Gymnasieval

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid113, 22 okt 2011.

1. Droid113

Droid113 Guest

Tjena!
    Nu är det så att jag går första terminen i åttan, och så småningom(slutet av nian tror jag) skall jag välja vilket gymnasie jag ska gå på, och vilken linje det ska vara.
    Då jag misstänker att det inte finns så många som bor här i Lund, så undrar jag framförallt vad ni tror om vilka linjer som kan vara bra.
    Jag har överlag rätt så bra betyg, förutom i slöjdämnena och idrott.
    Musik, SO, NO, engelska och svenska är mina bästa ämnen.
    Matte går helt okej också, förväntar mig mellan D(G+/VG-) till B(VG+/MVG-).

Jag är intresserad av att jobba som:
    • läkare
    • diplomat
    • något inom kemi eller fysik
    • någonting mer akademiskt inom IT och teknik
    • någonting mer akademiskt inom historia

Det jag funderar på såhär på förhand är kanske naturvetenskap. Men sedan råkar det också finnas spetsutbildningar i min stad, linguarprogrammet(språk, film och litteratur) och historieprogrammet.

Så vad tror ni kan vara bra att välja?

2. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Du gör dina val mellan 1 dec och 1 feb i nian, sedan får du preliminär beslut i april, baserat på dina betyg. Sedan får du beslut under sommaren om du kommer in.

Jag går första året på Ekonomisk linje med innebandyprofil. Mest är inriktningarna på privatjuridik och företagsekonomi!

Helt klart det bästa valet jag har gjort. Om du är intresserad av någon sport så söker du till det gymnasiet som har den inriktningen.

~Larss00n80~

Droid113 gillar detta.
  3. Droid113

Droid113 Guest

Tack för snabbt svar!
    Kan lägga till lite information:
    • Jag hade tänkt gå på en högskoleförberedande linje, och vill gärna ha många val efter gymnasiet.
    • Sportlinjer är inte ett alternativ.

Om det finns någon som läser denna tråd som bor i Lund, så undrar jag även vilken gymnasieskola som kan vara bra. Jag har istortsett ingen som helst koll på de privata skolorna, så information om dem uppskattas.
    Vad gäller de kommunala skolorna så skulle jag allra helst vilja gå på Katedralskolan, men har som sagt knappt någon koll alls på skolorna.

4. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Eftersom gymnasiet inte är så jäkla inriktat som hela etablissemanget vill tro så skulle jag säga att det kvittar i det stora hela, men om du nu ska läsa vidare efter gymnasiet så skulle jag i vanlig ordning rekommendera teknik eller natur.

Ta helst ingen friskola heller - de tjänar pengar på dig och är i min (och många andras erfarenhet) mycket sämre. Du bör i alla fall skippa John Bauer-gymnasiet.

Droid113 gillar detta.
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 467
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var en stor bredd på vad du i slutändan funderar över att syssla med. Eftersom din ambitionsnivå är hög bör du satsa på någon av de elitutbildningar som Lund erbjuder. Störst valfrihet kommer du erhålla om du läser det naturvetenskapliga programmet.

Undvik friskolorna. Den enda jag hört något bra om i Lund är Lars-Erik Larsson, vilket är en skola för musikbegåvade. Dessutom erbjuder inga friskolor något seriöst samarbete med lunds universitet som nedanstående gör. I historia kan du exempelvis se fram emot Dick Harrison som gästföreläsare.

Polhem fysik: Fysikprogrammet - Lunds kommun

Katedralskolan historia: HiP - Historieprogrammet - Lunds kommun

Droid113 gillar detta.