"Kontrollera batteriluckan"

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av Shan666, 30 nov 2014.

1. Shan666

Shan666 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag rootade telefonen (behöll stock firmware", installerade Xposed G-Touchwiz för att bli av med de retliga "kontrollera batteriluckan-meddelanden", vilket fungerade bra, nu slipper jag dem. Men fick såklart ett annat problem på köpet.
    Tre appar (minst) har blivit obrukbara, "Samsungs internet", Galleri och klockan. Visserligen kan man använda andra appar för detta men lite retligt ändå. Jag får upp ett felmeddelande när jag försöker starta dessa, "Context Service har stoppats", sedan avslutas appen. Har sökt som 17:on för att hitta en lösning på detta, och en hade provat att byta ut filerna ContexProvider.apk och ContexProvider.odex (som ligger under system/priv-app) och blivit av med problemet. Någon som kan maila dessa två filer? Alternativt var kan jag ladda ned senaste stock firmware utan att behöva använda betalsiter? Eller måste jag byta till en custom rom?

AP: G900FXXU1ANG9
    CP: G900FXXU1ANG8
    CSC: G900FNEE1ANG5

2. MrC

MrC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Ericsson R310

MINA ENHETER

Telefon:
    Ericsson R310
    För att döda kontrollera batteriluckan så frös jag popup receiver 1.6 i TitaniumBackup
    Resten kan jag ej hjälpa till med.

Shan666 och bernard gillar detta.
  3. Shan666

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset, jag gjorde som du sa ovan och avinstallerade Xposed G-Touchwiz och Xposed Framwork.
    Men "Context Service har stoppats"-problemet kvarstår. En temporär lösning jag hittat är att köra en restore på Context service i TB, men det funkar bara till nästa omstart. När telefonen startar upp står det "Android system uppgraderar 2 program" (så jag får väl undvika starta om telefonen ;) )
    Men det är kanske ett enklare problem att hitta varför inte min restore håller utan det verkar som "felet" petas in vid omstarten. Misstänker fortfarande att filen contextprovider.apk är paj. Får försöka hitta någon med rootad S5:a med stock firmware, det borde finnas någon ;)

4. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 114
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Du kan ju lika gärna ta hem originalmjukvara från Sammobile och återställa luren med den och sen roota igen.

Jag skulle dock lägga in en custom rom istället.

Shan666 gillar detta.
  5. Shan666

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det får kanske bli den lösningen, men tänkte att det hade varit värt ett försök att peta in en ny "contexprovider.apk" som är typ 25kb, istället för att tanka hem 1.6gb på slö lina ;) Om jag skulle testa en custom rom, vilken hade du rekommenderat? Eftersom jag inte är androidproffs (fattar någorlunda hur Odin funkar, men vill (kan) inte köra någon terminal och skriva en massa kommandon) finns det någon som är någorlunda lätt att installera, med enkel steg-för-steg lista? Kan man installera någon där ens data och appar blir kvar, eller är det backup-restore som gäller?

6. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 114
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Du flashar recovery och root. Sen är det hur enkelt som helst.
    Rekommenderar denna om du vill köra en TW baserad rom. https://swedroid.se/forum/index.php...2-[G900F][25JUL][552-497-MB]-[ANG2-3].113256/

Shan666 gillar detta.
  7. Shan666

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nu förberett telefonen, med recovery och senaste bootloader och modem firmware och har kopierat ROM och Aroma-addon till det externa minneskortet, och har två frågor till (kanske bättre att fråga en gång för mycket om man aldrig gjort denna operation)

Enligt bruksanvisningen:
    - Do a Data/Factory reset first in your recovery (menas den som finns i telefonens inställningar?)
    - Start the installation (hur startar man installationen och skall zip-filerna (ROM och Aroma addon) vara ouppackade?)
    - Reboot

8. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 114
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Av din text att döma så är allt original nu?

9. Shan666

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Körde in CWM recovery med Odin. Den är väl original förutom att den är fortfarande "rootad" och det skall den väl vara, eller är jag helt ute och cyklar?

10. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 114
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Du har en annan recovery så nu är mjukvaran inte original längre. Och du har inte root just nu.
    Flasha root också i Odin. Sen kan du göra en backup i recovery, efter det så gör du en factory reset i recovery och till sist så flashar du rom-filen från interna minneskortet. Och startar om.

Shan666 gillar detta.
  11. Shan666

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jättetacksam att du försöker hjälpa mej, men tänk på att jag inte är androidutvecklare och aldrig gjort detta för (har rootat förr, men ej bytt till någon custom firmware) Så jag skulle behöva förtydligande på två saker,
    1. Det du kallar "recovery" = Återställning under telefonens inställningar?
    2. Hur flashar jag den zip-filen som ligger på minneskortet? (jag har alltså två zip-filer på minneskortet, rom+addon)
    Är punkt två en lång beskrivning, kanske du har en länk jag kan läsa in mig på.

Ursäkta att jag förmodligen är lite pain-in-the-ass :-)
    (Just nu känns ett 20-tal popuper/dag att kontrollera batteriluckan som inget större problem)

12. Shan666

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har hittat svaren på ovanstående efter lite efterforskningar ;)

13. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 114
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Hmm det finns massor av trådar som förklarar ingående hur du gör.
    Här är en: https://swedroid.se/forum/threads/fragor-och-svar-om-rootning-och-rommar.113251/

OBS: Jag har inte läst igenom allt så jag är inte 100% på att allt fungerar och i vissa fall behöver du uppdaterade filer.

Last edited: 1 dec 2014
    Shan666 gillar detta.
  14. Shan666

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu är den rootad och med XTreStorLite rom. Fick varken CWM eller TWRP att gå igång via "-vol,power,home", så någonting har väl spökat där. Däremot när jag laddat ned och startat TWRP-manager på telefonen gick allt som smort!
    Så slutkläm på det hela, smidigast lösning på "kontrollera-batteriluckan-problemet" är att följa MrC förslag ovan, och nu när allt är gjort (det tog sin lilla tid) så är Timpppas förslag bäst med tanke på alla fördelar det gav, snabbare telefon, mera minne etc.

Tack för all hjälp!

15. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 114
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2