HTC vad?

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av Ejeggsperten, 16 nov 2010.

1. Ejeggsperten

Ejeggsperten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick för drygt 2 veckor sedan idén att skaffa mig en smartphone och då skulle jag såklart fixa en android och började då leta runder efter billiga androidmobiler men efter att kikat runder länge och väl för se vilken som va "billigast" och "bäst" så blev jag sur på mig själv för jag snålade och slog till spontant på en vit htc desire.

Började dagen efter fundera på om det va korkat då den va ett halvår gammal och HD och Z kommit ut ganska nyligen men va fan den va ju beställd så nu fick jag ta den. Och så slutligen idag så kom den efter långa dagar av väntan och kollande på alla möjliga sidor om bästa apparna osvosvosv och tro ni inte att pakethelvetet från posten va tomt? upprivet och tomt!

Har ringt och reklamerat och fixat och trixat så ska få tillbaka pengarna hoppas jag.

Nog med skitsnacket.. frågan jag vill ställa till alla hjälpsamma och kunniga här inne är om det kanske var en dum idé att beställa desiren och att den är så att säga "utdaterad"? ska jag köpa en HD eller Z istället nu?
    Och vad är den stora skillnaden dom tre emellan? Är just nu ruskigt sugen på Z enbart pga tangentbordet som jag haft på en äldre telefon och som underlättade sms osv enormt! men processorn verkar sämre osv.
    Hur mycket sämre är Z:an än HD:n och den vanliga?

Förlåt för mitt långa och aningen luddiga och flummiga inlägg men sån är jag.

2. dubstepshurda

dubstepshurda Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Processorn i Z är lite såkallad "sämre" än den i HD, men inte avsevärt. Frågan är vill du använda mobilen för media eller annat? Det är själv skärmen på 4,3" och att den har mer än 512mb ram som gör HD'n. Annars om du vill ha en mobil som är mer social med lite mindre kraft är väl Z det självklara valet.

3. Ejeggsperten

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mobilen kommer främst användas till att surfa runder kanske kolla nått klipp på nån playkanal (hoppas det går?!) och spela roliga spel.. tidsfördriv vid resor helt enkelt då jag åker mycket buss och tåg..

Vad menar du med "sämre" den sägs vara sämre men är inte det? eller skiljer det bara ytterst lite? Skärmen vet jag är skillnad men HD:n ser klumpig ut nästan i mina ögon så 3,7" är nog perfekt..
    Vad får man ut av att ha mer ram på mobilen? :/

4. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Kameran har högre upplösning och skärmen är större på HD än på Z. Processorn är lägre klockad i standardutförande på Z men det är samma processor i botten = ingen skillnad om du överklockar den. Det finns mängder med trådar om detta här i forumet.

Om du vill ha fysiskt tangentbord så är det ju Z som gäller men jag tycker du ska känna på en i en affär först för det är en tung telefon. Är vikten inte av vikt (haha) så är det bara att slå till :)

5. dubstepshurda

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Processorn är gjord för att köras i 800Mhz istället för 1000Mhz, detta gör att den är snäppet svagare, men det går ju att ordna med custom ROM's senare.

Skärmen är ju en smaksak, själv skulle jag aldrig skaffa HD'n om den inte hade skärmen...Men som sagt det är en smaksak.

Mer RAM, ger bättre prestanda vid överklockning, vissa spel och appar som är väldigt krävande fungerar bättre och dels att du kan ha mycket mer körandes samtidigt.
    Men den stora skillnaden egentligen är stor skärm eller tangentbord, så du borde köra på Z om du känner dig bekant med tangentbord.:D

6. Ejeggsperten

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

okey, är som du/ni märkt ny i gemet och har ingen aning vad som menas med överklockning men har stött på ordet flera gånger antar att man rootar och går in och pillar i telefonens inställningar på något vänster men tror jag ska hålla mig ifrån det för jag kan lika gärna paja hela telefonen haha :)

Men om man jämför processor och ram mellan en Z:a och en vanliga desire så är Z:n bättre eller?

Jo jag har vid närmre eftertanke börjat värdera ett tangentbord högt då jag skriver mycket sms osv och när man skriver på skärmen "känner" man liksom inte tangenterna.. Borde kan hitta en affär i närheten för att klämma och känna som du sa :)

Okey, oj det är ganska stor skillnad på ram HD:n har ju 50% mer och om det påverkar spelen och multitasking så blev ju valet genast svårare! :/

Vad använder du själv för telefon? något att rekommendera?
    tacksam för hjälpen

Last edited: 16 nov 2010
  7. dubstepshurda

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Z är bättre än desire, genom att processorn har 45nm teknik istället för 65nm. Detta gör processorn runt 50% mer effektiv och strömsnålare. RAM är nog likadant på desire och Z, men helt enkelt så är Z en nyare och bättre mobil.

HD'n har ju 256mb mer men det beror på vad man ska använda mobilen till helt enkelt.

Jag själv har en gammal äcklig nokia 5800, inget att rekommendera... Men har en nära kompis som har fått HD'n, själv har jag beställt den.

Trodde att den skulle vara som alla andra android, tråkig efter en vecka, men det har gått mer än en månad och jag är fortfarande sugen på den även fast jag har lekt med hans mer än han själv har. :)

Last edited: 16 nov 2010
  8. Ejeggsperten

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

aha okey! blir till att fundera på vilken det blir ett par dagar nu innan man vet om man får pengar tillbaka för den andra som försvann på posten finns ju en del mobiler att välja mellan om man säger så men de blir väl någon av de nyare HTC:na..

Men om man tänkt sig ha mobilen i 2 år typ så kanske det vore att satsa på HD:n för att den kommer hänga med i uppdateringar osv? och inte bli gammal och tråkig efter ett halvår?

9. dubstepshurda

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, det lär ju hänga med minst ett år med dom specifikationer den har. Tror att den får Gingerbread också, nya android 2.3 som kommer ut om några veckor.

10. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Finns eventuellt några faktorer till som spelar in.
    Kostnaden och estetiken/formatet.
    Sedan skulle jag fundera 2 ggr på Z då den öppningsmekanismen inte ser helt stabil ut.
    Idag finns det software tangetbord som i nästan är lika effektiva som dess hårda dito. Frågan är också om Z kommer med dedikerade å,ä och ö knappar. Kan ju förta en del av tbordet när de saknas.
    ¨
    Fina med Desire är också att det redan finns massor av duktiga kockar på XDA som gör läckra och användbara Rom's som du kan lära dig att lägga in..

Jag skulle inte köpt varken Z eller HD. Den vita desire är i mitt tycke en riktigt snygg och trevlig mobil. Men så älskar jag att flasha in nya roms och fixa med div teman etc. Sålde tex med Samsung Galaxy S och köpte en Htc HD2 just för den anledningen. :)

11. Ejeggsperten

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

mhmm, tangentbordet som "hänger" löst ser ju aningen suspekt ut måste jag ju hålla med om. Men du kan ju inte komma in här och säga att en vit desire är bäst då det va just en sån som blev försvunnen på posten annars hade jag lekt med den just i detta nu.. :(

skämt å sido varför skulle du inte köpt varken Z eller HD ? bättre mobiler på g? jag är inte ute efter snygghet kanske jag bör tillägga utan den ska hellre va bra än snygg

12. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Tja, skepsisen kommer mycket av att jag inte tycker någon av dem är ett kliv framåt. Jag tror inte någon av dem blir en riktigt så stor hit som Hero/Desire blev och det kommer tvinga fram något inovativt från htc inom en snar framtid. Sen kan man ju stå och stampa så i eveigheter eftersom det pumpas ut mobiler var eviga kvartal.

Men om det är en bra mobil du ska ha så skulle jag köra på en Desire då det finns fina moddar för att lösa batteriproblem osv osv om du kikar på XDA eller.. tja fråga någon som har koll här på forumet. Köper du en DHD eller Z tror jag absolut du blir nöjd men.. det är inget extraordinärt (i mina ögon) med dem. Nya Sense kör jag på min gamla HD2:a (som är en Windows Mbl i grunden) och inte heller det känns så där super..

Fundera på formatet och på vad du kommer att göra med telefonen.
    I prestanda tror jag du blir nöjd oavsett vilken du än väljer.
    Jag tycker det står mellan DHD eller Desire. Med tanke på mitt personliga intresse i att hålla på att modda osv så skulle jag köpa en Desire. (finns ju fler anledningar- tillbehör, prisklass och än mer) medan DHD är ju en best. Stor, snabb.. stor...snabb... men å andra sidan, kanske FÖR stor? Bra för film kanske du tänker.. men batteritiden på dessa lurar är ju någonstans mellan 5 och 10 minuter om man pressar dem hårt.
    Fast det är ju flashigt och kul med nysläppta saker. .. nej jag vet inte vad du ska välja. Men oavsett, som sagt, tror jag inte du blir missnöjd med något av valen:)

13. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Här har man trimmat den till 1,9 GHz: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=839687

Så ja, det går bara man vill. Tror knappast DHD skulle få något bättre klockfrekvens. Och som jag skrev i en annan tråd: Hade jag inte haft idag en Desire hade jag utan tvekan köpt D-Z:an.

14. Ejeggsperten

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

okey, låter som om det alltså inte är något överdrivet hopp och de som hypar sin DHD gör detta troligtvis mycket p.ga att dom köpt den dyrt och inte har stake nog att erkänna att det nog inte va så mycket bättre än t.ex en desire?

Säg att jag skulle satsa på en vanlig desire, kommer den hänga med och få nya uppdateringa då tror ni? eller kommer den va tråkig och gammal om ett drygt halvår? för jag är ute efter en mobil som jag kan ha åtminstone ett år och känna att den är "rolig" och inte bara tråna efter en ny med massa nya funktioner osv. Men så kanske man är som människa att man aldrig är nöjd iofs men jag tror ni hajar vad jag menar..

Norsehawk: varför skulle du utan tvekan köpt en D-z? p.ga tangentbordet eller finns det andra anledningar att välja den föra den "vanliga" desiren som du har nu?

Last edited: 18 nov 2010
  15. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Som HTC sa till mig så är skillnaden mellan DHD och vanlig Desire minimal, ja. Ingen vet vad HTC kommer göra med den vanliga Desire efter Android 2.3/Gingerbread. Kanske kommer den få Honeycomb eftersom den hör till syskonen DHD och D-Z. Ingen vet och allt annat är spekulationer där folk siar lite väl mkt in i framtiden.

Jag tror att om ett år kommer det bli interessant då de dubbelkärniga 1,5 GHz:arna kommer ut. Qualcomm lär komma ut med en hel armada med dubbelkärniga processorer. Och då är helt plötsligt både Desire, Desire HD och Desire-Z "gammal". Och så är det med teknologin idag. Det utvecklas något var tredje kvartal vilket gör att det är i princip omöjligt att hänga med.

Sen vet jag inte om jag är rätt person som ska guida dig och andra om vilken telefon du ska köpa. Jag kan bara framföra mina personliga åsikter och föreslå en telefon, sen är det upp till dig att bestämma dig för vilken du ska ha. Det är ändå DU som ska använda den i slutändan, inte jag. Min personliga åsikt är att jag skulle hellre skaffa mig en Desire-Z än en Desire HD, eftersom jag tycker att DHD är för stor. Sen att den har ett utfällbart tangentbord är bara bonus, eftersom det underlättar som fan att skriva sms, e-mail etc. och på ett betydligt snabbare sätt än när man delar skärmen i två rutor med exempelvis Desire och DHD.

Jag ångrar mig inte att jag skaffade en Desire i april, men om jag inte skulle ha en telefon idag så skulle jag skaffa mig en Desire-Z. Enda petiga som jag stör mig är att den inte har 8 eller 16 GB i ROM. 1,5 GB är "OK", men fortfarande inte bra. Fattar inte bara när HTC ska lära sig att lägga på 16- och 32 GB i sina lurar istället för att hela tiden skylla på Google och appmakarna! Jag hatar just den begränsning som exempelvis min Desire lider av, och det är också det enda negativa med min telefon.

Du kan läsa lite tester här. Som sagt, den har fått väldigt bra kritik även om några just gnällt över att tangetbordet var "lite ostabil". Så det bästa är att du drar till nån elektronikaffär och provar den själv innan du fattar ett beslut om du ska köpa den eller ej.

Last edited: 18 nov 2010
  16. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Om man tittar på hur det sett ut med uppdateringar är en "Sense"-telefon inget bra val, om man inte kan tänka sig att roota.

17. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Beror på när du kollar och vilken modell kollar du Desire som väldigt mycket har sense fick den 2.2 väldigt snabbt men kollar man på tex magicen ligger den fortfarande på 1.5 och heron tog över ett halvår innan den fick 2.1 så både ja och nej köper man highend lurarna med sense kan man nog får uppdateringar ganska snabbt men en enligt htc mindre viktig modell kan man få vänta i evigheter på.

18. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Allting är ju relativt men inte tycker jag Desire fick 2.2 särskilt snabbt. När kom uppdateringen till N1 och hur många månader gick det innan Desire fick den? Jag vet inte svaret men vad jag menar är att om man vill ha (riktigt) snabba uppdateringar ska man ha en vaniljtelefon, det är det inget snack om.

19. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ca en månad efter vad jag hittar men visst får man uppdateringarna ännu snabbare om man väljer en nexus då får man ju dem precis direkt.

20. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Ojdå. En månad är ju inte alls farligt. Efter allt gnäll man läst om fick jag intryck av att det tog minst ett halvår...