Hyra. Dyrt.

Diskussion i 'Off Topic' startad av RURAL, 25 maj 2011.

1. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 298

MINA ENHETER

Vad skulle ni kunna tänka er att betala i hyra, som allra, allra mest?
    Jag och min tjej trängs nu i hennes studentrum två kilometer från centrum. Det är rent omöjligt att få ett vettigt boende här i Uppsala.

Dock, så är vi inbjudna på en visning på söndag. Det gäller en "dubblett"; två separata ettor som delar kök och badrum. Då vi hyr som sambos blir detta alltså ungefär som en tvåa helt enkelt. Vi hamnar närmare centrum och hamnar högst upp i en villa som gjorts om till lägenhetskomplex. Huset rymmer, förutom dubbletten längst upp, tre lägenheter samt tvättstuga i källaren. Det är ett lugnt, grönt och fint område med skön närhet till det mesta.
    Kruxet är priset. 3500:- / rum och månad, alltså 7000:- / månad totalt. El, värme, internet och dylikt ingår dock.

Hur skulle ni resonera? En tvåa, någorlunda centralt, fint område... 7000:-?
    Har kollat runt lite bland vänner och många som bor tillsammans med tjej / kille / kompis i tvåor har nästan liknande hyror. 5900:- + el, vatten, värme, internet är ett exempel. 6300:- + el är ett annat.

Vi drar in pengar och skulle ha råd att betala denna summa varje månad givetvis, men frågan är om det på något sätt är motiverbart...? Vi står i ett kval och behöver vägledning helt enkelt. Råd och tips.

Obs. Att köpa lägenhet är i dagsläget icke aktuellt. Dels för att vi inte har heltidsjobb (eller jo, jag har, men via bemanningsföretag och det gills tydligen inte), dels för att vi inte vet hur länge vi stannar i Uppsala.

2. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    För att besvara ursprungsfrågan säger jag, i runda slängar 2500:-
    Jag har aldrig gillat hyresrätter eftersom det känns som om man slänger pengarna i sjön. Att betala 7000:- i månaden för att få låna något som inte är ens eget känns meningslöst, eller inte meningslöst men slöseri i allra högsta grad. Detta är dock mina egna tankar och ska givetvis inte huggas i sten.

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

I Jönköping, där jag just nu bor för att plugga, lägger jag och min flickvän totalt runt 5000:- på en tvåa. Till det kommer internet, el och lite annat. Säg 5500:- per månad kanske.

Det är 10 minuter ifrån Högskolan med cykel.

Skulle vi bo i samma lägenhet i samma läge i Göteborg, där jag kommer ifrån, skulle vi fått betala betydligt mer.

Men en rätt enkel regel är väl att ifall man tvekar är det antagligen inte rätt för er. Det skall kännas helt rätt utan tvivel. I andra fall kan det lika gärna vara.

4. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Motiverbart och motiverbart. Det är så bostadssituationen ser ut i dagens läge. Har man inte möjlighet att betala en hutlös summa pengar för en bostadsrätt får man nästan dras med höga hyror. Jag betalar själv ~4 100 kr för en fjuttig liten etta om 24 kvm. Det är en slant, men då bor jag också relativt centralt och har nära till lokaltrafiken, och inte mitt i kalabalikens centrum.

5. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Vilken stadsdel?

6. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 298

MINA ENHETER

Luthagen, en bit in där mot Stabby.
    Nu huserar vi i Ekeby.

7. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Helt ok pris för Luthagen, andrahandsmarknaden har blivit brutal. Enligt mig bör du fokusera på storleken snarare än hyran då det låter helt rimligt i dagens läge. Ekeby är trots allt inte speciellt långt från Centrum, Luthagen har inte mycket mer att erbjuda som område förutom att det är lite lägligare men cyklar man kommer skillnaden inte vara så märkvärdig och åker ni buss tjänar ni inte många hållplatser.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ge råd här men får ni inte plats så låter lägenheterna som en bra deal. Sedan kan ni alltid göra er av med ena om ni tycker att det blir för dyrt och om ni får plats i en av lägenheterna. Mer flexibilitet.

Mitt bästa tips är egentligen att ni ska sätta er ner och pula ihop två listor, en med för och en med nackdelar, oavsett hur små och löjliga vissa grejer kan vara så kan de ändå spela roll. Det ger en lite mer visuell bild av erat framtida beslut :)

Lycka till!

8. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Jag tror tyvärr att det bara är att inse att det är dyrt att bo, oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt. För oss sticker en månadslön varje månad med lån och hyra, men då bor jag rysligt fint också...

9. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jepp, ändå lovade högern att en öppen marknad skulle ge bättre priser genom konkurrens *asgarv* ....... :(

10. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Nu var det ju inte politik som skulle diskuteras här...

11. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Med tanke på att el och internet ingår tycker jag det låter billigt.

12. Zelda

Zelda Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    iPhone 13 pro (Väntar på 15 PM)

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 pro (Väntar på 15 PM)
    I mina öron låter priset inte alls orimligt. Det är ju bra att det är en bestämd summa varje månad oxå, där allt ingår. :)

13. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Nej här ska diskuteras inlägg som behandlar politik.......:eek:

Dockland gillar detta.