Hallå, Dottern vill ha Minecraft i telefonen och jag funderar på vilket som är det enklaste sättet att köpa en app till hennes telefon. Det är en engångsgrej och hon ska inte ha möjlighet att köpa appar utan att jag har kontroll över det. Vad jag vet finns det inte presentkort för Google Play i sverige. Korrekt? Hon har abb hos 3 så möjigheten finns ju att låta köpet gå via fakturan. Jag är dock lite rädd för att om vi öppnar den möjligheten går det inte att stänga den dörren sen. Någon som vet hur det är med det? Kan jag dra tillbaka rätten att debitera appar via mobilräkningen? Kan jag koppla mitt kreditkort via Wallet om det inte är mitt abbonemang och mitt google-konto? Hur gör jag enklast? /Glenn
Vet inte om det går att lägga in ditt kort på hennes konto, men du kan ju lägga en pinkod i play-appen som måste anges när man ska köpa appar och använda teleabb för att handla. Sent from my Galaxy Nexus 4.3 using Tapatalk 2
Finns kontant-kreditkort på bl.a Pressbyrån. Ett av dem heter Spendon. Man laddar det med 200 kr och uppåt. Det är inte speciellt fördelaktiga villkor, men vill man inte lägga till sitt eget är ju detta ett alternativ. Har använt sånt på både Google Play och eBay och det fungerar utmärkt. Sent from my LT26i using Tapatalk 2
Du kan lägga in ditt kreditkort på hennes konto. Köp appen och sen loggar du in på google wallet och tar bort kreditkortet direkt. Då kan hon inte handla fler ggr.
Min son har både sitt eget och mitt konto i sin mobil. På det sättet kan han köpa appar som dras på mitt kort. En fördel är att jag sedan kan lägga in samma app på familjens övriga androider utan att behöva köpa samma app fler gånger. Nu litar jag på grabben och vet att han bara lägger in gratisappar. Vill han ha något som kostar så tar han det med mig först. Vidare så har jag stängt av synken så att han inte får ner mina mail mm. Detta fungerar utmärkt. Än så länge... Taptaked all the way from Stockholm, Sweden.
I senaste versionen av playstore så är det googlelösenordet som gäller. Det går endast att ange en pin för att låsa filtreringsnivån av apparna.
Aha, det visste jag inte att dom hade gjort om det, har det ibockat i appen, men inte köpt något på ett tag. Sent from my Galaxy Nexus 4.3 using Tapatalk 2
Det låter ju iofs ganska praktiskt. Vad händer om du tar bort ditt konto från sonens telefonen i ett senare läge? Finns apparna kvar då och går att uppdatera? Jag har ett kort kopplat till mitt konto som bara används för att köpa appar till mit google konto och i AppStore till ipadden. Det är aldrig några stora summor tillgängliga på det kortet så att hon skulle rocka loss med farsans kort är det ingen risk för. In-app-köp säkras väl på samma sätt mot tillgängliga pengar på mitt konto så det inte är någon risk att det trillar ut en massa pengar den vägen?
Om jag tar bort mitt konto ifrån sonens mobil så finns apparna säkerligen kvar, men någon uppdatering lär det knappast bli. Smart lösning att ha ett speciellt kort kopplat till mobilernas butiker Taptaked all the way from Stockholm, Sweden.
Då får det bli den lösningen. Mitt konto i dotterns telefon men med synkning avslagen. Tack för hjälpen!