Fråga: Första ladden?

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av timoat, 27 sept 2013.

1. timoat

timoat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

kan man använda den under första ladden, eller ska man koppla in den utan att starta den och ladda till full, eller ska man använda upp fabriksladden först och sen ladda den?

2. RogerP

RogerP Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Med dagens batterier kan du göra hur som. Inget sätt är bättre eller sämre.

timoat gillar detta.
  3. Beinerfelt

Beinerfelt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det man ska undvika med "moderna" batterier, är väl fulla cykler? Alltså 100%->0%->100%->0% är ett laddbeteende som kortar ner livslängden. Optimalt är att enbart pendla mellan 20% och 80% men detta är väl knappast praktiskt möjligt för många människor. Jag brukar bara undvika att batteriet blir helt urladdat, om det inte är i kalibreringssyfte.
    Rätta mig gärna om jag har fel.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

timoat gillar detta.
  4. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    timoat gillar detta.
  5. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    För den late:

När batteriet är nytt
    Nya batterier levereras med viss laddning (fabriksladdning). Innan de har börjat *användas kan de ligga länge med denna laddning utan att ta skada. Li-jon-batterier åldras visserligen något med tiden (oavsett om de används eller ej) och förlorar i kapacitet i samband med det. De märks därför ofta med vilket år de tillverkades. Ett fem år gammalt Li-jon- eller Li-poly-batteri har nämnvärt lägre kapacitet än ett nytt batteri.

När batteriet används
    Eftersom Li-jon- och Li-poly-batterier inte lider av minneseffekten går det utmärkt att ladda ur dem till exempelvis 50 % och sedan ladda upp dem igen. De behöver heller inte laddas upp fullt varje gång, utan det går bra att koppla dem till en laddare för att snabbt få lite extra laddning i batteriet.

Li-jon- och Li-poly-batterier är gjorda för att kunna användas i cirka 500 cykler (fullständiga upp- och urladdningar). Till skillnad från äldre batterityper kan dessa 500 cykler användas på ett väldigt flexibelt sätt. En fullständig upp- och urladdning räknas som en cykel. En urladdning till 50 % följt av en fullständig uppladdning räknas endast som en halv cykel. Det är alltså inte en hel cykel som "förbrukas" bara för att mobil*telefonen eller surfplattan kopplas till en laddare.

En cykel motsvarar en fullständig upp- och urladdning.​

Även om Li-jon- och Li-poly-batterier inte lider av minneseffekten bör batterierna både laddas upp helt och laddas ur helt några gånger per år. Det beror på att mobiltelefonerna eller surfplattorna måste få en chans att kalibrera sina batterimätare så att de visar *korrekta värden.

Li-jon- och Li-poly-batterier fungerar bäst i rumstemperatur. Används mobiltelefonen eller surfplattan i kalla miljöer sjunker batteritiden, och i för varma miljöer riskerar *batterierna att ta skada. Lämna därför inte mobiltelefonen eller surfplattan liggandes i en varm bil på sommaren.

timoat gillar detta.