Elmätare?

Diskussion i 'Applikationer' startad av caiman, 5 feb 2010.

1. caiman

caiman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena vänner,

Jag söker efter ett sätt att se precis hur mycket batteri olika applikationer drar. Typ som en elmätare som man kan sätta i eluttaget. Finns det något bra sätt?
    Vore fint om man tex. kunde se exakt hur mycket batteri wifi/3g/gps och andra funktioner/apps drar

Har kollat Spare Parts men får inte riktigt den info jag vill ha.

Klart att jag skulle kunna göra testa det själv genom att låta telefonen ligga några timmar med wifi på och sedan lika länge med wifi av men det blir lite i jobbigaste laget :)

Tack!

/caiman

PS. Jag reserverar mig för att detta kan vara en dum fråga men jag har sökt på forumet och i market utan resultat, dessutom har jag bara haft min hero några dagar :P

2. linkan

linkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu vet jag inte riktigt om det är detta du menar men du kan ju alltid se vad som dratt batteri sedan sista laddning.
    Meny > About phone > Battery use

Förmodligen visste du det redan men man vet ju aldrig :)

3. caiman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm...hittar inte About phone på något annat ställe än i Settings och där finns inte informationen du nämner. Eller är jag dum i huvudet? Har en HTC Hero btw...

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Battery use är en funktion som finns i nyare versioner av android. Det vi har är battery history i spare parts

5. linkan

linkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ah just ja, sorry för det. =/

6. caiman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Innebär detta att när jag väl kan uppdatera min hero till 2.1 så kommer jag kunna se precis hur mycket batteri olika applikationer/funktioner drar?

7. durd

durd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det är nog helt omöjligt att se en applikations batterianvändning i Watt/Ampere osv, utan det enda sättet är att se hur mycke en app har använt sig av processorn eller något annat i systemet, mätt i tid. Varit aktiv dvs.
    För oss 1.5(/1.6?) går det redan att se med appen Spare parts.

Jag vet inte hur det fungerar men det är en knasig formel på hur många procent appen använder sig av CPU och så räknas tiden på det.

I windows (vista iaf) ser du det i task managern om man lägger till en kolumn som heter CPU Time i process-fliken.

En wikipedia på CPU-time - http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_time