Problem: DOA :(((

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av bergsby, 15 mar 2012.

  1. yooz1e

    yooz1e Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Dehär med DOA kan man skriva hur mkt som helst om, olika butiker har lite olika på detdär.

    Jag köpte en Galaxy S2 i somras på Microshop i Örnsköldsvik, DOA den pga att den bröt samtal när den bytte nät. Fick ingen ny direkt över disk utan dom gatt skicka den till sin service partner för godkännandes först, som ett PRIO ärende. Fick en vecka senare ny mobil, dock med samma fel som någon dag senare blev fixad med en update från samsung.

    Köpte sen en Galaxy Note på Telia när jag förnyade mitt abbonnemang och upptäckte ganska snabbt att kameran och telefon över huvud taget hade svårt att hantera övergången mellan svart och ljusare, så det blev pixligt, vilket även syndes på filmer/serier och andra ställen på mobilen. Fick en ny dagen efter.

    Och sist, så köpte jag en Sony TV på ElGiganten, tyckte de var för mkt clouding så jag for dit dagen efter och fick en ny TV.

    Med detta vill jag som sagt ha sagt att det är väldigt olika hur DOA ärenden hanteras, bästa man kan göra är, enligt mig, att fara till butiken och prata med dom om problemet man har och nämna just... DOA :)
     
  2. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Kom ihåg att det är återförsäljaren som är ansvarig gentemot dej som är kunden och har köpt mobilen av dem. Du ska inte behöva oroa dej om Anovo eller annat hit och dit.
    Återförsäljaren har en viss rimlig tid på sig att åtgärda problemet.

    Bra att säga att det är DOA dock då det brukar gå snabbare då.
     
  3. bergsby

    bergsby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2010
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Lugnar mig med en reparation för nu. Då mobilen hos 3 är slut och inte kan bytas förän om 3 veckor
     
  4. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Sen kan man ju nämna att även om butiken inte vill DOA din pryl, så kan man alltid kontakta kundsupport hos tillverkaren. Säger de ja, då är det bara att gå tillbaka med ärendenumret, så brukar butiken normalt sett rätta sig efter vad tillverkaren sagt.
     
    Last edited: 19 mar 2012
  5. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Då det verkar råda lite frågetecken om DOA så tänkte jag klargöra hur vår DOA fungerar.

    Vi erbjuder en DOA möjlighet för alla våra återförsäljare och det är upp till återförsäljaren själv ifall dom vill nyttja den eller inte. En telefon som har ett fel som omfattas av garantin och upptäcks inom 7 dagar kan DOA's av återförsäljaren.

    Notera dock att telefonens skick måste vara som ny för att kunna DOA den. Tex. En repa på skärmen eller skalet kan resultera i utebliven DOA.

    För att kunna DOA en telefon måste allt som medföljde i kartongen (+kartongen) samt kvitto lämnas in till återförsäljaren.

    That's it! Inge konstigare än så.
     
  6. Taxas

    Taxas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Kan man DOA för en död pixel ?
     
  7. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Japp, om det är flera döda pixlar än vad som anses acceptabelt enligt telefonens garantivillkor.
     
  8. Taxas

    Taxas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Undrar vad som händer om man får en DOA fast man inte ska ha de. Får jag då problem eller?
     
  9. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Du får nog utveckla lite.

    Menar du vad som händer om din återförsäljare har tagit emot en DOA från dig och gett dig en ny telefon fast telefonen inte hade något fel som omfattades av garantin? Om så är fallet så är det ingenting som vi lägger oss i utan det är mellan dig och återförsäljaren.
     
    Taxas gillar detta.
  10. Taxas

    Taxas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Nej du missuppfattade men du svarade ändå på min fråga :)
     
  11. yooz1e

    yooz1e Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Och hur många pixlar måste vara döda för att det ska gå på garanti/doa då?

    En död pixel och det ska gå att doa, allt annat är enligt mig iaf oacceptabelt.
    För jag menar... vem vill sitta där med nå döda pixlar och en telefon för 5000 och kan inte göra så mkt åt det?..

    Köper man något ska allt funka, gör det inte det så ska tillverkaren stå för att dom levererar en produkt som inte funkar som den ska. Speciellt när man lägger ut mycket pengar på det man köper.

    Och då ska jag inte ens ta upp om marknadsföringen ni har/haft ang. Playstation Store eller vad det heter i Sverige... :P

    Jag är glad att sambon valde att inte köpa denna mobil, utan köpte sig en dator istället.
     
  12. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Alla våra telefoners garantivillkor finns på hemsidan.
    http://www-support-downloads.sonymobile.com/common/warranty_phones_SV_24.pdf

    Två felaktiga pixlar anses som acceptabelt i Xperia S. Om man har fler kan man få det åtgärdat inom garantin.
     
  13. Taxas

    Taxas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Så det är bara acceptera. Lur för 5k och bara att acceptera död pixel.
    MMMM Det luktar kvalite S-O-N-Y....

    Rätt åt mig aja
     
  14. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 345
    Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    varför lämnade ni inte tillbaka den med ångerrätten?
     
  15. Taxas

    Taxas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    köpte i butik, samt öppnat varan
     
  16. yooz1e

    yooz1e Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER


    Tycker det är illa att ni accepterar två döda pixlar. Ni borde lita mera på era produkter och ha noll tolerans med döda pixlar, är ändå 2012 nu, döda pixlar borde vara historia.

    Jag skulle bli riktigt pissed om jag köpte en mobil för 5000 och upptäcker två döda pixlar, skulle inte på långa vägar anse det som "acceptabelt"
     
    Lazarux gillar detta.
  17. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Ok, om man köper i butik har man ingen ångerrätt som vid distansköp. Vid distansköp får man dock öppna varan och undersöka den Innan man ångrar sig.
     
  18. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 345
    Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Ok, synd...
     
  19. nadro

    nadro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ha ha, vilket trams. Acceptera två döda pixlar.. aldrig i helvete. Äter du mat på restaurang och du upplever maten för salt, får du en ny maträtt.
    Att pixlar är döda, är ingen upplevelse, det är fakta. Ge killen en ny mobil ffs.
    Jag har varit verkligen sugen på en lur från Sony, men aldrig att jag skulle chansa.. två döda pixlar är acceptabelt, LOL jo tjena..
     
    Lazarux gillar detta.
  20. Lazarux

    Lazarux Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag tänker på om man köper en bil.

    Allt fungerar fint förutom 1 cylinder som är helt paj. Det krävs att 2 är felaktiga för att man ska få en ny :P

    Fan 100% pixelgaranti tycker jag ska vara en självklarhet på en lur som kostar mellan 4-5000:-

    Jag skulle inte bry mig om mobilen kostade under 1000-lappen men när man är uppe i summorna för en highend telefon så vill man ju att det ska vara felfritt då det är en så pass stor summa!