Att Mesh-nätverk ger bättre täckning är jag med på. Men hjälper det att ha flera routrar för att bli av med buffringen när flera enheter streamar innehåll samtidigt? Jag har 250/250 men när jag ska se en 4K-sändning samtidigt som barnen spelar går det ibland ner i kvalite. Hjälper mesh mig?
Om du inte behöver den utökade teckningen så kika på en moderna router med stöd för flera samtida anslutningar istället.
Grejen med mesh är att det går mycket snabbare att byta sändare när man går genom huset så det blir inget avbrott när man rör sig. Det hjälper inte om det börjar lagga då man sitter stilla.
Ja, som de andra nämner är mesh, särskilt i hemmiljö, mest till för att utöka yttäckningen. Visst kan det fungera som lastbalansering om man har väldigt många enheter genom att fördela radiokommunikationen mellan fler accesspunkter, men det är nog mest aktuellt på företag och/eller i publika miljöer. Vad har du för router? Är det bredbandsoperatörens router du använder? Går kvalitén ned oavsett var du befinner dig? Hur många kvadratmeter är det du ska täcka? Vad har du för budget?
Den är rätt begränsad, så det vore inte förvånande om den flaskhalsar. Vad hade du tänkt dig lägga och hur stor yta ska du täcka?
Har den ett usb uttag framtill? Isf är det en B1 variant, den har i princip samma hårdvara som en AC68U vilket räcker gott för hemmabruk. Det finns ju många ställen i kedjan som det kan hänga upp sig, det behövs lite mer info för att kunna ge konkreta råd. Storlek på bostaden t.ex. Spel brukar inte använda så mycket bandbredd, så min gissning är för stor yta eller dålig placering av routern.
Det gör stor skillnad att ställa routern utanför ett skåp jämfört med i skåpet, tänk även på att försöka placera routern med så mycket fri sikt som möjligt i bostaden, en vägg (beroende på material) kan dämpa signalen en hel del. Signalen kan även studsa på diverse ytor och på olika platser inom bostaden kan signalen bli försvagad eller förstärkt pga studs. Routers med flera antenner (för WiFi) respektive mesh bör minska problemet med försvagad signal.