Problem: Email sync

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av 4ndroid, 29 jan 2012.

1. 4ndroid

4ndroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    På min förra telefon, HTC Wildfire, kunde jag välja att låta eposten uppdateras varje timme. Jag behövde inte ha "konton och synkronisering" igång.

Men nu på GNex så MÅSTE konton och synkronisering vara igång. Även om det bara ska uppdateras en gång i timmen. Kan man gå runt detta? Det drar extra batteri.

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Push drar mindre batteri än att polla en gång i timmen, samtidigt som du får dina mail snabbare. :)

3. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Du kan slå på IMAP/pop i Gmail (online) och köra valfri epostklient med valfritt leveranssätt/uppdateringsintervall. Det finns en app förinstallerad, förutom Gmail, som heter just Epost av denna anledning. Om någon har Hotmail, Telia eller Example som mailadress och inte Gmail.

Push tar som sagt mindre batteri än pollning

Last edited: 29 jan 2012
  4. 4ndroid

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Ja, jag använder email appen. Har hotmail.

Men grejen är att jag på min förra telefon kunde välja intervall utan att ha synkronisering igång. Nu kan jag inte det.

5. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Ditt problem med att få mail med minimal batteriåtgång löser ju sig med förslagen ovan?

6. 4ndroid

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Men då står synkronisering igång dygnet runt, drar inte det någon batteri?

7. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Push ska enligt tidigare inlägg dra mindre än Poll, vilket innebär att du får dina mail snabbare och att det drar mindre batteri än att synca 1 gång i timmen.

8. 4ndroid

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Tack! Kör på det då :)

9. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Nej, det är helt olika sätt att hantera synkning. Det alternativ du frågar efter gör att telefonen varje timme vaknar upp och frågar mail-servern om nya mail inkommit. Push fungerar istället som namnet antyder så att mail-servern skickar informationen om att ett mail inkommit direkt till din telefon. Telefonen behöver därmed inte vakna upp oavsett om nya mail kommit eller inte.

Alternativet med att polla med ett visst intervall finns där mest för att gamla protokoll som POP och IMAP (finns en variant kallad P-IMAP som har push) som inte har stöd för den funktionaliteten.

Last edited: 29 jan 2012
  10. Kindis

Kindis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Detta beror på vad du menar för sync. Jag har inte koll på hur IMAP och POP push fungerar men om du kör Hotmail eller Active Sync så är det inte en "äkta Push". Vad jag vet så är den enda "äkta" push mailen är Blackberry.
    Active Sync och sync emot Hotmail fungerar enligt följande.

Telefonen sätter upp ett TCP koppel emot Exchange (direkt eller via publiceringsserver). Denna TCP session har väldigt lång time out (8 min för Active Sync senast jag kollade). Det som händer är att om ingen händer inom dessa 8 in så kommer TCP sessionen att stängas och telefonen öppna en igen. Skulle det dock hända något i mailboxen kommer Exchange att skicka en signal till telefonen att något har hänt och telefonen gör därefter en sync. Exchange kommer med andra ord inte att skicka ut mailet i TCP sessionen utan detta sker genom en sync från telefonen. Därför är det inte "äkta" push utan med "please sync" :-)

Har inte lusläst specen för EAS version 14 men vad jag vet så är detta inte bytt. Anledningen att det är så är att Exchange inte har "full" tillgång till telefonen och är beroende på att telefonen berättar var den är.

Gällande batteri så är jag ingen expert (långt ifrån :P ). Men en sync tar mer batteri än att sätta upp TCP koppel. Så har du en mailbox som inte får så mycket mail så kommer du att få bättre batteri med push. Är du dock som jag och får en 7 helvetes massa mail per dag så kommer push att ta mera batteri för varje mail kommer att tvinga fram en sync (Ja för Active Sync och sync emot Hotmail (som är en typ av Active Sync)).

Last edited: 30 jan 2012
    uncoloured och Flyckt gillar detta.
  11. MasterMas

MasterMas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag har ställt in att mitt gmailkonto ska hämta mail från min gamla hotmailadress och en annan gammal adress. Fördelen med detta är att all min mail samlas i gmail och man slipper hålla på att hämta mail till sin telefon från flera olika mailkonton. Man kan ju då också enkelt söka igenom alla sina mail med gmails utmärkta sökfunktion. För mig är detta den bästa lösningen.

12. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Kan bara instämma. Man behöver dessutom bara sätta upp allt en gång (på webben) oberoende av hur många enheter man vill synca sin mail med.
    Man behöver dessutom inte heller hålla på att "lämna meddelanden på server" för att kunna läsa meddelandena på flera ställen.
    Så oavsett vad man har för maillösning så borde det vara självklart för alla att låte gmail-samla in alla och sen tar man det därifrån.

13. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Eller så kör man två st, 1 där det inte kommer nått viktigt utan mer ebay, paypal, med mera. Och en gmail där man får lite viktigare mail som kan vara skönt att dom kommer fram direkt + man är väldigt noga vart man skriver ut den. Jag menar så mycket spam man får om man råkar regga sig på fel forum och dom är knappast något man vill hålla på och sortera bland sina viktiga mail.

14. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Filter till etiketter används därför! :)

15. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Nu när du säger det låter det bekant att Active Sync använder den metoden. Det är ju en ganska vanlig lösning för synk överlag. Det verkar dock vara 15 minuters TCP-koppel normalt om nätverket som används tillåter det. Annars testar den sig fram till ett lägre värde.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/aa997252.aspx

Flyckt gillar detta.