Diggar awesome som tusan. Men inte tagit mig tid och modifierat det. Är väl ganska fult egentligen men skönt att tabba. Sent from my C6903 using Tapatalk
Ram-förbrukningen är inget problem, iallafall inte för mig. Men när jag kör Ubuntu på min gamla netbook med Intel Atom så är det istället processorn som inte orkar med alla animationer och effekter, vilket gör att att det laggar väldigt mycket, speciellt när man öppnar Dash.
Utan 3D? Om du menar att jag ska köra Unity 2D så blir ju det svårt, då det inte har funnits med i Ubuntus fyra senaste versioner... Xfce är säkert bra, men det ser väldigt gammalmodigt ut. Det påminner lite om gamla Windows-versioner med en list där alla program som körs syns, och en (start-)knapp där man ser en listmeny på alla installerade program. Moderna operativsystem och skrivbordsmiljöer är baserade kring stora ikoner och en en sökruta!
Jag har haft Ubuntu i ungefär 1 år, men har inte haft så mycket tid att lära mig det så jag är fortfarande att klassas som nybörjare. Jag har gjort följande uppdateringar om jag inte minns fel: 12.04 -> 12.10 12.10 -> 13.04 13.04 -> 13.10 Jag har uppdaterat genom att helt enkelt starta uppdateringsprocessen i systemet och alltså inte genom att göra det från ett usb-minne. Varje gång har något under installationsprocessen gått snett och jag har tvingats formatera och göra om allt från grunden. Idag bestämde jag mig för att uppdatera 13.10 -> 14.04. Jag tryckte på knappen och installationen började medan jag nervöst satt och tittade på. "Haha" tänkte jag lite överlägset när installationen gick bra och jag ombads att starta om datorn. "Haha" tänkte datorn när den skulle starta igen och det inte gick eftersom GRUB var borta... Jag hittade dock ett gammalt usb-minne med Ubuntu så jag startade från det och körde igång Boot repair som löste problemet. Någon som känner igen problemet och kan tänkas veta vad det beror på så man lär sig något av det här? Det kan tilläggas att jag även har Windows 7 installerat.
Sitter och har precis installerat Ubuntu 14.04 på min laptop, men har någon jäkla grön tint över hela skärmen, testade då att koppla in den till TVn, ingen tint där.... Förstår inte vad som är problemet eller hur jag ska lösa det - help, anyone?
utopic unicorn http://www.markshuttleworth.com/archives/1363 Jo kan de inte göra något utopiskt och kasta ut Stallmans ok!..... varför förstöra något så fint med GPL-oket?? Edit: testing
Du borde skaffa dig en hobby. Något långt borta från datorn, typ fiske. Fiske är rogivande och bra för själen. Din bitterhet är faktiskt ganska pinsam. Jag vet att du egentligen är en klok person och för många år sedan bidrog du med mycket gott. Du borde verkligen se över vad du vräker ur dig på forum. Du är en pinsam person på internet idag. ~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Denna diskussion är ju väldigt off-topic, men jag tycker faktiskt att ditt inlägg är det bittraste och även det otrevligaste, då det är riktat direkt mot en person. Och om du vill tillrättavisa någon i egenskap som moderator så kan du väl göra det via PM?
Har aldrig kört linux men är sugen på att testa. Har ni några tips för en nybörjare? Vilken distrubution rekommenderas?
De flesta Ubuntu baserade distarna är mer eller mindre nybörjarvänliga. Själv kör jag linuxmint och trivs bra med det. Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Bodhilinux rekommenderar jag. Enkelt och lättdrivet samtidigt oroligt snyggt med den bästa fönsterhanteraren (Enlightenment) som finns. Aktiva utvecklare och har en bas av ubuntu dessutom. http://www.bodhilinux.org Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
Njau, "Hund" och jag har stött på varann förut så jag är härdad Bitterbunkarna hittar man hos Stallmans bröder som inte kommer ur sin grop och inser att man måste ändra på sin bedrövliga licens och släppa in pengar i eko-systemet, ett bra exempel där man lyckats är Android som möjliggör för en duktig mjukvaruutvecklare att överleva på sin kod inkl att man ligger nära industrins/företags behov. GPL för skrivbordet är och förblir stendött!! Det bara är så!
indika; skit i coola animationer och sådant. Oavsett vilken dist, kör på med awesome WM. Tvärnajs: http://awesome.naquadah.org/
Använder bara grunden i ubuntu och är inte full med all "skit". Likaså används en riktigt lätt och otroligt kompetent fönsterhanterare. Samtidigt väldigt användarvänligt vilket är bra när man är nybörjare. Systemkraven är riktigt imponerande jämfört med tex vanliga ubuntu. "The minimum requirements to run Bodhi Linux are only: 300+MHz CPU, 128MB RAM, and 2.5GB hard drive space!" http://en.m.wikipedia.org/wiki/Bodhi_Linux Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
Det finns ingenting i en GPL-licens som hindrar en utvecklare att ta betalt för sitt arbete. Det är också utvecklaren som väljer vilken licens som skall användas för det verk som utvecklaren släpper. Det som GPL säger är att när man distribuerar (och eventuellt tar betalt för) en binär måste man även ge användaren tillgång till källkoden och användaren har sedan friheten att sprida såväl källkod som nya binärer vidare. Android bygger i grund och botten på Linux-kärnan som har GPL-licens. Apples IOS bygger på FreeBSD som har BSD-licens. Jag skulle vilja påstå att Android är ett bra exempel på där GPL licens används med framgång och hävdar sig väldigt bra mot andra system med såväl andra opensource-licenser som rent kommersiella system. Nu har jag kört GPL på mitt skrivbord i nästan 20 år, men jag vet att jag är i minoritet. Dock är det så att majoriteten kör GPL-kod utan att veta om det i sina telefoner, routrar och diverse andra inbyggda system. Det är först när de själva aktivt installerar det på sina datorer som de blir medvetna om vilken mjukvara de kör. m v h Henrik
Okej tackar. Går det att installera flera olika distributioner samtidigt så att man välja vilken man vill boota? // Mobilt