Ihjälfrusen?

Diskussion i 'Blade' startad av pandionutv, 29 jan 2012.

1. pandionutv

pandionutv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lämnade min Blade i bilen över natten när temperaturen sjönk till ca - 5 grader.

Både genast efter detta och sedan den tagits i rumstemperatur och laddats full fungerar den i princip inte:

* ingenting syns på skärmen - blank även efter kortare och längre tryckningar på on/off-knappen
    * ingen reaktion för skärmtryckningar
    * pipljud vid tryckning på ljud + och -.
    * tangenterna längst ner lyser ibland men ger ingen reaktion i övrigt

Så vad göra? Finns det någon smart knappkombination som kan väcka skärmen? Eller skall jag utnyttja kvarvarande garanti direkt?

Tack!
    Johan

2. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Elektronikens största fiende är kondens! När du tar telefonen från -5 till +22 och sätter den i laddar så blir temperturskillnaden enorm. Detta kan om man har otur leda till kondens som förstöra elektroniken. Prova att ta ur batteriet och låt telefonen ligga nåt dygn inne för att torka. Det kan hjälpa! Men risken är att den redan har gått sönder.
    Detta har hänt en av mina systemkameror två gånger. Det bästa är att låta den ligga i en väska eller dylikt som har förvarats i bilen samtidigt. Då tinar den sakta upp.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. pandionutv

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Synpunkter att beakta! Nu satte jag i o f s inte den på laddning direkt. Värmeutvecklingen borde i så fall ha fått ev kondens att försvinna omgående ...

Vad man också kan spekulera om är att kölden fick komponenter i telefonen att dra ihop sig med ett mikroglapp någonstans som följd ... Blade är ju en billig produkt och då kanske man inte lagt ner så stor möda på materielvalet!

4. AntonPettersson

AntonPettersson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Stoppa genast telefonen i en ÖPPEN påse med ris (de torkar bättre då) Det räddade men förra mobil :)

5. pandionutv

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det löste sig med urtagning av batteri och en stunds torkning på en varm radiator - ev hade det räckt med att bara ta ut batteriet. Telefonen satt f ö i ett fodral som bör ha utjämnat temperaturväxlingen en del.

En bra påminnelse om att tänka på telefoners känslighet för temperaturväxlingar och vad man kan/skall göra om det uppstår problem av denna typ/orsak!