låst sig

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av aaalex, 6 mar 2010.

1. aaalex

aaalex Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Försökte roota telefonen. Nu när den startar så syns en bild där det står Samdroid. när den laddat klart blir skärmen svart sen händer ingenting. Vad ska jag göra? :O

2. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Vad gjorde du exakt för att roota den?
    Körde du in en annan rom via odin?

/qsec

3. aaalex

aaalex Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag rootade mobilen och sen la jag in nya 2.1 versionen.
    Sen stod det någonstans att man skulle roota den igen för att rooten försvann efter att man flashat den.

Så jag rootade den igen och när jag gjort första delen av rooten så rebootar telefonen. Men den kom aldrig längre en Samdroid loggan i början sen blev skärmen svart.

4. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Den nya 2.1 skriver du, det finns en version av den som innehåller root från början. I länken längst ner finner du den, jag hade lagt in den istället om jag var du.
    Läs ordentligt innan du gör något så att det inte går snett.

Det kan vara så att ditt flashminne är fullt, då gör man enklast en format via odin, klicka i "debug only" och klicka sedan i "format pda" så rensas flashen innan den nya rommen tankas in.

Men om du kör en pda format måste du flasha in en version som innehåller alla filer, alltså även csc-filen, ett exempel är JB4 som finns det finns en länk till här på forumet:
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=72123&postcount=2

Lägg in den först och sen kör du in denna här under, den har alltså ingen phone eller boot utan de får du använda från JB4, allt detta står i länken under.

Detta är bara rekommendationer från mig skyll inte på mig om något skiter sig ;)

http://forum.samdroid.net/threads/205-Original-amp-with-Root-I5700XXJC3-How-to-Flash

Lycka till
    /qsec

5. aaalex

aaalex Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tror du missförstod mig.
    Jag hade lagt in 2.1 redan. Men ville rootade telefonen en gång till. Men nu gick något snett och telefonen kan inte startas upp. Går inte heller att trycka på Volym ner +kamera+power. Kommer bara till Samdroid loggan sen svartskärm

6. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Jag fattar att du har lagt in 2.1, men du skrev att du ville roota telefonen igen och jag menar att det finns en version av nyaste rommen som redan har root från början.

Men däremot fattade jag inte att du inte kommer in i flashläge, det verkar inte så bra.

Det jag kan komma är att man kan komma in i en återställningsmeny genom att ta ut batteriet och sedan sätta i det igen och hålla in ringa-knappen och ok-knappen och sedan trycka och hålla in on-knappen, man måste hålla in dem länge, säkert typ 20sek. Sen kommer man in i en meny där punkt 19 är återställning.

Dock så kan det vara så att det är beroende på vilken rom man kör om det där funkar eller inte, jag har varit inne i den menyn tidigare men när jag testade nu så kommer jag inte in där...jag har bytt rom sedan dess, dock minns jag inte vilken jag hade när det funkade. Eller oxå så testade jag inte tillräckligt nu, jag vet att det var lite knivigt att komma in där.

Testa att googla på "hard reset i5700"

/qsec

7. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Om du använder Guiden för root här på swedroids forum på android 2.1 så kommer det inte att funka så den guiden är för 1.5 och det kommer därför att göra telefonen obrukbar.

har du en sladd i telefonen när du försöker komma in i någon boot-meny (Download mode inkluderat) så kommer inte heller detta att fungera.

Kommer du inte in i Download mode så kan det vara så illa att du har "brickat" telefonen, då en Hard reset endast återställer Firmwaren som är i för tillfället och därmed Rootfilerna som du har flashat in. (Hoppas för din skull att jag har fel på den här punkten.)
    Har dock väldigt svårt att tro att du inte skulle kunna komma in i Download mode då detta ligger djupare än en firmware. (har dock hört om folk som blivit av med IMEInummret vid misslyckade flashningar så omöjligt är det inte.)

Tills nästa gång så kan det vara bra att veta att du inte behöver roota telefonen för att kunna flasha in en ny rom i den.

Den senaste 2.1-betan (JB7) är rootad från början (genom ADB) och som sagt så är Rootnings-guiden på forumet till för 1.5.

Hoppas detta hjälper något, om än lite.

//Oliver

8. n3rox

n3rox Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

9. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Du behöver bara csc-filen om du kör en "format pda" vilket du inte behöver göra om du inte har problem med utrymme.

Om du behöver csc-filen finns den från denna länk här på forumet:
    https://swedroid.se/forum/showpos...23&postcount=2

Flasha då in hela JB4 med alla filer först och med "format pda"

Sen kör du in den rootade JC3 över JB4 utan csc, fast med JB4:ans boot & phone som beskrivet i länken du hänvisar till.

Obs, du behöver alltså inte göra detta med csc-filen om du inte har problem med utrymmet i flashen.

Detta är bara en rekommendation från mig, jag kan ha fel, men så har jag själv gjort iaf ; )

lycka till

/qsec

10. n3rox

n3rox Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Hur vet man om man har ont om utrymme?

11. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Jag har aldrig själv råkat ut för det, men tydligen så säger odin det när man flashar, att det inte finns plats kvar.

Då måste man köra en "format pda" för att rensa flashminnet innan den nya rommen flashas in.

Då rensas även den befintliga csc-filen bort, och då måste du få in den igen enlig tidigare beskrivet, gör du inte det så kommer bla inte market att funka.

/qsec

12. n3rox

n3rox Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Okej, vad bra då vet jag, har startat flashen nu, Hur lång tid brukar det ta?

13. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Max 2min.

14. aaalex

aaalex Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

dåså, bara att slänga skiten då. Någon som vill ha?

15. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Vart bor du?
    Jag bör i Mölndal.
    Det är inte säkert att det är kört.
    Jag hjälper dig gärna att kika på den och ser om det går att få liv i den igen.

/qsec

16. hemu

hemu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det här kanske lite av en upprepning. Vilken version flashade du? Om det är i570exxjba eller i570exxjc3 så behöver du byta plats på datafs och factoryfs i spica.ops för att den skall flasha allt till rätt ställe. Med andra ord skall det stå:

4, factoryfs
    5, datafs

Är det nån annan version så är det förmodligen så att du har olika versioner av boot, phone, och pda som inte funkar tillsammans. Flasha då till en version som är "komplett" med alla filer. Lycka till, hoppas du kommer in i downloadläge med tipsen som dom andra gett dig. När paniken sprider sig så brukar det bara vara att man missat något enkelt.

17. aaalex

aaalex Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

är ju just det. Download läge finns inte längre på min telefon :/

18. hemu

hemu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur långt kommer bootningen på din telefon?

19. aaalex

aaalex Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter många svordomar lämnade jag den till en polare. Han försökte och försökte men kom inte längre än mig. Nu jävlar borrar jag hål i den och gör ett halsband tänkte jag när jag fick tillbaka den. Men helt plötsligt när jag satt och höll på trycka på den kom jag till download läge. Tydligen så funkade inte download läge jämt utan den verkade glappa. :S Men nu så flashade jag om den till 2.1 och nu funkar den igen. Jag som igår la en beställning på en HTC Legend. Hur ska man göra nu? Angenämt problem. :D

20. ebolasmurf

ebolasmurf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Avbeställ legend... hade du bokat en Desire hade jag sagt sälj spican ;)

skönt att det ordnade sig!