Tycker det tar väldigt lång tid innan man får signal från det man tryckt på 'ring upp/grön lur'. Upp emot sju sekunder jämfört med ca en till två sekunder med andra telefoner Någon som har likande erfarenheter?
Jag kan få det på vissa av mina lurar om jag kör juicedefender, 2X battery, greenpower eller liknande program
Beror mest sannolikt på 4G eftersom mobilen måste växla ner till 3G eller gsm innan den kopplar samtalet. Detta tar motsvarande 1-2 ringsignaler ungefär.
Så... man kan alltså inte ringa med 4G utan måste växla till en äldre standard? Jösses. Nå, det är väl acceptablelt, om än lustigt
Inget nytt egentligen. 4G är, än så länge ska tilläggas, ett ip-baserat nät för dataöverföring. Alltså inte skapat för samtal alls även om det på sikt kommer aktiveras vilket då kräver nya mobiler med nya chips efter att nätet uppdaterats med stöd för voice.
"Nya" telefonchipset ska klara röst över LTE med mjukvaruuppdatering. Vad jag vet är det bara Tele 2 som förberett sin infrastruktur för det. En av fördelarna med att med röst över LTE är att samtalen kopplas upp på 1,5 sekunder enligt någon artikel jag läste i vintras.
Där är du nog ute och cyklar lite. 2G eller 3G måste på något sätt vara uppkopplat hela tiden för själva samtalsfunktionen. Hur skall annars telefonen veta om någon ringer ? Det är andra orsaker till långsammare uppkopplingar, oftast mobilen själv, men även fördröjningar i IP näten (överbelastade) som idag når ända ut till de flesta basstationerna.