen i .bash_profile. Men jag kan inte köra några av kommandona ändå, inte fastboot, devices, push eller så.
Fungerar det om du skriver ./fastboot i mappen där du har fastbootfilen? Om inte har du antagligen fel behörigheter på filen - ändra då med Kod: chmod 755 fastboot Om det fortfarande inte fungerar - prova med att ladda ner fastboot på nytt.
Tack, men det funkar ändå inte. Jag har rätt behörigheter men körde ändå kommandot för att vara säker, testade sedan kommandot (ingen lycka där), laddade ner fastboot på nytt, körde kommandot igen och testa igen, och fortfarande samma meddelande "command not found". Det gäller som sagt de andra kommandona push och devices också. Finns det någon i centrala Göteborg som vill installera en standard-ROM och roota min HTC Magic för 200 kr?
Skriv echo $PATH och verifiera att sökvägen till fastboot verkligen ligger där. .bash_profile är förmodligen fel fil att lägga det i. Prova .bashrc istället. Annars kan du ställa dig i katalogen där du har fastboot och köra ./fastboot istället. Förtydligande: Det sistnända är nog egentligen det första jag skulle göra. Gå till katalogen där fastboot ligger, exempelvid cd ~/android/sdk/tools (eller var du nu råkar ha det). Tryck enter och därefter kör ./fastboot ... Detta funkar.
Sorry, men det händer ingenting alls. Samma felmeddelande som förut hånar mig. Jag vet inte hur jag lyckades första gången, då fungerade alla kommandona;jag kunde pusha, fastboota, kolla devices, men nu får jag "command not found" som svar på ALLA dem - trots att jag kollat sökvägen och lagt till den i .bashrc och även kört fastboot direkt från rätt mapp i Terminalfönstret.
När varningstriangeln kommer du ska du trycka på Home + Power igen. Sen tar du "Wipe system data" sen "Reboot system" för att reseta telefonen.
Jag gjorde som du föreslog, och "wipen" gick fint, men sedan i rebooten så hamnar jag i samma hemska uppstartsloop som alltid. Texten "HERO" ploppar upp, sedan blir det svart, och så om igen i all oändlighet. Det känns inget vidare. Tack för att ni försöker hjälpa mig. Jag har inte så mycket pengar, men erbjudandet om 200 kr i Göteborg står kvar ifall någon vill fixa den åt mig.
Jag hjälper dig gratis. Bara tar inget ansvar(saker kan gå fel) samt du lämnar/hämtar den , om inte vi fixar det direkt.
Tack TheNano, som fixade biffen! Min Magic rullar nu på, med original-ROM. Problemet var alltså det gamla goda "skit bakom spakarna". Phew, vad lättad jag känner mig...
No problem! det var så litet så , det är ju inte bra om folk går för att deras magic är :confused: vi ska se till att de blir glada så klart.
Av ren nyfikenhet undrar jag vad du gjorde som inte han gjorde, så vi andra nybörjare får lära oss nått
Och det som jag gjorde fel hade inte med telefon i sig att göra, utan med att jag inte fick Androids SDK att fungera som det var tänkt via min Mac, trots att jag lyckats en gång tidigare. Jag gissar att jag var för ivrig och inte läste igenom guiderna ordentligt. Tur att det finns vänliga själar som hjälper till när det behövs.